Hej,
detta är mitt första inlägg i ett forum som verkar väldigt bra. Jag lär bli en flitig besökare.

Skall tilläggsisolera min bod på tomten i samband med att jag dessutom måste byta fasadpanel för den är så dålig (sedan 20-talet).

Först hade jag tänkt att riva all panel för att sedan bygga på med 45 mm regel (horisontellt monterad) med isolering emellan. Därpå utegips och sist ny panel och lockläkt (jag kommer dessutom också att isolera ytterligare 70 mm inifrån i regelverket).

Nu har jag kommit på att mycket enklare blir ju att ta bort endast den gamla lockläkten och spika på 45mm-regeln direkt på den gamla panelen. Finns någon nackdel med detta förutom den uppenbara att väggen bygger ytterligare ca 28 mm? Fönster och dörrar är inga problem för de skall jag ändå byta.

En sak jag insett är att det kommer att bildas luftspalter emellan de ursprungliga panelbrädorna på cirka 20 mm och nederst och överst på fasaden kommer dessa att släppa in (kall) luft bakom isoleringen. Men det borde väl bara vara att täta dessa springor längst ner och längst upp med t.ex fogskum.

Mvh Pål Huldén
Sävedalen
 
Borde väll fungera tycker jag.. fyll med Fog skum..

Gör det noga.. kall luft där kan orsaka kondens o det vill du inte ha..

Du glömmer väll inte vindskivor?

Själv har jag inte gjort något liknade. så detta är bara vad jag tror.. dvs en runt hörnet garanti.. ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.