S sunqan skrev:
Men om offerten från hantverkaren specificerar "material debiteras med inköpspris plus 15%" då har hantverkaren skapat en stark koppling till SITT inköpspris (inte leverantörens, jag har inte den blekaste aning om vad t.ex ahlsell köper in sina prylar för).
När jag i tidigare inlägg använt ordet leverantören har jag syftat på min leverantör, det vill säga hantverkaren, och aldrig på vad hantverkarens leverantör, exempelvis Ahlsell handlar för. Ledsen om det varit otydligt.

När jag tidigare skrev "i samband med inköp av material från hantverkare tycker/tror/förväntar sig att kundens pris ska ha speciellt mycket att göra med leverantörens inköpspris." så avsåg jag med "leverantörens inköpspris" "hantverkarens inköpspris". Alltså min leverantörs inköpspris.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Ahlsells prislista är lite.. speciell kan man säga.

Skulle upphandla ett inköp av 25 st jackor från HH på förra arbetsplatsen.

HH hade en prislista som sa 1490:- kr per jacka ex moms. Perfekt för mig att jobba med!

Skickar runt offertförfrågningar till 4-5 grossister.
Ahlsell var riktigt generösa, med vändande mail fick jag svar att utan problem, 40% rabatt på prislistan. Prislistepriset är dock 2890:- ex moms.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tyvärr håller inte ditt upplägg i vår bransch. Jag ska se senare om jag lyckas hitta länken till en rörfirma jag läste om som försöker sänka sina marginaler på material och ta igen det på Timpriset och lite annat. Observera att jag skriver sänka marginalen. Inte dra ner den till Noll.

Jag hoppas att det inte är mycket material du säljer till självkostnadspris.
Nu vet jag iofs inte om du menar självkostnadspris eller samma pris som du själv köpt materialet för?
Har du inget påslag alls förlorar du pengar. Exakt hur mycket kan jag inte svara på men en vis kvinna lärde mig en gång att i min bransch så behöver du absolut minst 4 % påslag för att det ska bli 0% på sista raden.
Jag tror den siffran stämmer ganska bra fortfarande.

Och nej. Jag är inte röris.:rofl: Inte elektriker heller.:surprised:.
Driver en byggfirma sen många år tillbaks.

Vi tar ett räkneexempel.

10 Milj omsättning
0,5 Milj Vinst (5%)

Varav inköp material:
2 Milj
0,3 Milj vinst material (15%) påslag.

Nu börjar vi sälja materialet till inköpspris
10 milj omsättning
0,2 milj Vinst (2%)

Nu börjar vi sätta firmans existens på prov. Att ligga runt 2 % i vinst är väldigt riskabelt. Något måste göras. Ska vi höja priset på Servicebilen eller Timpriset? ;)

Är du rörmokare eller elektrikern så är materialinköpen oftast högre och dom är ännu mer beroende av sin vinst på materialet.
Att gå ner till 0% vinst på material skulle antagligen ta livet av de flesta rör och elfirmor. Det skulle alltså aldrig fungera med dagens upplägg.
Jag tänker på en annan Krille på forumet då, som är röris.
Du räknar iaf som en riktig byggare ;)

Kompensera dina minskade materialintäkter genom att öka tjänsteintäkterna i dina exempel.
Eller så räknar du med bara tjänsteintäkter från början. Dvs 10Milj omsättning med 0,5Milj i vinst, varav 0kr på material.

Jag kan förstå att grossister lägger på, för de har ju ändå hanterings- och lagringskostnader för produkterna.
Men att som snickare köra och handla reglar för 5000:- och köra ut till kund med dom och ta 8000:- det är girigt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Som konsument brukar jag göra lite grundforskning INNAN. Jag gillar veta vilken härad jag kan förvänta mig att priset ligger. Vill jag då "klämma och känna på grejerna", och har turen att hitta en butik som faktiskt har sakerna, då är det värt ganska mycket. i ditt fall handlade det om ca 28% högre pris mot nätbutiken och även om det var i överkant kan det vara motiverat - det beror ju på vilken spridning det är på priserna man hittar när man söker.

Sen kan jag ju som konsument köpa i näthandeln och sedan "klämma och känna på grejerna" i ungefär samma utsträckning som jag kan i butik, för att sen bestämma mig för att returnera varorna. väljer jag rätt nätbutik, så kostar det dessutom inget extra.

