Jag lämnade in och fyllde på AC på volvo s80 men kompressorn slår fortfarande inte till. Testade att lägga ström till kabeln som går till kompressorn men inget händer. Borde magnetkopplingen kicka igång när man sätter ström till den kabeln om jord är okej..?


Motordelar i en bil med fokus på en kabel som är framhävd med en röd ring, misstänkt för problem med AC-kompressor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Ja,den borde klicka till,är det ström fram dit när du har ac på?
 
nej, jag slår på ac:n men det kommer ingen ström när jag checkar. tyder detta på både elfel och kompressorfel då..?
 
A
kollat över säkringarna?
 
Yes yes, jag har switchat mellan olika säkringar också, det verkar vara nåt annat.
Testade att bända in magnetkopplingen med brytjärn mot kompressorn men den hugger ändå inte i..:(
 
A
mätt upp så ström finns fram?
 
Det är garanterat en sliten magnetkoppling. Avståndet blir för stort så den inte kan slå till.
 
nej, det finns ingen ström fram heller...
Fick ett tips att bygla tryckvakten, men kan inte riktigt hitta den.. Nån som kan visa en bild var den sitter på en s80 vore tacksa mt...:)
 
Vill minnas att tryckgivaren sitter på kondensorns högra sida, men den är en givare och går inte att bygla. Antar att du mätt strömmen när motorn är på tomgång och ac samt fläkt påslaget. Nästa steg är att bygla det relä som sitter i säkringsdosan vid hjälpstartplinten. Det står i locket vilket det är, bygla pinne 30 och 87 -- kompressorn borde slå till då.
 
toppen, tack jag skall kika på det ASAP..
 
Bilens säkringsbox med färgglada säkringar och reläer, en kontakt markerad för överbryggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då ska vi se här...här är reläet, vilka kontakter skall jag bygla för att överbrygga kompressorn..?
 
Dom två längst till vänster.
 
okej, det är spänning över reläet. när jag byglar slog kompressorn till. även när jag drar ström direkt ifrån batteriet till kompressorn. Men det kommer ingen ström alls mellan reläet och till kompressorn. Är det månne kabelbrott...?
lurar på om man kan koppla om en ny kabel direkt ifrån relädosan till kompressorn..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.