Krille-72 Krille-72 skrev:
Ja. Vi kanske inte står så långt bort ifrån varandra ändå. Min andemening är att hjälpa konsumenter. Det kanske är svårt att tro på men så är det faktiskt.

Hur ansvaret kan bli för tungt för konsumenten som är i slutledet förstår jag faktiskt inte, just när det gäller hantverkare.
Det är precis här och ingen annanstans som det måste till en förändring om det ska bli en förändring. Tro mig.

Som konsument ställs jag inför val och beslut vare dag. En frisör tar 200 nästa 400. Är det värt att ringa hem vitvarureparatören när kylen pajar? Du vet kanske felsökningsavgiften. Sen har du ingen aning om vad det kommer kosta eller vilket påslag han har på materialet.

Vilken bilverkstad ska jag välja? Vad tar dom för materialet som behövs för min reparation. Vad tar nästa bilverkstad för samma åtgärd. Är det originaldelar.

Ahlsells som får klä skott för den här debatten kommer inte ändra sin affärsmodell för att det ska passa konsumenterna bättre. Det är ju inte ens deras kunder.

Pris detta försöker jag pränta in i pannloben hos folk. Vissa fattar, andra inte, vissa håller med, andra inte. Alla gör och tycker givetvis som dom vill.

Å en sista grej.:rofl: Jag köpte ett motordrivet trädgårdsredskap förra helgen. Eftersom jag gillar kvalitets maskiner drog jag till en riktig trädgårdsfirma. Man vill liksom klämma och känna på grejerna. 4490 kr senaste kom jag hem. Orakade inte börja med manualen så jag skrev in modellnummer i datorn för att kolla you tube. Givetvis dyker det upp massa priser från nätbutiker. Flera hade samma pris som var exakt 1 000 kr billigare. Hade det varit 500 kr hade jag inte ens funderat. Nu fick jag verkligen fundera både en och 2 gånger. Tillslut bestämde jag mig för att behålla produkten. Jag vill verkligen att den här typen av butiker ska finnas kvar.

Alltså ytterligare ett svårt val jag tvingades göra som konsument.
Då resonerar vi väldigt lika.
Jag tycker absolut man som konsument ska vara medveten, och ställa krav.
Men det är svårt att kravställa mot (de flesta) hantverkare, hur försäkrar man sig innan att man inte blir blåst?
Kör de kickback så visar hantverkaren en faktura (i bästa fall) och menar på att detta har jag betalt, nu har jag lagt på 10% till dig, och när året är slut fakturerar dom sina grossister och får tillbaka 25% på rmaterialinköpen för året.

De flesta kakelsättare jag pratat med har inga problem med att kunden själv står för kakel, klinkers, fog mm.
Har man valt en prissättningsmodell där man tjänar pengar på att sälja material till sina kunder, och kan göra detta. Då förstår jag att det är svårt att gå ifrån det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De gör de på ICA också.

Men då har de väl (indirekt) redovisat sitt inköpspris?
Det är skillnad på vad man uppger och vad man faktiskt betalt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De gör de på ICA också.

Du är säkert väl medveten om att den jämförelsen haltar - Jag har hittills aldrig sett att ICA erbjuder mig som kund att köpa Gevalia Mellanrost för deras inköpspris +70%
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ja. Vi kanske inte står så långt bort ifrån varandra ändå.
Det tror inte jag heller.

Krille-72 Krille-72 skrev:
Hur ansvaret kan bli för tungt för konsumenten som är i slutledet förstår jag faktiskt inte, just när det gäller hantverkare.
Jag tror att det är för att det är sällanköpsvaror på en marknad där vara och tjänst är nästlade. Samma problem finns helt klart hos bilmekar också exempelvis, där många är utlämnade åt expertisen.

Jag tror inte heller att det finns någon enkel lösning, men jag tror inte att det bästa svaret finns i att alla ska behöva vara väldigt insatta, utan att det etableras en best practice i transparenta priser genom att tillräckligt många kräver det.

Om det sen hjälper eller inte med lite public shaming av företag som Ahlsells för att de hjälper till att hålla ett dåligt system uppe vet jag inte, men om det kan göra nytta är det i mina ögon värt det, och annars håller det i alla fall frågan vid liv.
 
X xLnT skrev:
Det är skillnad på vad man uppger och vad man faktiskt betalt.
Fast jag kommenterade "De vägrade dessutom lämna ut inköpspris" och jag menad att de faktiskt redovisade sitt inköpspris.

