(Provar i denna kategori istället, ledsen för dubbelpublicering :/)

Hej, jag har klurat ett tag på att bygga ett fritidshus, jag precis som många andra gillar ladhus-estitiken samt den enkla konstruktionen. Efter mycket efterforskande så lutar det åt att bygga i lösvirke, det förutsätter dock ett bra förarbete då jag inte byggt något helt hus tidigare. Senaste veckan har jag suttit och skissat i sketchup. Tanken är att jag ska få med så mycket som möjligt dvs, el, vvs kunna räkna på materialåtgång etc. Allt för att göra byggandet mindre svårt.

Nu har jag skissat på en stomme (dock utan fönster dörrar) som jag skulle vilja ha feedback på. Jag ska stämma av allt men en konstruktör innan men tänker att det finns många kloka här.

Yttermått: 4800x14000

Bärlinor: 45x220
Bottenbjälklag har cc600, 45x220
Väggstomme: 45x195
Mellanbjälklag: 45x220 cc600 + Lättbalk BI220 cc300. Innerväggar kommer stötta upp under delen med cc600

Har säkert gjort misstag och glömt saker, därför frågar jag här :)
 
  • Skiss i SketchUp av en stomme till ett fritidshus med dimensioner 4800x14000 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av stommen till ett fritidshus konstruerat i lösvirke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i SketchUp av en väggstomme för ett fritidshus med synliga bärlinor, bottenbjälklag och vertikala stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i Sketchup av en stomme till fritidshus utan fönster och dörrar, med dimensioner angett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss i Sketchup av en stomme för ett ladhus, inklusive bottenbjälklag och bärlinor, ritad med gula linjer på grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av en stomme till ett fritidshus i lösvirke utan fönster och dörrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den undre bärlinan alltså den som ligger på plintarna behöver troligen vara kraftigare, lite beroende på hur man räknar att den samverkar med övriga längsgående 45x220.

Du behöver inte ha mer stolpar i väggen där bjälklaget är s300. Det är redan rejält överdimensionerat med 45x195 på s600. (Men det behövs ju för isoleringstjockleken)

Som ja kan se har du 4 längsgående reglar vid mellanbjälklaget, detta blir både onödigt mycket material och en onödig köldbrygga. Bäst isolerat och minst material blir det om man låter ytterväggsreglarna gå hela vägen upp och lägger bärlinan för mellanbjälklaget invändigt.

jmf denna konstruktion där bjälklaget sitter invändigt.
Teknisk ritning av en byggnadssektion som visar isolering och konstruktionsdetaljer för tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Snyggt uppritat, är det gjort i gratisversionen ?
 
larsbj larsbj skrev:
Den undre bärlinan alltså den som ligger på plintarna behöver troligen vara kraftigare, lite beroende på hur man räknar att den samverkar med övriga längsgående 45x220.

Du behöver inte ha mer stolpar i väggen där bjälklaget är s300. Det är redan rejält överdimensionerat med 45x195 på s600. (Men det behövs ju för isoleringstjockleken)

Som ja kan se har du 4 längsgående reglar vid mellanbjälklaget, detta blir både onödigt mycket material och en onödig köldbrygga. Bäst isolerat och minst material blir det om man låter ytterväggsreglarna gå hela vägen upp och lägger bärlinan för mellanbjälklaget invändigt.

jmf denna konstruktion där bjälklaget sitter invändigt.
[bild]
Toppen, ska skissa ut en ny variant med din feedback i åtanke.
 
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Snyggt uppritat, är det gjort i gratisversionen ?
Tack! det är SketchUp Make 2017. Alla beståndsdelar (reglar, panel, isolering, skivmaterial etc) är gjorda som "components" så ändrar man mastern så ändras alla, ganska smidig. Tanken är att jag ska rita in el, vatten och ventilation också, allt ska liskom finnas där. Tänker att jag minimerar antalet oförutsedda händelser då, även om dom såklart kommer dyka upp ändå :)
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Den undre bärlinan alltså den som ligger på plintarna behöver troligen vara kraftigare, lite beroende på hur man räknar att den samverkar med övriga längsgående 45x220.

Du behöver inte ha mer stolpar i väggen där bjälklaget är s300. Det är redan rejält överdimensionerat med 45x195 på s600. (Men det behövs ju för isoleringstjockleken)

Som ja kan se har du 4 längsgående reglar vid mellanbjälklaget, detta blir både onödigt mycket material och en onödig köldbrygga. Bäst isolerat och minst material blir det om man låter ytterväggsreglarna gå hela vägen upp och lägger bärlinan för mellanbjälklaget invändigt.

jmf denna konstruktion där bjälklaget sitter invändigt.
[bild]
Vad tror du om detta?
 
