Som glad amatör har jag klantat till det genom att inte riktigt tänka hela vägen innan jag började bygga mitt uterum. Funderar nu på hur man snyggast bygger igen "hålen".

Takbalkarna vilar på den främre bärlinan och under den horisontella balken ska det monteras skjutdörrar. Så långt allt väl men hur bygger jag vettigast in utrymmet ("triangeln") ovanför den horisontella balken? Det blir svårt att få min fru att tycka det är ett rum så länge det är öppet där. Tips och idéer mottages med stor tacksamhet.
 
  • Konstruktion av ett halvfärdigt uterum där takbalkar möter en horisontell balk med öppna triangulära utrymmen ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Plexiglas som fästs med fina lister, gärna i metall.
 
Skulle kunna bli bra men jag (eller någon annan) tänkte sig trä där.
 
Rickard.
Någon spontad panel?
 
Kanske det... Behöver man lägga en läkt då eller drar man direkt i balkarna?
 
Har du nån bild på huset så man kan föreslå nåt som går i samma stil.

/Göran
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
C crillux skrev:
Kanske det... Behöver man lägga en läkt då eller drar man direkt i balkarna?
Inte om du kör stående panel. Jag tror att jag hade valt en bred "modern" variant med fasad kant utan att egentligen veta något om hur det ser ut.
 
stående pärlspont
 
Sharky58 Sharky58 skrev:
Har du nån bild på huset så man kan föreslå nåt som går i samma stil.

/Göran
Jodå... Stående panel (heter lockpanel väl?) Husfasad med stående vit lockpanel och fönster mot klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
En generell regel är väl att antingen fortsätta exakt likadant eller gå på något helt annat. Har du inte mer panel än trianglarna skulle jag inte vilja ha lockpanel utan hellre välja något slätt och anspråkslöst men om ni tycker panel verkar rätt så är det nog bäst att åka på en brädgård och se om ni hittar något ni fastnar för.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
En generell regel är väl att antingen fortsätta exakt likadant eller gå på något helt annat. Har du inte mer panel än trianglarna skulle jag inte vilja ha lockpanel utan hellre välja något slätt och anspråkslöst men om ni tycker panel verkar rätt så är det nog bäst att åka på en brädgård och se om ni hittar något ni fastnar för.
Jag är nog inne på det mer anspråkslösa. Eftersom taket slutar bara någon centimeter utanför sista takregeln så antar jag att någon liten plåt kan vara på sin plats överst?
 
Rickard.
C crillux skrev:
Eftersom taket slutar bara någon centimeter utanför sista takregeln så antar jag att någon liten plåt kan vara på sin plats överst?
Det tycker jag absolut, en liten plåt med diskret droppnäsa/droppkant är garanterat en värd investering.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.