Det är inte konstigt att känna sig blåst även vid ett rimligt pris om det utlovade priset är klart lägre.

Jag uppfattar det som att TS fick ett fast pris för arbetet och att material tillkom. När du materialet debiteras klart mer än förväntat är det klart att man känner sig lurad.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inte konstigt att känna sig blåst även vid ett rimligt pris om det utlovade priset är klart lägre.

Jag uppfattar det som att TS fick ett fast pris för arbetet och att material tillkom. När du materialet debiteras klart mer än förväntat är det klart att man känner sig lurad.
”När du materialet debiteras klart mer än förväntat är det klart att man känner sig lurad”

Dessa förväntningar är nyckeln till att man känner sig lurad. Man bör därför inte ha några förväntningar utan se till att ta reda på fakta. Personligen skulle jag verkligen dra öronen åt mig om någon kan lämna ett fast pris på arbete men inte på materialet.

En annan förväntning som verkar vara vanlig är att folk förväntar sig att arbetstiden börjar och slutar vid kundens tröskel. ”Han var här och jobbade i 29 min och sen kom en faktura på 2 Tim.

Jag kan bara rekommendera alla hantverkare och konsumenter. Börja avtala om fast pris istället så långt det bara är möjligt. Väldigt många onödiga konflikter kommer att försvinna. Man slipper störa sig på att hantverkaren lång skiter eller köper material alldeles för länge. Man slipper fundera på hur många timmar hantverkaren ska fakturera för.
Hantverkaren slipper hamna i onödiga försvarstal om ditten och datten.

MEN framförallt får de riktigt oseriösa som inte gärna skriver avtal alls problem.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Börja avtala om fast pris istället så långt det bara är möjligt. Väldigt många onödiga konflikter kommer att försvinna. Man slipper störa sig på att hantverkaren lång skiter eller köper material alldeles för länge. Man slipper fundera på hur många timmar hantverkaren ska fakturera för.
Hantverkaren slipper hamna i onödiga försvarstal om ditten och datten.
Absolut en bra väg, bara man är beredd att betala den merkostnad det oftast innebär för försäkringen om att priset inte springer iväg. Känner man en seriös hantverkare skulle jag rekommendera löpande räkning (med avtal). Men avtalat fast pris är helt klart ett bra steg för slippa överraskningar och oseriösa hantverkare (men ingen garanti). Sinnesfriden kan också vara värd merkostnaden om man blivit "bränd" tidigare.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror inte jag heller.


Jag tror att det är för att det är sällanköpsvaror på en marknad där vara och tjänst är nästlade. Samma problem finns helt klart hos bilmekar också exempelvis, där många är utlämnade åt expertisen.

Jag tror inte heller att det finns någon enkel lösning, men jag tror inte att det bästa svaret finns i att alla ska behöva vara väldigt insatta, utan att det etableras en best practice i transparenta priser genom att tillräckligt många kräver det.

Om det sen hjälper eller inte med lite public shaming av företag som Ahlsells för att de hjälper till att hålla ett dåligt system uppe vet jag inte, men om det kan göra nytta är det i mina ögon värt det, och annars håller det i alla fall frågan vid liv.
Den här frågan lär aldrig dö ut så länge vi lever i en marknadsekonomi.

Vi har själva konto på många olika byggvaruhus. Hos vissa får även konsumenter handla. Hos andra inte. Jag tror du förstår var vi har bäst rabatter.
Men det betyder självfallet inte att inköpspriserna är lägre.

Svd har ju tagit upp denna fråga mer än en gång. Nu raggade dom förresten konsumenter i detta forum till något reportage som handlade om att människor blir tvingade att köpa materialet via hantverkaren.

Med en dåres envishet hävdar jag att konsumenter måste lära sig att avtala bättre. Tex. Avtala om faktiskt inköpspris + % påslag på material. Även om vissa kommer bli lurade med olika bakbonusar och vad det kan vara så begår hantverkaren ett avtalsbrott. Någon kommer kunna bevisa detta och vinna framgång hos tinget. Blir det fler än någon så kommer det bli en förändring. Färre kommer medvetet våga lura folk.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag är högst osäker på detta. Ahlsells må vara som butik lite öppnare men egentligen är det i princip i linje med vad alla andra gör. Mest skit härifrån verkar dom dock få.

Två egna exempel, ena har vi 44% grundrabat med högre rabatter om vi beställer från fabrik. En annan betalar vi ungefär 1/3 av listpris för dom produkter vi köper allra mest. En skillnad här är väl att dom inte driver butiker men principen är ju samma.
Vi är också i sammanhanget småskuttar som dom såklart gärna tar pengar av men dom ger oss definitivt ingen speciell behandling.