Om de blåljög om inköpspriset har jag naturligtvis ingen aning om.
 
S sunqan skrev:
Du är säkert väl medveten om att den jämförelsen haltar - Jag har hittills aldrig sett att ICA erbjuder mig som kund att köpa Gevalia Mellanrost för deras inköpspris +70%
Ja visst haltar det att man (kan syfta på både köpare och säljare) just i samband med inköp av material från hantverkare tycker/tror/förväntar sig att kundens pris ska ha speciellt mycket att göra med leverantörens inköpspris.

Den förväntningen finns som sagt inte på ICA och inte i speciellt många andra inköpssituationer heller. Det normala när man handlar något är att man bedömer varans pris utifrån produktens egenskaper, marknadspris och diverse andra omständigheter. Vad säljaren betalt för varan är ytterst sällan känt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
ICA deklarerar utpris mycket tydligt. Det går inte mot en hemlig hittepåprislista med lite rabbat.
 
Alfredo Alfredo skrev:
De gör de på ICA också.

Men då har de väl (indirekt) redovisat sitt inköpspris?
Hela grejen var just det, de hävdade indirekt att deras inköpspris var 15000/1,15=13000 kr. Jag hittade motsvarande på Bauhaus för 6000 kr och började då undra hur det kom sig att deras inköpspris låg 100+ % högre. Inte utan att man blir misstänksam. Jag sa först ok, jag betalar ert pris om jag får inköpskvitton eller annan verifikation på inköpspriset. Då blev det stopp. Minskar ju inte misstanken om att det döljs något i kommunikationen. Jag får svårt att tro annat än att 15 % var på någon annan form av prislista.

Så generellt måste jag inte veta inköpspris, men är slutpriset "konstigt" så kan det bli intressant för mig som kund för att förstå situationen.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
C
Krilleman Krilleman skrev:
Större inhandlad volym genererar högre rabattklass.
Så är det, men det är inte hela sanningen. Skillnaden i rabatt mellan storkund och liten kund med nästan obefintlig omsättning är inte så jättestor. Åtminstone inte på de artiklar jag kommer i kontakt med.
 
X xLnT skrev:
Jag är verksam in om IT, så jag skulle säga att det är väldigt likvärdigt mot tex en röris (som jag tror du är va?).
Jag blir lika lycklig var gång som kunden själv vill köpa in materialet, jag konsulterar tillsammans med kunden vilken utrustning den behöver, och ger rekommendationer på produkter som de kan beställa vart de vill.
Då slipper jag dels ligga ute med pengar för varorna, jag slipper hantera reklamationer åt kunden (iaf på icke betald tid). Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på produkten, det är inte värt alla problem det medför.
MEN, skillnaden här är att vår bransch är oftast väldigt enkel att prismatcha produkter på, om man inte pratar cisco/Juniper routrar i 100k+ klassen, som också håller på med samma löjliga prissättning och rabatter.

Jag har tex alltid med mig en del produkter (som kablage (fiber/koppar), optikmoduler, mätinstrument, verktyg mm) detta säljer jag till självkostnadspris när jag behöver använda det hos kunderna.

Det går rätt bra att bara tjäna pengar tjänst, man behöver inte vara girig och ta oskäligt betalt på material.
Nästan alla av mina kunder uppskattar och är villiga att betala för service, men det sticker i ögonen på dom om de jämför min faktura efter utfört arbeta om de kunde köpt hårdvaran för halva priset själva.
Tyvärr håller inte ditt upplägg i vår bransch. Jag ska se senare om jag lyckas hitta länken till en rörfirma jag läste om som försöker sänka sina marginaler på material och ta igen det på Timpriset och lite annat. Observera att jag skriver sänka marginalen. Inte dra ner den till Noll.

Jag hoppas att det inte är mycket material du säljer till självkostnadspris.
Nu vet jag iofs inte om du menar självkostnadspris eller samma pris som du själv köpt materialet för?
Har du inget påslag alls förlorar du pengar. Exakt hur mycket kan jag inte svara på men en vis kvinna lärde mig en gång att i min bransch så behöver du absolut minst 4 % påslag för att det ska bli 0% på sista raden.
Jag tror den siffran stämmer ganska bra fortfarande.

Och nej. Jag är inte röris.:rofl: Inte elektriker heller.:surprised:.
Driver en byggfirma sen många år tillbaks.