Det som debaclet kring Ahlsell (och andra grossister) och deras GNP handlar om är att det finns alltför många hantverkare som, när frågan om pris på varorna kommer upp, säger att de lägger på 15% på sitt inköpspris, och när man då frågar vad inköpspriset är så får man antingen GNP-priserna eller ett svar vars andemening är "skit i det du". För mig handlar det dock inte så mycket om vad varorna i sig kostar, utan vad totala priset är. t.ex tycker jag att det är rimligt att betala fast pris 6500 för att få ett vattemätarkoppel bytt med relativt kort varsel. Det som sticker i mina ögon är att de inte tar merkostnaden i form av timpris, utan i form av påslag på varan. i mitt fall handlade det om att priset var strax över 100% högre än med det *DYRASTE* jag hittade på nätet. (och 300% högre än rinkaby) för samma vara... I en tid utan ROT och RUT spelar just det ingen roll, men då innebar det att det pris jag fick betala var relativt sett betydligt högre än om de haft en annan prismodell. Jag hade dessutom fräckheten att fråga varför de tog så mycket för varan, och varför de inte la det på arbetskostnad istället, det var ju trots allt en standardiserad fastpristjänst de hade. "hur menar du?" var svaret...
Att jag fördrar att handla i fysiska butiker som konsument är för att jag önskar att fler ska överleva så länge som möjligt. Men jag är inte dummare än att jag inte förstår att jag kämpar i kraftig motvind.

När det gäller ditt exempel med hantverkaren så kan jag omöjligt svara på ifall du blev blåst eller om du skulle fått betala samma totalpris från en annan hantverkare med en annan affärsmodell där Timpriset troligen varit högre.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag tänker på en annan Krille på forumet då, som är röris.
Du räknar iaf som en riktig byggare ;)

Kompensera dina minskade materialintäkter genom att öka tjänsteintäkterna i dina exempel.
Eller så räknar du med bara tjänsteintäkter från början. Dvs 10Milj omsättning med 0,5Milj i vinst, varav 0kr på material.

Jag kan förstå att grossister lägger på, för de har ju ändå hanterings- och lagringskostnader för produkterna.
Men att som snickare köra och handla reglar för 5000:- och köra ut till kund med dom och ta 8000:- det är girigt.
Tro det eller ej. Vi kör sen länge faktiska inköpspriser med 10% påslag mot konsument de få gånger vi utför arbete på löpande räkning mot en konsument. På några ställen har vi en årsbonus på någon % när vi handlar över vissa trappsteg. Det är faktiskt ytterst få ställen.

Jag tror förövrigt att vi väljer i dagsläget att behålla vår affärsmodell precis som den är. Däremot jagar vi hela tiden kostnader. Grabbarna få tex. Inte åka och handla utan min tillåtelse. Alla ska ha ett grundutbud i bilarna. Slarvar man med det så blir det kvartssamtal. Vi kör sedan ca 2 år ett projekt där vi budar ut material med budbilar som vi inte kunnat beställa ut innan, om inte en brädgård ligger väldigt nära. Vi jobbar inte efter timmar. Varje lag får tala om för mig vad dom ska uppnå under dagen eller veckan. Sen hur dom löser det skiter jag fullständigt i. Alla utom facket är nöjda och vi har otroligt låg personalomsättning. Tror inte det finns en kille idag som jobbar över 35 Tim/ vecka.
Killarna har möjlighet att anonymt lägga brev i en brevlåda med tips om förändringar eller klagomål. Det ligger sällan brev där. Jag brukar tjata på dom att jag vill ha mer post i lådan så jag får något att göra. Men det hjälper inte. :rofl:

Det skulle inte riktigt fungera med vårt system om vi gick på löpande räkning hos en konsument. :rofl:

Men vi utför arbeten på löpande ibland. Då är det ingen som räcker upp handen och frivilligt vill jobba där.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
ICA deklarerar utpris mycket tydligt. Det går inte mot en hemlig hittepåprislista med lite rabbat.
Då är det bara att fråga hantverkaren om dennes pris innan du väljer denne
Hur mycket denne tjänar på materielen är inte intressant
Det är frågan om ifall du vill betala det pris som denne begär
Nöj er inte med svaret, mitt pris +/- x %
Fråga vad det blir i kronor
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Önskar att fler kunder skulle inse att oftast är billigt inte bäst
Men många föredrar en billig hantverkare framför en dyr
Många av er som skriver här skulle gärna betala ett högre timpris, men tyvärr så resonerar inte majoriteten av kunderna så
Detta ger upphov till oseriösa firmor
 
Redigerat:
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Önskar att fler kunder skulle inse att oftast är billigt inte bäst
Men många föredrar en billig hantverkare framför en dyr
Många av er som skriver här skulle gärna betala ett högre timpris, men tyvärr så resonerar inte majoriteten av kunderna så
Detta ger upphov till oseriösa firmor
Precis så är det. Många går dessutom på samma nit flera ggr. Men jag kan ha en viss förståelse. Vem drömmer inte om att betala så lite som möjligt?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Precis så är det. Många går dessutom på samma nit flera ggr. Men jag kan ha en viss förståelse. Vem drömmer inte om att betala så lite som möjligt?
För samma vara iaf.
 