".44% grundrabatt...om vi beställer från fabrik"

Ja? Det är klart det är stora skillnader då. Du kapar kanske två led där varje part ska sin del av vinsten genom att köpa direkt från fabrik. Det är omkostnader för reklam, frakt mm som försvinner.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tro det eller ej. Vi kör sen länge faktiska inköpspriser med 10% påslag mot konsument de få gånger vi utför arbete på löpande räkning mot en konsument. På några ställen har vi en årsbonus på någon % när vi handlar över vissa trappsteg. Det är faktiskt ytterst få ställen.

Jag tror förövrigt att vi väljer i dagsläget att behålla vår affärsmodell precis som den är. Däremot jagar vi hela tiden kostnader. Grabbarna få tex. Inte åka och handla utan min tillåtelse. Alla ska ha ett grundutbud i bilarna. Slarvar man med det så blir det kvartssamtal. Vi kör sedan ca 2 år ett projekt där vi budar ut material med budbilar som vi inte kunnat beställa ut innan, om inte en brädgård ligger väldigt nära. Vi jobbar inte efter timmar. Varje lag får tala om för mig vad dom ska uppnå under dagen eller veckan. Sen hur dom löser det skiter jag fullständigt i. Alla utom facket är nöjda och vi har otroligt låg personalomsättning. Tror inte det finns en kille idag som jobbar över 35 Tim/ vecka.
Killarna har möjlighet att anonymt lägga brev i en brevlåda med tips om förändringar eller klagomål. Det ligger sällan brev där. Jag brukar tjata på dom att jag vill ha mer post i lådan så jag får något att göra. Men det hjälper inte. :rofl:

Det skulle inte riktigt fungera med vårt system om vi gick på löpande räkning hos en konsument. :rofl:

Men vi utför arbeten på löpande ibland. Då är det ingen som räcker upp handen och frivilligt vill jobba där.
"Vi kör sedan ca 2 år ett projekt där vi budar ut material med budbilar som vi inte kunnat beställa ut innan"
Om du menar istället för att hantverkaren åker iväg? Toppen!

Bilverkstäder har sedan länge sett till att delar kan komma till em, eller senast nästa dag.
När jag behövt bilen direkt har jag nån gång frågat om de inte kan åka in och köpa reservdelen, 15min enkel resa, som jag skulle betala för då.
De vill INTE. De vill lägga tid på verkstaden. Möjligt en större verkstad har nån allt-i-allo som gör sådant men har inte stött på det.

En hantverkare som får samma fråga.
"javisst, jag åker på direkten"

Men själva grejen, att de i stället skulle lagt en beställning och budat den till kund. Lysande!
 
Rickard.
L larka742 skrev:

".44% grundrabatt...om vi beställer från fabrik"

Ja? Det är klart det är stora skillnader då. Du kapar kanske två led där varje part ska sin del av vinsten genom att köpa direkt från fabrik. Det är omkostnader för reklam, frakt mm som försvinner.
44% är vår grundrabatt oavsett och vi kan få högre om vi kan beställa direkt från fabriken, det är inte samma som du skrev. Beställer vi från fabriken kapar vi 1 led då det är svensktillverkat och vi blir i princip återförsäljare åt oss själva.
 
E Erik Lindroos skrev:
Absolut en bra väg, bara man är beredd att betala den merkostnad det oftast innebär för försäkringen om att priset inte springer iväg. Känner man en seriös hantverkare skulle jag rekommendera löpande räkning (med avtal). Men avtalat fast pris är helt klart ett bra steg för slippa överraskningar och oseriösa hantverkare (men ingen garanti). Sinnesfriden kan också vara värd merkostnaden om man blivit "bränd" tidigare.
Det finns nog många på detta forum som fått betala ett betydligt högre pris för arbete på löpande räkning än vad det skulle blivit med ett fast pris. Men känner man en seriös hantverkare som man har förtroende för så blir det självklart även enklare för båda parter att arbeta på löpande räkning.

Vi ser det lustigt nog helt omvänt. Vi arbetar bara för konsumenter på löpande räkning som vi arbetat åt förut och har förtroende för. Det var många herrans år sedan vi gjorde ett arbete åt en ”ny” konsument på löpande räkning.

Nu passar inte löpande räkning vårt arbetssätt som jag beskrivit tidigare. I vårt fall är jag inte så övertygad om att det skulle bli speciellt mycket billigare heller. Det är mycket svårare att sätta press eller ge morot till hantverkare som jobbar på löpande räkning. Det är lätt att säga att man ska arbeta effektivt hur man än arbetar. Men verkligheten är ofta en annan.
Hela mitt tankesätt kommer från lagidrottens värld. Jag är tillräckligt korkad så jag har aldrig kommit på något bättre. Skulle man översätta fast pris så är det match. Översätter man löpande pris så är det träning. Många tränare har försökt lura i mig att man ska ta i lika mycket på träning. Men i verkligheten så tar man alltid i mer på match. Där finns moroten att vinna.

