Hej,
För två år sedan köpte jag en Swim & Fun Xpress 7 värmepump till min oisolerade ovanmarkpool på 12kbm. Prestandamässigt har den varit en bra lösning, men både förra våren och denna så har den inte startat efter vinterförvaringen (i varmgarage). Fläkten har inte gått. Båda gångerna har det slutat med att den skickats in till Swim & Fun. Första gången fick jag nu enhet, men i år finns inga så jag får pengarna tillbaka. Vad ska jag köpa istället?
Det är ju en enkel pool så det ska vara en prisvärd lösning. Hittade denna från Swim & Fun:
https://rorfokus.se/produkt/varmepump-55kw-metal-cabinet-display-controler-r32-swim-fun/
Går att få för 8500:-.
Har läst manualen om installation. Slangar till/från poolen är ju bara att kopppla in. Men elen? Står i manualen enbart hur man kopplar in kabel i själva värmepumpen. Men vilka krav är det i andra änden? Funkar det med intilliggande eluttag eller måste det av någon anledning vara fast installation? Står inget om det. Och det finns ingen vettig att prata med...
Kom med synpunkter!
Tack på förhand.
 
tommib
Eftersom den pumpen kräver avsäkring på 15 (sic!) A så är det inte lämpligt med ett vanligt uttag då dessa vanligen är avsäkrade 10 A. Ett dedikerat uttag av CEE216-typ eller fast anslutning är att rekommendera.
 
tommib tommib skrev:
Eftersom den pumpen kräver avsäkring på 15 (sic!) A så är det inte lämpligt med ett vanligt uttag då dessa vanligen är avsäkrade 10 A. Ett dedikerat uttag av CEE216-typ eller fast anslutning är att rekommendera.
Tack för svar! Bra poäng... Inser att samma sak står i specen för min förra pump: Swim & Fun Xpress7 men jag har bara 10A säkring på det använda uttaget. Och det har gått bra i två år. Men med tanke på att den drar 1kW så är det väl inte konstigt att det funkat?

Och samma sak för "nya" pumpen:

Strömförsörjning V/Ph/Hz: 220-240/1/50
Nominell ström A 5,0
Nominell säkring A: 15

Eller tänker jag fel? Det blir väl inte värre än att säkringen går om man överbelastar?
 
tommib
I värsta fall börjar det brinna. Det är inte så kul.

Tillverkarens anvisning ska följas, den finns där av en anledning. Sen är det iofs så att pumpen drar 5 A nominellt. Man specificerar 15 A säkring pga startströmmen.

Om det har funkat tidigare funkar det säkert nu också men det är olämpligt. Är det svårt att dra fram en egen matning?
 
tommib tommib skrev:
I värsta fall börjar det brinna. Det är inte så kul.

Tillverkarens anvisning ska följas, den finns där av en anledning. Sen är det iofs så att pumpen drar 5 A nominellt. Man specificerar 15 A säkring pga startströmmen.

Om det har funkat tidigare funkar det säkert nu också men det är olämpligt. Är det svårt att dra fram en egen matning?
Ok, tack för svar. Då förstår jag.
Nej, det borde gå att mha elektriker dra fram en egen matning utan större bekymmer. Ska bara lyckas få ut min elektriker :)
Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.