"Min" byggfirma redovisar sina inpriser inkl rabatt från Ahlsell (dvs jag får fakturakopia) och har sen ett fast påslag på det. Känns fair.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Men många föredrar en billig hantverkare framför en dyr
Allt annat lika så är det väl rätt självklart? Så är det väl med vad man än köper, allt annat lika som sagt.

Nu är inte allt annat lika om man väljer mellan två hantverkare men utan kännedom om dessa, referenser eller annan input är det inte lätt att på förhand veta vem som är prisvärd och vem som inte är det. Och att bara slumpmässigt välja den dyrare för att den "säkert är bättre" känns också som en tveksam väg. Inte lätt att vara "sällankund" hos hantverkare helt klart.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att jag fördrar att handla i fysiska butiker som konsument är för att jag önskar att fler ska överleva så länge som möjligt. Men jag är inte dummare än att jag inte förstår att jag kämpar i kraftig motvind.

När det gäller ditt exempel med hantverkaren så kan jag omöjligt svara på ifall du blev blåst eller om du skulle fått betala samma totalpris från en annan hantverkare med en annan affärsmodell där Timpriset troligen varit högre.
Jag skrev tom att priset var rimligt. Firman hade byte av vattenmätsrkoppel som en "standardprodukt" med ett fast pris och de kunde göra bytet inom den tidsfrist jag hade. Det som gjorde att jag ändå kände mig blåst var att de vakt att ta löjligt betalt för materialet, hade de istället tagit samma totalpris men ökat arbetskostnaden med 2000 så hade jag varit nöjd.
 
  • Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Hur mycket denne tjänar på materielen är inte intressant
På ett sätt håller jag med dig, det bör ju vara själva kostnaden som är styrande för min nöjdhet och inte vad min hantverkare lägger på för procent. Så blir det om man bara beaktar "Var går min gräns för den här tjänsten/varan, vad kan jag tänka mig att betala för den?".

Men jag tror nöjdheten också påverkas väldigt mycket av upplevd valuta för pengarna:
Om en (bygg-) vara finns på marknaden för säg 100 kronor och hantverkaren begär 250 kronor parallellt med att jag betalar för dennes arbetstid för jobbet, så upplever jag att jag får extremt lite för dessa extra 150 kronor. I princip ingenting. Om varan däremot som billigast kan hittas för, säg, 230 kronor och hantverkaren vill ha 250 kronor så kommer jag betala samma kostnad men känna att den i princip var oundviklig. Ingen känsla av att någon tagit betalt för "ingenting". Nu förstår jag att påslag kan vara en del av affärsmodellen, men känslan kvarstår till viss del. Det är en orsak till att jag hellre ser att hantverkaren tar ett högre timpris och skippar påslag för materialet. Då betalar jag för det jag har behov av, tjänsten. Generellt är inte hantverkare några super-detaljister, och deras hantering av materialet tillför inte mig värde (vilket däremot deras kompetens vid urval och beställning gör, så jag betalar gärna för tiden). Ska jag köpa en specifik vara gör jag det lika bra eller bättre själv i nästan alla fall.

Obs! Självklart väljer hantverkaren fritt sin egen modell, det är inget jag ska styra över. Om någon vill ta in hela sin vinst på materialet och jobba för 0 kr/timme så är det okej för mig. Men jag kommer inte anlita den som gör så.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vad Biltema tex har för inköpspriser är det nog väldigt få som funderar på.
Om vi är många eller få vet jag inte.
Men sedan jag för några år sedan lade över alla inköp till Tyska autodoc (har inte köpt en bilreservdel i Sverige på snart 10 år nu) så funderar jag lite då och då hur jäkla lite Biltema och Mekonomen lär betala för sina delar ... Jag kan ju inte tänka mig att de betalar dubbelt så mycket för ett helt parti, än vad jag betalar för en enda.
Skulle de betala dubbelt så mycket som mig så skulle de ramla ner på en rimligt låg vinstmarginal på kanske 25-50%.
 
  • Wow
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Jag skrev tom att priset var rimligt. Firman hade byte av vattenmätsrkoppel som en "standardprodukt" med ett fast pris och de kunde göra bytet inom den tidsfrist jag hade. Det som gjorde att jag ändå kände mig blåst var att de vakt att ta löjligt betalt för materialet, hade de istället tagit samma totalpris men ökat arbetskostnaden med 2000 så hade jag varit nöjd.
Nu får jag inte riktigt ihop ditt inlägg. Först är priset rimligt? Sen känner du dig blåst pga. Materialkostnaden. Men du hade inte känt dig blåst om dom ökat arbetskostnaden med 2000kr så totalen blev densamma?

Vad var det då som var rimligt egentligen? Totalpriset?
 
  • Haha
  • Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.