Själv ligger jag just nu i solen istället för att sitta på kontoret där jag borde sitta. Slänger iväg ett och annat mail och svarar i telefon. Med lite press eller morot skulle jag nog flytta in på kontoret istället. Nu är det ingen stackars kund som blir drabbat så det är självfallet en annan sak.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
44% är vår grundrabatt oavsett och vi kan få högre om vi kan beställa direkt från fabriken, det är inte samma som du skrev. Beställer vi från fabriken kapar vi 1 led då det är svensktillverkat och vi blir i princip återförsäljare åt oss själva.
Det var så jag läste vad du skrev. Det är inte riktigt så tydligt. Saknas nåt ord.
"...med..om... fabrik" binder ihop dina påståenden mer än nåt annat.

Men förstår att du tänkte annorlunda.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är mycket svårare att sätta press eller ge morot till hantverkare som jobbar på löpande räkning. Det är lätt att säga att man ska arbeta effektivt hur man än arbetar. Men verkligheten är ofta en annan.
Hela mitt tankesätt kommer från lagidrottens värld. Jag är tillräckligt korkad så jag har aldrig kommit på något bättre. Skulle man översätta fast pris så är det match. Översätter man löpande pris så är det träning. Många tränare har försökt lura i mig att man ska ta i lika mycket på träning. Men i verkligheten så tar man alltid i mer på match. Där finns moroten att vinna.
Bra poäng, man anstränger sig mer då. Baksidan: Hur mycket ökar viljan att ta genvägar och fuska på match? (Fast jag gillar fotboll är det ibland plågsamt att titta på EM och alla dessa filmningar och allt tramsigt småfuskande. Otroligt skickliga, men alltför många saknar "yrkesheder". Man får njuta av spelare som Kulusevski och Kanté.)

Ha det skönt i solen! :cool:
 
L larka742 skrev:
"Vi kör sedan ca 2 år ett projekt där vi budar ut material med budbilar som vi inte kunnat beställa ut innan"
Om du menar istället för att hantverkaren åker iväg? Toppen!

Bilverkstäder har sedan länge sett till att delar kan komma till em, eller senast nästa dag.
När jag behövt bilen direkt har jag nån gång frågat om de inte kan åka in och köpa reservdelen, 15min enkel resa, som jag skulle betala för då.
De vill INTE. De vill lägga tid på verkstaden. Möjligt en större verkstad har nån allt-i-allo som gör sådant men har inte stött på det.

En hantverkare som får samma fråga.
"javisst, jag åker på direkten"

Men själva grejen, att de i stället skulle lagt en beställning och budat den till kund. Lysande!
Det är inte alltid billigare att buda ut grejer ska gudarna veta. Men det är effektivare och lättare att hålla planeringen. När jag beställer ut första lasset material så vet jag inte alltid exakt vad som behövs. Eller så får jag motvilligt erkänna att det beror på slarv från min sida. Behöver vi då något samma dag så blir det budbil.

Men ibland måste man faktiskt åka och handla. Man måste klämma och känna för att kunna fundera ut hur man ska lösa ett problem på bästa sätt.

Så som vanligt. Inga regler utan undantag!
 
E Erik Lindroos skrev:
Bra poäng, man anstränger sig mer då. Baksidan: Hur mycket ökar viljan att ta genvägar och fuska på match? (Fast jag gillar fotboll är det ibland plågsamt att titta på EM och alla dessa filmningar och allt tramsigt småfuskande. Otroligt skickliga, men alltför många saknar "yrkesheder". Man får njuta av spelare som Kulusevski och Kanté.)

Ha det skönt i solen! :cool:
Vi har ju verkligen ett system som kan locka till fusk. Om ett lag ska klara att bygga en vägg idag och dom får gå hem när arbetet är klart så finns ju risken för att ta genvägar där. Men jag har den stora förmånen att vara både lagledare och domare. Därför har domaren bestämt att om det slarvas så att något inte blir godkänt så får man snällt åka till arbetsplatsen på sin fritid och lösa problemet. Lustigt nog har detta faktiskt aldrig varit ett stort problem. Ibland sker ju misstag. Precis som på planen. Då dömmer inte den här domaren något straff. Filmningar är ganska svåra. Ser man att det sitter 5 mm latex i något sockel hörn så blir man dömd till slarv. Vem vill bli dömd för slarv?
Systemet bygger på ett förtroende. Moroten är enkel. Man får gå hem när man är klar. Min morot är nöjd personal, nöjda kunder som är villiga att betala fakturan. Det är alltså en match vi måste vinna varje gång. Vinna gör man sällan om flera slarvar. Däremot filmningar får jag börja fundera på hur vi kan införa och träna på. Det verkar ju vara ett effektivt vapen i dagens fotboll.;)
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu får jag inte riktigt ihop ditt inlägg. Först är priset rimligt? Sen känner du dig blåst pga. Materialkostnaden. Men du hade inte känt dig blåst om dom ökat arbetskostnaden med 2000kr så totalen blev densamma?

