Jag köpte en eltrimmer från Jem&Fix (https://www.jemfix.se/graestrimmer-...MI_eCHvbGc8QIVS9iyCh22zQVjEAQYAiABEgJXr_D_BwE) för drygt en vecka sedan och skulle använda den för tredje gången idag. Helt plötsligt stannade motorn och den vägrade starta. Upptäckte att tråden hade gått av så fick mata ut ny med en del pill. Men den startar ändå inte. Någon som vet vad som kan vara för fel?

Jag har aldrig ägt en trimmer innan men vill gärna försöka laga i första hand istället för byta på garanti, hur ska man annars lära sig nya saker…
 
C
E Emma Johnsson skrev:
Någon som vet vad som kan vara för fel?
250 spänn?!
Risken är att den nått sin förväntade livslängd.

Testa den i ett annat uttag så att det inte är någon jordfelsbrytare eller nåt som löst ut.
 
C cpalm skrev:
250 spänn?!
Risken är att den nått sin förväntade livslängd.

Testa den i ett annat uttag så att det inte är någon jordfelsbrytare eller nåt som löst ut.
Jag är fullt medveten om priset. Då den ska vara till för att trimma lite kring en husvagn så krävs inget kostsamt schabrak. Jag har testat den i flera uttag utan resultat.
 
A
Snurrar trimmerhuvudet om du vrider det för hand?
 
Scouten skrev:
Snurrar trimmerhuvudet om du vrider det för hand?
Ja den snurrar utan motstånd.
 
A
och ingen säkring har löst ut?
 
Maskintok skrev:
och ingen säkring har löst ut?
Nej. Jag har testat den i uttag kopplade till tre olika proppskåp.
 
A
E Emma Johnsson skrev:
Nej. Jag har testat den i uttag kopplade till tre olika proppskåp.
Jag förstår om du vill laga den men sanningen är att med största sannolikhet bara får en ny på garantin...
Finns säkert inte ens delar att köpa löst..
Jag skulle dock tro att kontakten till start, död är trasig.
 
reklamera , säljer de undermåliga grejor så skall de ha tillbaks dem
 
Om det inte var så att den rök en lite puff eller luktade vid dödstillfället så kunde man väl förmodligen härleda det till någon form av glapp, strömbrytare, sladd etc. Hade förmodligen gått att laga med lite felsökning, men det krävs ju att man har ett hum om vad man letar efter och kan använda en multimeter. Eftersom det är en nätansluten apparat, 220V så bör man nog ha ett hum om vad man håller på med eftersom det ändå innebär viss fara med nätspänning. För det priset och vad det är, ta en ny på garanti!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
C
E Emma Johnsson skrev:
Jag är fullt medveten om priset. Då den ska vara till för att trimma lite kring en husvagn så krävs inget kostsamt schabrak.
Nä, jag förstår hur du tänker, du behöver en enkel billig maskin utan krusiduller, och jag säger inget om det.

Men för 250 spänn får man räkna med att inte bara få en enkel maskin utan att tillverkaren dessutom tummat på kvaliteten så långt det bara är möjligt. Risken är överhängande att det är fullständigt odugligt skräp och det hade varit bättre för alla om de hade slängt den redan i fabriken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.