  • 3D-modell av en spjälsäng i trä med en perspektivvy.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett träregelverk för en byggnadsstruktur på en grå plattform med måttritningslinjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trästomme för byggprojekt med synliga reglar och bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av en träbalkongkonstruktion i gul färg med reglar och stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Zlingo och 1 till
  • Laddar…
O oswim skrev:
Vad tror du om detta?
Det där tror ja på.
Mindre material
Mindre köldbryggor
Och Mindre jobb.
Dessutom snabbare att få på taket i byggskedet.

Man skulle kunna fundera på att byta de två 45x220 i botten mot en limträ, och därigenom få ner höjden lite och kanske lättare att få det stadigt.
 
O oswim skrev:
(Provar i denna kategori istället, ledsen för dubbelpublicering :/)

Hej, jag har klurat ett tag på att bygga ett fritidshus, jag precis som många andra gillar ladhus-estitiken samt den enkla konstruktionen. Efter mycket efterforskande så lutar det åt att bygga i lösvirke, det förutsätter dock ett bra förarbete då jag inte byggt något helt hus tidigare. Senaste veckan har jag suttit och skissat i sketchup. Tanken är att jag ska få med så mycket som möjligt dvs, el, vvs kunna räkna på materialåtgång etc. Allt för att göra byggandet mindre svårt.

Nu har jag skissat på en stomme (dock utan fönster dörrar) som jag skulle vilja ha feedback på. Jag ska stämma av allt men en konstruktör innan men tänker att det finns många kloka här.

Yttermått: 4800x14000

Bärlinor: 45x220
Bottenbjälklag har cc600, 45x220
Väggstomme: 45x195
Mellanbjälklag: 45x220 cc600 + Lättbalk BI220 cc300. Innerväggar kommer stötta upp under delen med cc600

Har säkert gjort misstag och glömt saker, därför frågar jag här :)
Ska du inte rita din planlösning och de yttre ytorna först, innan du gör en superdetaljerad stomme?
 
A andersmc skrev:
Ska du inte rita din planlösning och de yttre ytorna först, innan du gör en superdetaljerad stomme?
A andersmc skrev:
Ska du inte rita din planlösning och de yttre ytorna först, innan du gör en superdetaljerad stomme?
Hej! Jo, jag har skissat på en planlösning. Kan dra upp den här ikväll :D
 
A andersmc skrev:
Ska du inte rita din planlösning och de yttre ytorna först, innan du gör en superdetaljerad stomme?
Här kommer planlösning (som säkert har förbättringspotential. Husets storlek och mått är dock satt. jag har kikat på Arvesunds ladhus och tagit inspiration från dom.
 
  • Ritad planlösning av ett långsmalt hus med kök, badrum och två sovrum, inspirerat av Arvesunds ladhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett långsmalt hus med tre sovrum, vardagsrum och öppet kök, inspirerad av Arvesunds ladhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
larsbj larsbj skrev:
Det där tror ja på.
Mindre material
Mindre köldbryggor
Och Mindre jobb.
Dessutom snabbare att få på taket i byggskedet.

Man skulle kunna fundera på att byta de två 45x220 i botten mot en limträ, och därigenom få ner höjden lite och kanske lättare att få det stadigt.
Ok, menar du att byta ut bärlinorna (6st 45x220) mot LT som inte är lika hög?
 
Fin modell. Jag tänkte på två saker, du nämner bärande innerväggar i första inlägget. De behöver du också inkludera i stommen.

Sen är det relativt få grundläggningspunkter vilket ger höga lastkoncentrationer. Vad är det för mark? Tänker på grundtrycket och sättningar.
 
  • Gilla
oswim
  • Laddar…
W witten skrev:
Fin modell. Jag tänkte på två saker, du nämner bärande innerväggar i första inlägget. De behöver du också inkludera i stommen.

Sen är det relativt få grundläggningspunkter vilket ger höga lastkoncentrationer. Vad är det för mark? Tänker på grundtrycket och sättningar.
Bra där! jag gör ut en skiss inkluderad bärande innerväggar.

Grundläggningspunkterna inser jag nu är helt underdimensionerade för mitt val av bärlina (Träguidens dimensioneringstabell). Markförhållanden vet jag inte eftersom jag inte har någon tomt i nuläget, tittar på tomter med berg dock, men det kommer behöva anpassas när jag vet underlaget :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.