Har läst och fått bekräftat hur man lägger nytt tak då det finns spåntak. Nu undrar jag om någon isolerat dessutom och hur ni i så fall gjort med luftspalt och om det behövs då det kanske är rejält ”luftat”. Funderar också på om man ska använda lösull? Taket på vindsvåningen går typ till nock och är klädd till stor del av råspont. Huset är från 1919-24 (lite oklara uppgifter). Tack på förhand!
 
  • Gilla
Bengt5
  • Laddar…
Tror du behöver förklara lite tydligare, vad menar du med spåntak ?
är det alltså råspont med spåntak på ?
 
Hej! Ja såg det sen att det var lite oklart skrivet. Nej ingen råspont ut mot utsidan. Det är spåntak och direkt på ligger tegel (80 år gammalt). Från insidan, på vinden där det finns två rum plus ett stort rum som är klätt i målad kraftig råspont. Man kan inte se in under råspont för att se om det är isolerat (uppgiften från säljaren säger att det är det. Hantverkaren säger att det inte är det). Vi har bra koll på vad som kan göras från utsidan om man behåller responsen, men om det behövs isoleras är det frågetecken. Meningarna går emot… luftspalt eller ej. Någon som har erfarenhet av att isolera tak med spåntak som redan ligger. Bild för att visa spåntak. Inte mitt tak
 
  • Gammalt spåntak med delvis borttagna tegelpannor som exponerar underliggande träspån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt5
  • Laddar…
Bara för att klargöra förutsättningarna. Det finns ett gammalt spåntak som det har legat tegel på. På insidan huset finns ett målat brädtak. Frågan är vad som finns däremellan om det finns någonting däremellan.

Min erfarenhet är att spåntak är fastspikade med en helvetisk massa spik i ett underliggande brädtak. Om du har en massa snedslagen spik i det målade brädtaket på vinden så finns det nog ingen isolering emellan. Har du inte det gissar jag att det finns två lager bräder, med eller utan isolering emellan.

Jag hade nog börjat med att ta reda på exakt hur taket är uppbyggt genom att exempelvis borra ett hål underifrån med en mindre hålborr på ett ställe där det stör så lite som möjligt.
 
  • Gilla
Bengt5
  • Laddar…
Hej! Ja gammalt spåntak med tegel på idag. Ja vi får försöka komma in under innertaket. Spånar bara lite om det finns någon som har erfarenhet av att isolera ett sånt tak. Troligtvis kommer vi behålla spåntaket, som det ser ut nu. Men jag kan återkomma när jag har möjlighet att fota lite fler bilder, så man kanske kan förstå bättre vad jag pratar om. Några bilder på råsponten fr insidan. Längst in på första bilden finns ingen råspont och man ser spåntaket. Det ligger också en bräda på tvären som hindrar för insyn in under råsponten. Återkommer!
 
  • Innertak med synlig råspont och en del där spåntaket är synligt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla trästolar och en fåtölj i ett rum med träväggar och -tak samt ett randigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ovgren
  • Laddar…
Det finns sannolikt inget skydd mot inläckande vatten än de gamla spånen under teglet. Det betyder att man får läckage lite då och då när det regnar på ogynnsamt sätt.
Om det är oisolerat som det varit från början så torkar det snabbt och ingen större skada sker. Är det ett byggnadsvårdsprojekt kanske man ska tänka till innan man gör förändringar. Annars borde kanske yttertaket göras om med modernare vattenskydd under teglet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bengt5
  • Laddar…
Ja det kommer att läggas en specialduk för spåntak, innan takpannor läggs på igen. Men frågan är fortfarande om det på nått säkert sätt går att isolera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.