N
Varför bygger många av oss stora altaner och pooler och köper sommarstugor och båtar när dessa ändå oftast inte kommer till användning nio månader av tolv? Sverige är kallt och mörkt under långa perioder varje år, kan man inte istället börja fokusera på att göra vintermånaderna lite trevligare? Sommaren är ju ändå härlig som den är, det finns alltid något att göra.
Vad skulle ni själva kunna tänka er att bygga hemmavid eller investera i för att ljusa upp eran vinter?
 
Vinterträdgård och orangeri står högt upp på listan.

Vedeldad bastu med badmöjlighet används flitigt året om.
 
  • Gilla
Novisorisk
  • Laddar…
Sommarstuga? Nej, tack! Fjällstuga så man kan njuta av riktig vinter!
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Fritidshus/jaktstuga, bastu, uterum, murstock och eldstad (kanske kakelugn?)
 
  • Gilla
Novisorisk
  • Laddar…
Jag funderar på at bygga en stor grillplats med murad grill/eldgrop på tomten. Vi gillar att laga mat och umgås ute även på vintern. En härligt ombonad grillplats som förses med lite sköna fällar på vintern och lite skugga på sommaren. Klockrent.

Nu ska man bara få riktiga vintrar här i uppland också. Men det blir det väl inget av med. Får bygga regnskydd istället. Uppskattat året runt.
 
  • Haha
  • Gilla
Novisorisk och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Bart Bart skrev:
Jag funderar på at bygga en stor grillplats med murad grill/eldgrop på tomten. Vi gillar att laga mat och umgås ute även på vintern. En härligt ombonad grillplats som förses med lite sköna fällar på vintern och lite skugga på sommaren. Klockrent.
Låter underbart.
Tak tycker jag personligen är lite överdrivet till en grillplats så för mig är knepet för att få vintervänligt att bygga på höjden. Desto högre eldstad desto bättre egentligen men jag nöjde mig med ≈55cm hög. Riktigt bra på sommaren men lite tungt för min svaga rygg att skotta fram, tur man får hjälp ;)

Ett barn står bredvid en ca 55 cm hög eldstad omgiven av en stor snöhög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
N Novisorisk skrev:
Vad skulle ni själva kunna tänka er att bygga hemmavid eller investera i för att ljusa upp eran vinter?
Flygplats så man snabbt kan lämna kylan vintertid. Fast det krävs nog några drömvinster först. :cry:

Välkommen hit!
 
  • Gilla
Novisorisk och 1 till
  • Laddar…
N
F faf skrev:
Vinterträdgård och orangeri står högt upp på listan.

Vedeldad bastu med badmöjlighet används flitigt året om.
Vinterträdgård! Underbart! Själv vill jag ha en vinterlekplats åt barnen som sedan kan omvandlas till något annat när de inte har nöje av det längre :)
 
N
Alfredo Alfredo skrev:
Flygplats så man snabbt kan lämna kylan vintertid. Fast det krävs nog några drömvinster först. :cry:

Välkommen hit!
Haha! Ja det är ju lite över en normalbudget att bygga en privat flygplats :p
 
harry73
Trädgård med smakfull belysning, så att det inte är så svart när man tittar ut.
Huset är stort nog och bastu har jag med. Även stor trädgård som funkar bra på vintern när man vill kyla ner efter bastubad.

Enda nackdelen är när vattnet i trädgårdsslangen fryser, så att vi inte kan använda uteduschen på vintern.
 
Ett stort och uppvärmt garage förstås!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Svaret på första frågan tror jag är att vi bygger saker för sommaren för att det är då vi oftast har längre sammanhängande ledighet. Men det är klart vi borde bygga för resten av året också! Vårt växthus är faktiskt som bäst när det inte är så varmt ute. Och en gäststuga kan man använda året om, liksom bastu. Någon har byggt hockeyrink där hemma. Spabad att hoppa i när det är kallt och vedeldad badtunna. Kanske dags att göra en liten skidbacke i ett hörn också?
 
Är inte själva syftet med huset att överleva vintern?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.