T twoody skrev:
Vindpappen är inte rätt monterad och på pappen på taket syns det stift och det är inte ok att fästa den pappen med bara stift.
Hängränna och stuprör är också väldigt tveksamt monterat.
Jag tycker att det är många tveksamheter i jobbet och skulle nog ta in en besiktning eller ta ut en kunnig person som tittar på jobbet.
Jag ser faktiskt inga stift på takpappen. Försökte kolla Ts alla bilder men lyckas inte se ett ända stift.
 
H hastish skrev:
Hej! Tack för synpunkterna. Som jag förstod det så är det en klisterkant på pappen samt att snickaren spikade fast den, men det var ingen här som svetsade ihop den med gasbrännare eller dylikt. Hur ska man göra montaget korrekt?
Man spikar klisterkanten och sen kommer nästa våd som täcker över spikarna.
Besiktningsman är nästa steg för dig. Någon kunnig måste gå igenom bygget noga på plats. Lycka till och glöm inte att uppdatera vad besiktningsmannen sa.
 
nino nino skrev:
Jag tänker också att spik hålen bör ju fyllas med färg när man målar (hopas jag då jag själv har spikat med pistol med väldigt varierande djup), är panelen bara grundad så ska det ju på 2 lager färg
När spiken går in för djupt så bryts panelens fibrer. Man skulle kunna klassa det som ändträ. Ändträ skall alltid behandlas med olja för att mätta träet. Personligen skulle jag vara mycket noga med ändträ men inte lika noga med ställen där spiken gått in för långt. Färgen täcker normalt väldigt bra lite beroende på färgtyp såklart.
Färgtillverkarna vill givetvis att man ska följa deras system. Då är det vanligast att det blir en grund och 2 färdigstykningar. Har du köpt grundad panel så innebär det inte att du kan hoppa över grundfärgen.

Kör man lockpanel som i Ts fall så drar man dit panelen. Grundar och målar allt. På med locken som man helst har grundat och dragit en färdigstyrykning på. Sen monteras locken.
Man kan givetvis måla allt på backen först. Men jag ser gärna att man kör sista strykningen på plats och inte bara går och duttar spikskallar som vissa gör.

Är det någon falsad eller fasad panel så anser jag att man måste grunda och måla 1 sväng på backen först.

När det gäller all panel, foder och vindskivor så är det otroligt viktigt att man behandlar alla sågytor med grundolja och grundfärg. Detta blir nu en omöjlighet för Ts på många ställen.
 
Jag ska måla med Falu vapen fasadfärg om några timmar de rekommenderade INTE att köra med olja innan första strykningen. Kunde tydligen ge färgskiftningar……
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
När spiken går in för djupt så bryts panelens fibrer. Man skulle kunna klassa det som ändträ. Ändträ skall alltid behandlas med olja för att mätta träet. Personligen skulle jag vara mycket noga med ändträ men inte lika noga med ställen där spiken gått in för långt. Färgen täcker normalt väldigt bra lite beroende på färgtyp såklart.
Färgtillverkarna vill givetvis att man ska följa deras system. Då är det vanligast att det blir en grund och 2 färdigstykningar. Har du köpt grundad panel så innebär det inte att du kan hoppa över grundfärgen.

Kör man lockpanel som i Ts fall så drar man dit panelen. Grundar och målar allt. På med locken som man helst har grundat och dragit en färdigstyrykning på. Sen monteras locken.
Man kan givetvis måla allt på backen först. Men jag ser gärna att man kör sista strykningen på plats och inte bara går och duttar spikskallar som vissa gör.

Är det någon falsad eller fasad panel så anser jag att man måste grunda och måla 1 sväng på backen först.

När det gäller all panel, foder och vindskivor så är det otroligt viktigt att man behandlar alla sågytor med grundolja och grundfärg. Detta blir nu en omöjlighet för Ts på många ställen.
Skulle du även behandla kapade ytor bakom knutbrädor och foder?
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska måla med Falu vapen fasadfärg om några timmar de rekommenderade INTE att köra med olja innan första strykningen. Kunde tydligen ge färgskiftningar……
Slamfärg? Då brukar man inte olja innan
 
Nja de e väl ”den nya typen slamfärg” med den skillnaden att den inte kritar.
 
D Derbyboy skrev:
Jag ska måla med Falu vapen fasadfärg om några timmar de rekommenderade INTE att köra med olja innan första strykningen. Kunde tydligen ge färgskiftningar……
Man ska givetvis alltid följa färgtillverkarens rekommendationer.
 
nino nino skrev:
Skulle du även behandla kapade ytor bakom knutbrädor och foder?
Förstår inte riktigt frågan? Grundregeln är att alla kapade ytor ska behandlas. Sen vet jag många som inte behandlar kapade ytor upp under takfoten tex.
Vi har rutinen att alltid behandla alla kapade ytor. På med olja. På med grundfärg. Klart!
Sen målar målaren allt ändträ han kommer åt.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Förstår inte riktigt frågan? Grundregeln är att alla kapade ytor ska behandlas. Sen vet jag många som inte behandlar kapade ytor upp under takfoten tex.
Vi har rutinen att alltid behandla alla kapade ytor. På med olja. På med grundfärg. Klart!
Sen målar målaren allt ändträ han kommer åt.
Jag sätter upp liggande panel nu, där har jag ju massor av kapade ytor som blir dolda bakom knutbrädorna, känns onödigt? att behandla där då inget regn lär komma dit eller tänker jag fel?
 
nino nino skrev:
Jag sätter upp liggande panel nu, där har jag ju massor av kapade ytor som blir dolda bakom knutbrädorna, känns onödigt? att behandla där då inget regn lär komma dit eller tänker jag fel?
Jag skulle nog kunna sova gott på natten utan färg där.;)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag skulle nog kunna sova gott på natten utan färg där.;)
Ja det tror jag nog att jag gör också :)
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Nu har jag för första gången varit uppe på taket. Tycker själv att det ser illa ut. Snickaren har häftat på pappen över allt, antar att man inte ska göra så?
Flikar lossar etc.
Se själva.
 
  • Tak med takpapp som är häftad, flikar lossnar och en person skugga syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyuppförda takpapp på ett tak med synlig häftning och lösa flikar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpapp med synliga häftklammer och flikar som lossnar, personens fötter i bildens nederkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpapp med slarvigt häftade skarvar och lösa flikar på ett tak, med synliga skor längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taktäckning med häftad papp, ojämn yta och synliga flikar lossar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpapp med häftklammer och lossnande flikar på ett slarvigt monterat hustak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpapp med dåligt häftade skarvar och lossnande flikar på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad takpapp med synlig häftning och lossnande flikar på ett plant tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med häftad papp och lossnande flikar, skugga av person som pekar på skadan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
EddieHansson och 2 till
  • Laddar…
Nej nej nej! Det är läge att hålla i pengarna, ordna besiktningsman och få han göra om allt som besiktningsmannen hittar! Det där är fel!!
 
Rickard.
Det där taket duger bara som underlagstäckning tills en riktig takläggare kommer och gör sitt. Det är tyvärr helt bedrövligt.
 
  • Gilla
FreQa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.