Vi tar ett räkneexempel.

10 Milj omsättning
0,5 Milj Vinst (5%)

Varav inköp material:
2 Milj
0,3 Milj vinst material (15%) påslag.

Nu börjar vi sälja materialet till inköpspris
10 milj omsättning
0,2 milj Vinst (2%)

Nu börjar vi sätta firmans existens på prov. Att ligga runt 2 % i vinst är väldigt riskabelt. Något måste göras. Ska vi höja priset på Servicebilen eller Timpriset? ;)

Är du rörmokare eller elektrikern så är materialinköpen oftast högre och dom är ännu mer beroende av sin vinst på materialet.
Att gå ner till 0% vinst på material skulle antagligen ta livet av de flesta rör och elfirmor. Det skulle alltså aldrig fungera med dagens upplägg.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Å en sista grej.:rofl: Jag köpte ett motordrivet trädgårdsredskap förra helgen. Eftersom jag gillar kvalitets maskiner drog jag till en riktig trädgårdsfirma. Man vill liksom klämma och känna på grejerna. 4490 kr senaste kom jag hem. Orakade inte börja med manualen så jag skrev in modellnummer i datorn för att kolla you tube. Givetvis dyker det upp massa priser från nätbutiker. Flera hade samma pris som var exakt 1 000 kr billigare. Hade det varit 500 kr hade jag inte ens funderat. Nu fick jag verkligen fundera både en och 2 gånger. Tillslut bestämde jag mig för att behålla produkten. Jag vill verkligen att den här typen av butiker ska finnas kvar.

Alltså ytterligare ett svårt val jag tvingades göra som konsument.
Som konsument brukar jag göra lite grundforskning INNAN. Jag gillar veta vilken härad jag kan förvänta mig att priset ligger. Vill jag då "klämma och känna på grejerna", och har turen att hitta en butik som faktiskt har sakerna, då är det värt ganska mycket. i ditt fall handlade det om ca 28% högre pris mot nätbutiken och även om det var i överkant kan det vara motiverat - det beror ju på vilken spridning det är på priserna man hittar när man söker.

Sen kan jag ju som konsument köpa i näthandeln och sedan "klämma och känna på grejerna" i ungefär samma utsträckning som jag kan i butik, för att sen bestämma mig för att returnera varorna. väljer jag rätt nätbutik, så kostar det dessutom inget extra.

Det som debaclet kring Ahlsell (och andra grossister) och deras GNP handlar om är att det finns alltför många hantverkare som, när frågan om pris på varorna kommer upp, säger att de lägger på 15% på sitt inköpspris, och när man då frågar vad inköpspriset är så får man antingen GNP-priserna eller ett svar vars andemening är "skit i det du". För mig handlar det dock inte så mycket om vad varorna i sig kostar, utan vad totala priset är. t.ex tycker jag att det är rimligt att betala fast pris 6500 för att få ett vattemätarkoppel bytt med relativt kort varsel. Det som sticker i mina ögon är att de inte tar merkostnaden i form av timpris, utan i form av påslag på varan. i mitt fall handlade det om att priset var strax över 100% högre än med det *DYRASTE* jag hittade på nätet. (och 300% högre än rinkaby) för samma vara... I en tid utan ROT och RUT spelar just det ingen roll, men då innebar det att det pris jag fick betala var relativt sett betydligt högre än om de haft en annan prismodell. Jag hade dessutom fräckheten att fråga varför de tog så mycket för varan, och varför de inte la det på arbetskostnad istället, det var ju trots allt en standardiserad fastpristjänst de hade. "hur menar du?" var svaret...
 
Det stora problemet är enligt mig att man som kund inte VET priset och inte kan ta reda på det.
Om jag innan jag bestämmer mig för en firma inte kan få reda på vad sakerna kostar, då blir valet väldigt svårt.

Om du ska köpa en ny bil och inte vet om Skodan är billigare än Audin eller Toyotan. Ska du enbart välja på vilken du helst vill ha och det sen blir en överraskning om den kostar 250 eller 650kSEK? Om det dessutom är så att du nu bestämt dig för en Audi och väljer mellan samma Audi hos 2 olika försäljare och den kan kosta 300 eller 600kSEK. Men du får reda på att den ena tar sitt inköpspris + 15% och den andra 50% av listpris. Men ingen berättar vad det egentligen kostar dig netto. Vad ska du välja?

