I våras anlitade jag en liten byggfirma för att byta trä på gavelfasadens övre del och två andra fasadpartier, vi kom överens att ta det på löpande räkning.
Vid första mötet i början av Maj kom vi fram till vad som behövdes göras, utöver fasadvirket behövdes det nya vindskivor, fönsterplåt och lite annat smått och gott, det var beräknat att bli färdigt 20 Maj. Byggnadsställning skulle hyras in. Jag frågade vad dom trodde det skulle kosta och dom höftade 80.000:-
Allteftersom arbetet fortskred anade jag att det inte jobbades varje dag och fick sedan veta att han varit tvungen att göra sig av med en anställd, så där låg förklaringen.
Arbetet var färdigt i måndags, alltså cirka 25 dagar senare och jag har fått tre fakturor på totalt 208.000:-.

Dom har gjort ett bra jobb, inga problem, det kanske stötte till något extra problem som tog mer tid men inget katastrofalt.
Dom drog av en vecka på hyran av arbetsställningen, jag har påpekat att det stått still många dagar och dom har dragit av lite till.
Nu tänker jag att det är väldigt stor skillnad på 80.000:- och 208.000:- och att jag blivit ett offer för deras personalproblem, å andra sidan försöker jag ha förståelse för att det kan vara svårt att beräkna omfattningen av ett jobb. Men sen har jag berättat om det för vänner och bekanta och en del tycker det låter konstigt och tycker att jag skall bestrida fakturorna. Är det någon idé överhuvudtaget?
 
Har man gett en ungefärlig prisbild får den inte överstigas med mer än 15% vilket blir 92.000:-.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Har man gett en ungefärlig prisbild får den inte överstigas med mer än 15% vilket blir 92.000:-.
OK, men nu var det ju bara muntligt, gäller det?
 
  • Gilla
Torgny55
  • Laddar…
A aweste00 skrev:
OK, men nu var det ju bara muntligt, gäller det?
Ja, men svårare att bevisa.
 
  • Gilla
Freniño och 1 till
  • Laddar…
Spontant känns det som mycket pengar för lite" byta lite trä " . Inga nya fönster eller andra dyra grejer... eller är hyra av ställning dyrare än jag tror....
 
S sunqan skrev:
Ja, men svårare att bevisa.
Det är ju entreprenören som ska bevisa om han ska kräva in en skuld.
 
  • Gilla
Nikorasu och 1 till
  • Laddar…
H huggan skrev:
Det är ju entreprenören som ska bevisa om han ska kräva in en skuld.
Absolut. Sen är frågan hur tingsrätten dömer.
 
  • Gilla
Henrik Lindberg
  • Laddar…
Här kommer lite bilder. På första bilden syns den färdiga gaveln, allt virke är bytt, nya vindskivor, nya plåtar till båda fönstren samt vindsfönstret. En regel under ett fönster fick bytas, någon timmes extra jobb.
Andra bilden är partiet mot gatan, allt trä och plåt bytt på delen bakom ställningen, den högra delen är grannens.
Samma på tredje bilden mot trädgården, två fönster. Dessutom har tog dom bort en ventilationshuv på takdelen till höger.
Vindskivorna på verandan är också bytta.

Nån som vågar sig på en höftning av arbetstid? Detta innefattar målning och transport av virke och resning av ställning.

Renoverad gavel på hus med nytt virke, vindskivor, fönsterplåtar och ställning framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gavel på hus med byggställning, nytt virke och plåtar vid fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverad gavel med nytt virke, vindskivor och plåt på ett gult hus med ställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, även muntliga avtal gäller och beloppet ni kom överens om får överskridas med max 15% som tidigare nämnts. Betala det och bestrid resten av fakturan.

Vi fick ett felaktigt råd av en konsumentvägledare att betala hela summan först ("för att inte riskera att hamna hos kronofogden"). Vi betalade, prövade i ARN och fick rätt, men inte fick vi tillbaka våra pengar.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 8 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Ja, även muntliga avtal gäller och beloppet ni kom överens om får överskridas med max 15% som tidigare nämnts. Betala det och bestrid resten av fakturan.

Vi fick ett felaktigt råd av en konsumentvägledare att betala hela summan först ("för att inte riskera att hamna hos kronogofogden"). Vi betalade, prövade i ARN och fick rätt, men inte fick vi tillbaka våra pengar.
Konstig resonomang från ARN. Regel är ju att man bara betalar obestritt belopp.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi fick ett felaktigt råd av en konsumentvägledare att betala hela summan först
H huggan skrev:
Konstig resonomang från ARN. Regel är ju att man bara betalar obestritt belopp.
Det var väl inte ARN som ansåg att hela summan skulle betalas utan konsumentvägledaren som jag förstår det.

Att @Marlen Eskilsson och @Per Eskilsson inte fick igen pengarna berodde heller knappast på ARN utan på att "den anlitade" inte kunde eller ville betala, antar jag i alla fall.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Ja, precis. Först frågade vi konsumentvägledaren och gjorde precis som hon sa. Betalade hela fakturan och bad sedan att få det prövat hos ARN. Jag hoppas för alla andras skull att just den konsumentvägledaren hade en dålig dag och att det var en engångshändelse att hon gav det rådet.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Du har förhoppningsvis fått en faktura med antal timmar spexade. Du bör begära en specifikation över vad som gjorts de olika dagarna. Det är först det går at bedöma om tidsåtgången är rimlig.
Men jag skulle höfta, med två man:

en dag för ställningen, lite i överkant.
En dag rivning.
En dag för själva paneluppsättningen.
En dag för vindskivor och diverse små delar.
Plåtarbeten lite svårbedömt, men kanske en dag för en plåtslagare.
Målning en man i två timmar per strykning. Här tillkommer restid osv. Så kanske en halv dag per strykning.
Riva byggnadsställningen en halv dag (2 man). Inkl lastning och transport.
 
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Vad hittar ni att man får överskrida en budget med 15%?
 
36 § konsumenttjänstlagen
 
  • Gilla
oxöga och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.