L
J juanxxx skrev:
Päronen ger så trist frukt så vi får se hur länge det får leva kvar. Plommonträdet gav ingen frukt i år. I andra sidan beskar vi det väldigt mycket i fjol då förra ägarna hade låtit det växa på höjden lite väl mycket.
Tack för hjälpen.
Hej. Du ska inte beskära plommonträd. Bara ta bort döda grenar. O skott som kommer på stammen. Vill du ha frukt.. så ska du ta en spade och en meter från stammen sätta ner spadens hela del och gära så runtvom stammen.så du kapar dom ytliga rötterna.Men bara ner med spaden o upp. Gör så runt hela trädet. Det gynnar så du får frukt.
 
L
L Lowley skrev:
Hej. Du ska inte beskära plommonträd. Bara ta bort döda grenar. O skott som kommer på stammen. Vill du ha frukt.. så ska du ta en spade och en meter från stammen sätta ner spadens hela del och gära så runt om stammen. så du kapar dom ytliga rötterna.Men bara ner med spaden o upp. Gör så runt hela trädet. Det gynnar så du får frukt.
 
L
L Lowley skrev:
Hej. Du ska inte beskära plommonträd. Bara ta bort döda grenar. O skott som kommer på stammen. Vill du ha frukt.. så ska du ta en spade och en meter från stammen sätta ner spadens hela del och gära så runtvom stammen.så du kapar dom ytliga rötterna.Men bara ner med spaden o upp. Gör så runt hela trädet. Det gynnar så du får frukt.
Du ska inte beskära " stenfrukt" som päron och plommonträd. Förmodligen därför du inte fått några päron heller.
 
L Lowley skrev:
Du ska inte beskära " stenfrukt" som päron och plommonträd. Förmodligen därför du inte fått några päron heller.
Plommonträdet har jag inte rört sedan i höstas och det är mycket kart på i år.

Päronträdet bryr jag mig mer om att skapa en bättre form på än frukter för tillfället. Har andra päronträd i trädgården.
 
Päron, pyrus, är inte en stenfrukt. Päron behöver uppbyggnadsbeskärning.

Plommon, prunus, ska inte beskäras för kraftigt men faktum är att vissa sorter gynnas av uppbyggnadsbeskärning. Även plommon behöver glesas ut för att få in luft och sol i kronan. Viktigt att det är tunna grenar som tas bort och att detta görs sent på säsongen.

Dessutom tar ofta plommon lång tid på sig till första skörd, beroende på sort.

Träden ser väl helt ok ut.
Kanske testa att spaljera päronet? Det är ett bra sätt att undvika att trädet ränner iväg i höjd och sätter alla frukter högst upp. :D
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Päron, pyrus, är inte en stenfrukt. Päron behöver uppbyggnadsbeskärning.

Plommon, prunus, ska inte beskäras för kraftigt men faktum är att vissa sorter gynnas av uppbyggnadsbeskärning. Även plommon behöver glesas ut för att få in luft och sol i kronan. Viktigt att det är tunna grenar som tas bort och att detta görs sent på säsongen.

Dessutom tar ofta plommon lång tid på sig till första skörd, beroende på sort.

Träden ser väl helt ok ut.
Kanske testa att spaljera päronet? Det är ett bra sätt att undvika att trädet ränner iväg i höjd och sätter alla frukter högst upp. :D
har du något förslag på spaljering?
 
Eftersom trädet inte står mot planket är det enklaste sättet att bygga en ställning som du fäster de grenar som ska formas vid. Det finns lite olika klassiska former på spaljerade träd, solfjäder, kandilaber osv, men egentligen kan du välja själv hur du vill att grenarna ska växa. Det man vill uppnå är at det kommer in sol och luft mellan grenarna och att det finns gott om plats för frukten att utvecklas. De grenar som inte ska vara kvar klipper du bort. Och på de som du behåller kortar du in skotten så att trädet får korta fina fruktsporrar. De grenar som ska bort kan du ta bort nu i juli, augusti, eller tidigt i september de som ska vara kvar ska du istället beskära på vårvintern. Sommarbeskärning minskar tillväxt och vårbeskärning gynnar tillväxt.

Många köper träd som är spaljerade från början men det behöver man absolut inte. Du kan låta stammen luta precis som den gör och sen långsamt styra ut grenar på önskat ställe. Spaljering gynnar fruktbildningen.

I ett hus jag ägt hade vi Ingrid Marie som häck, det var väldigt trevligt.

Grundregeln för spaljering är svagväxande grundstam men jag har sett goda exempel på spaljerade träd som haft andra grundstammar. Jag tycker att man ska våga lite i sin trädgård.
Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.