Vi håller på att bygga en gäststuga och har några problem.
Ett av dem är att ytterväggen lutar 3,5 cm enl AMA är toleransen 0,5 cm.
Upptäcktes när vi skulle sätta fönsterfoder innerväggen rak men ytterväggen som fönstren monteras efter sned.
Allt försenat då en hantverkare orsakat mindre vattenskada.
Den monterade inte den ytterpanel som stod i spec och som vi sagt att vi skulle ha.

Varken ytterpanel eller rtkning av vägg är något som man kan göra något åt, men ekonomisk kompensation vill vi ha. Vad är normalt att begära i avdrag. Naturligtvis har vi bestridit de senaste fakturorna så vi har inte slutbetalat.

Lite tips inför slutförhandling !
 
Men.., en så stor lutning är helt orimlig. Det behöver man inte ens vattenpass för att se.
Det är inte så att något är ännu värre fel. Ex. Felkonstruerade takstolar så att taket trycker ut väggarna?
Jag menar om väggen var i lod från början men nu lutar pga. något annat fel.
 
H hempularen skrev:
Men.., en så stor lutning är helt orimlig. Det behöver man inte ens vattenpass för att se.
Det är inte så att något är ännu värre fel. Ex. Felkonstruerade takstolar så att taket trycker ut väggarna?
Jag menar om väggen var i lod från början men nu lutar pga. något annat fel.
Väggen mättes nu när fönstren skulle monteras så jag vet inte om den var i lod från början huset är inte helt klart ännu

H hempularen skrev:
Men.., en så stor lutning är helt orimlig. Det behöver man inte ens vattenpass för att se.
Det är inte så att något är ännu värre fel. Ex. Felkonstruerade takstolar så att taket trycker ut väggarna?
Jag menar om väggen var i lod från början men nu lutar pga. något annat fel.


H hempularen skrev:
Men.., en så stor lutning är helt orimlig. Det behöver man inte ens vattenpass för att se.
Det är inte så att något är ännu värre fel. Ex. Felkonstruerade takstolar så att taket trycker ut väggarna?
Jag menar om väggen var i lod från början men nu lutar

väggen kontrollerades inte av mig från början utan upptäcktes
 
Be dom göra om göra rätt och rakt! Inga pengar dom vill ge er kompenserar så sned vägg.
 
  • Gilla
matbir
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Be dom göra om göra rätt och rakt! Inga pengar dom vill ge er kompenserar så sned vägg.
Går det att räta upp en yttervägg?
 
I värsta fall riva och bygga om, reglarna får riktas om och ny panel mm på.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Om det inte redan är gjort, så anlita en besiktningsman. Det är svårt att förstå hur de har kunnat bygga så snett, stor risk att det är något värre fel. Och om de faktiskt har byggt väggen så sned, så har de troligen gjort minst lika fel på det mesta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.