Systemet är uselt. Bättre med en lista som är rimlig, låg den på 30% högre än priset hos näthandeln vore det helt OK, oavsett hur stora rabatter hantverkaren sen kan få. Men flera hundra procent högre än "rimligt pris" är sjukt.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
E Erik Lindroos skrev:
Hela grejen var just det, de hävdade indirekt att deras inköpspris var 15000/1,15=13000 kr. Jag hittade motsvarande på Bauhaus för 6000 kr och började då undra hur det kom sig att deras inköpspris låg 100+ % högre. Inte utan att man blir misstänksam.
Klart de ljuger om inköpspriset. Hela konstruktionen med att basera kundens pris på säljarens inköpspris inbjuder till det. Men var det bara dubbelt så dyrt som hos Bauhaus så var det garanterat inte Ahlsells bruttoprislista de kom dragandes med för då hade det snarare varit fem gånger så dyrt.

E Erik Lindroos skrev:
Jag sa först ok, jag betalar ert pris om jag får inköpskvitton eller annan verifikation på inköpspriset. Då blev det stopp.
Frågan om det hade hjälpt dig. Hur skulle du kunna veta att dokumentet var äkta? Ljuger de kan de nog manipulera en faktura. Och även om fakturan skulle vara genuin kanske de får rejäla "rabatter/kickback" i någon annan form.

E Erik Lindroos skrev:
Så generellt måste jag inte veta inköpspris, men är slutpriset "konstigt" så kan det bli intressant för mig som kund för att förstå situationen.
Fast blir du gladare av att betala dyrt om leverantören dessutom gör en dålig affär? Det som är intressant för dig är väl rimligen att du betalar ett marknadsmässigt pris för det du köper. Hur mycket eller lite leverantören tjänar är väl egentligen mindre intressant?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst haltar det att man (kan syfta på både köpare och säljare) just i samband med inköp av material från hantverkare tycker/tror/förväntar sig att kundens pris ska ha speciellt mycket att göra med leverantörens inköpspris.

Den förväntningen finns som sagt inte på ICA och inte i speciellt många andra inköpssituationer heller. Det normala när man handlar något är att man bedömer varans pris utifrån produktens egenskaper, marknadspris och diverse andra omständigheter. Vad säljaren betalt för vara är ytterst sällan känt.
Jag tror faktiskt de flesta kunder skiter i hur hantverkaren räknar ut sina priser. Men om offerten från hantverkaren specificerar "material debiteras med inköpspris plus 15%" då har hantverkaren skapat en stark koppling till SITT inköpspris (inte leverantörens, jag har inte den blekaste aning om vad t.ex ahlsell köper in sina prylar för). Om hantverkaren, när kunden ändå vill veta vad sakerna kostar, tar fram GNP-listan då blir det riktigt konstigt.
En kund som inte har nån aning om vad sakerna kostar i detaljhandeln, och som dessutom inte har en aning om att fenomenet GNP existerar, kommer på sin höjd tycka att det låter dyrt, och kanske till och med lyckas förhandla till sig ytterligare rabatt, den kunden blir ändå blåst på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast blir du gladare av att betala dyrt om leverantören dessutom gör en dålig affär? Det som är intressant för dig är väl rimligen att du betalar ett marknadsmässigt pris för det du köper. Hur mycket eller lite leverantören tjänar är väl egentligen mindre intressant?
Frågan är ju hur jag vet det. I de flesta fall lyckas man få flera offerter så att man någorlunda kan jämföra och kanske bedöma marknadsmässigheten. I detta fall lyckades jag bara få tag på en elektriker. Mitt sätt att försöka få ett hum om prisnivån på materialdelen var att jämföra med pris i konsumentled. Det verkade inte marknadsmässigt i generell mening, men eftersom jag bara hade en offert så valde jag mellan att få det gjort lite dyrt eller inte alls. Det kändes ändå rimligt att först undra om priset, och när "matematiken" inte gick ihop ville jag sätta lite press genom att få inköpspris verifierat på något sätt. Det funkade i och med att de var högst ovilliga till att redovisa (och troligen "avslöja" sig): Jag fick handla själv genom att erbjuda de ca 2000 kronor de själva hävdade som vinst i form av högre timpeng.

Nä, gladare blir jag inte av att leverantören har höga inköpspriser. Det var inte riktigt det det handlade om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.