Vad var det då som var rimligt egentligen? Totalpriset?
Jag tycker jag var väldigt tydlig: " t.ex tycker jag att det är rimligt att betala fast pris 6500 för att få ett vattemätarkoppel bytt med relativt kort varsel. Det som sticker i mina ögon är att de inte tar merkostnaden i form av timpris, utan i form av påslag på varan."

Men du kanske har svårt att förstå att jag som kund kan känna mig blåst även om jag tycker priset är rätt.
 
G
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr håller inte ditt upplägg i vår bransch. Jag ska se senare om jag lyckas hitta länken till en rörfirma jag läste om som försöker sänka sina marginaler på material och ta igen det på Timpriset och lite annat. Observera att jag skriver sänka marginalen. Inte dra ner den till Noll.

Jag hoppas att det inte är mycket material du säljer till självkostnadspris.
Nu vet jag iofs inte om du menar självkostnadspris eller samma pris som du själv köpt materialet för?
Har du inget påslag alls förlorar du pengar. Exakt hur mycket kan jag inte svara på men en vis kvinna lärde mig en gång att i min bransch så behöver du absolut minst 4 % påslag för att det ska bli 0% på sista raden.
Jag tror den siffran stämmer ganska bra fortfarande.

Och nej. Jag är inte röris.:rofl: Inte elektriker heller.:surprised:.
Driver en byggfirma sen många år tillbaks.

Vi tar ett räkneexempel.

10 Milj omsättning
0,5 Milj Vinst (5%)

Varav inköp material:
2 Milj
0,3 Milj vinst material (15%) påslag.

Nu börjar vi sälja materialet till inköpspris
10 milj omsättning
0,2 milj Vinst (2%)

Nu börjar vi sätta firmans existens på prov. Att ligga runt 2 % i vinst är väldigt riskabelt. Något måste göras. Ska vi höja priset på Servicebilen eller Timpriset? ;)

Är du rörmokare eller elektrikern så är materialinköpen oftast högre och dom är ännu mer beroende av sin vinst på materialet.
Att gå ner till 0% vinst på material skulle antagligen ta livet av de flesta rör och elfirmor. Det skulle alltså aldrig fungera med dagens upplägg.
Och vad har firmans "vinst" med saken att göra? Kanske egen firma med låg vinst, ledig efter lunch på fredagar, långa semestrar, hyffsat hög lön, använder firmabilen massor privat, ganska ineffektiv generellt.
Större företag med lata arbetare som tycker dom är så snabba så de nästan alltid kan sluta tidigare, göra massa privata ärenden på arbetstid, dyra lokaler, dyra servicebilar osv. Är det därför Ahlsell måste ha en "ockerprislista" som är ren djävla lögn som ingen någonsin betalat listpris efter?
OBS! säger inte att merparten svenska vanliga hantverkare är som ovan exempel men det finns.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Den här frågan lär aldrig dö ut så länge vi lever i en marknadsekonomi.

Vi har själva konto på många olika byggvaruhus. Hos vissa får även konsumenter handla. Hos andra inte. Jag tror du förstår var vi har bäst rabatter.
Men det betyder självfallet inte att inköpspriserna är lägre.

Svd har ju tagit upp denna fråga mer än en gång. Nu raggade dom förresten konsumenter i detta forum till något reportage som handlade om att människor blir tvingade att köpa materialet via hantverkaren.

Med en dåres envishet hävdar jag att konsumenter måste lära sig att avtala bättre. Tex. Avtala om faktiskt inköpspris + % påslag på material. Även om vissa kommer bli lurade med olika bakbonusar och vad det kan vara så begår hantverkaren ett avtalsbrott. Någon kommer kunna bevisa detta och vinna framgång hos tinget. Blir det fler än någon så kommer det bli en förändring. Färre kommer medvetet våga lura folk.

Att branschen och branshens företrädare försöker skjuta över problemet på konsumenten har hitintills inte gett något resultat. Det måste vara beklämmande för en yrkesstolt och hederlig hantverkare att buntas ihop med ohederliga klåpare och det är just en fråga för branschen att hålla rent i det egna ledet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.