D Daniel 109 skrev:
Grossister är handlare som handlar med större partier. Hos en grosist köper man inte prylar styckvis. Det är större än enheter som sedan stycks upp hos en detaljist. Så dessa handlare är inte grossister, även om de kallar sig för det. Grosister ligger på grund av storskaligheten lägre i pris än detaljister.
Du får ringa till Ahlsells och klaga på även detta. Jag citerade det dom själva skriver på sin hemsida.

Så länge jag kan minnas så har dom i folkmun alltid kallats för grossister. ”Jag drar till grossen och handlar”. Är en vedertaget utryck.

Personligen tycker jag det är en ganska oviktigt fråga så jag släpper detta nu.
 
  • Gilla
Rickard.
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fast en grossist är ju i grund och botten någon som säljer i större partier till en mellanhand som sedan säljer styckevis och delt till många slutkunder.

Hantverkar-”grossisterna” är ju i så måtto detaljister som @Daniel 109 skriver, då de säljer saker ända ner till enstaka artiklar enligt spec. för ett visst projekt.

Edit: tvåa på den.
Just Ahlsell omsätter i runda slängar 30 miljarder så dom är ju lite allt möjligt. Men om vi håller oss till butikerna där hantverkare brukar handla så kallas som i folkmun för grossister. En normal Ahlsells butik är en grossist som möjligen också kan vara en detaljist. Egentligen blir det väl hantverkaren som blir detaljisten eftersom han slutligen säljer till en slutkonsument. Men hantverkaren kanske blir detaljistens detaljist om han bara köpt enstaka produkter.
Bauhaus räknas väl som en detaljist men kan också agera grossist.

Den som vill ägna dagen åt Google eller känner att kunskapen finns för att reda ut de olika begreppen får göra det.

Själv lägger jag ner denna fråga då jag känner ett ointresse och saknar nödvändig kunskap om ämnet.
 
Poängen med att inte förledas av att de själva kallar sig grossist är att de saker de säljer till väldigt stor del kostnadsmässigt rullas rakt över på slutkunden utan någon risk eller något förädlingsvärde i nästa steg. Hantverkaren agerar ju på så vis bara inköpare åt slutkunden.

Det är ju en tjänst som har ett värde i sig, men för att kunna bedöma detta måste man som slutkund på ett rimligt vis kunna bedöma hur tjänsten är prissatt. Där gör verkligen inte Ahlsells sitt till för att förbättra transparensen, vilket gör dem till ett företag man som slutkund lätt ogillar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Rickard.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Där gör verkligen inte Ahlsells sitt till för att förbättra transparensen, vilket gör dem till ett företag man som slutkund lätt ogillar.
Problemet här är väl egentligen inte att Ahlsells inte gör sitt utan att ingen eller väldigt få gör det. Den enda anledningen någon verkar görq det är ju om dom också vill sälja till privatpersoner och då har det inget med att dom vill vara bjussiga mot deras kunders kunder.

Ahlsells verkar ha fått fronta detta här men inte f-n gör väl dahl, selga eller någon annan direkt jämförbar butik något annorlunda.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Poängen med att inte förledas av att de själva kallar sig grossist är att de saker de säljer till väldigt stor del kostnadsmässigt rullas rakt över på slutkunden utan någon risk eller något förädlingsvärde i nästa steg. Hantverkaren agerar ju på så vis bara inköpare åt slutkunden.

Det är ju en tjänst som har ett värde i sig, men för att kunna bedöma detta måste man som slutkund på ett rimligt vis kunna bedöma hur tjänsten är prissatt. Där gör verkligen inte Ahlsells sitt till för att förbättra transparensen, vilket gör dem till ett företag man som slutkund lätt ogillar.
Jag förstår hur du tänker. Men tänker du likadant hos bilverkstaden eller när du lämnar in gräsklipparen på service?

Det är precis här en konsument bör lära sig att tänka om. Vad en hantverkare betalar eller inte för en produkt är helt ointressant. Det är vad du får betala från hantverkaren som är det intressanta och där fokus bör ligga. Det är först då som konsumenter kommer kunna påverka marknaden. Så länge konsumenter forsätter att beställa tjänster där även material sälj utan att skriva avtal och ta reda på pris så kommer den här typen av frågor blomstra.

Vi har själva fått kriga hårt mot många Ue för att få dom att gå med på att redovisa sina inköpspriser + % påslag. Det är väl självklart att dom hellre vill ge rabatt enligt grossisternas (eller detaljisternas :rofl:) prislista. Man tjänar oftast mer pengar då.
Vi har haft Ue som till en början vägrar att redovisa sina inköpspriser. Då har vi sagt att det bra att använda företagets prislista också men då får dom skicka över den först. Det finns faktiskt några som har gjort det men oftast har vi inte fått någon prislista.

När en hantverkare åker och handlar betalar du också för hans kunskap att plocka ihop rätt grejer till just ditt projekt. Det är faktiskt en konst det också som vissa är betydligt bättre än andra på. Själv var jag nog en medelmåtta på detta när jag fortfarande sprang och handlade. Stod och tvekade vilken list som skulle bli snyggast osv.

Ahlsells omsätter ca 30 miljarder och tjänar bra med pengar. Pga. Detta så är dom nog ganska ointresserade av vad slutkunden tycker om deras prissättning. Medicinen måste därför bli att påverka återförsäljaren av Ahlsells produkter. Det gör självfallet alla professionella beställare även fast vissa kommuner lyckas missa detta i sina upphandlingar. :rofl:

Till skillnad mot Ahlsells så lyckas Ikea, Biltema, HM, Claes Ohlsson ”lura” oss konsumenter att tycka att det är billigt även fast företagen oftast tjänar väldigt bra med pengar. Men deras affärsidé är också att göra affärer direkt mot konsument. En ganska väsentlig skillnad.
Vad Biltema tex har för inköpspriser är det nog väldigt få som funderar på. Eller vad en bilverkstad har för inköpspriser på sina reservdelar.

Där lägger vi konsumenter fokus på att kontrollera våra inköpspriser. Det är dit jag vill komma när det gäller hantverkare också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
R
S Stefan1972 skrev:
Grundproblematiken är ju ändå att folk stirrar sig blind på vad grossisten har för pris. Det är ju helt irrelevant för egentligen ska ju kunden ha utövandes firmas prislista eller vad de per fakto betalar och sen utgå ifrån det om de nu ska diskutera priser.
Vacker tanke, men hur det "egentligen" ska vara eller "borde" fungera är uppenbarligen ganska långt från verkligheten. Jag har aldrig någonsin sett en firma som redovisar sina egna priser som utgångspunkt snarare än grossistens lurendrejerisiffror. Alltid tillsammans med en kommentar om vilken fantastisk rabatt som den generösa firman bjussar på. Alla medvetna konsumenter man hört talas om verkar ha samma upplevelse. Det kan förstås vara otur för oss som drabbats och att det fungerar helt fantastiskt för alla andra.

Det är inte heller så att de seriösa hantverkarna inser hur detta smutsar ner hela branschen. En del sträcker sig så långt att de skriver på forum att det måste vara fantasipriser. Om man är konspiratoriskt lagd kan man nästan tro att hantverkarna till och med tycker att det här bedrägerisystemet är lite fiffigt eftersom det ger gott om utrymme för vilseledande marginaler som ger skönt klirr kassan.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår hur du tänker. Men tänker du likadant hos bilverkstaden eller när du lämnar in gräsklipparen på service?

Det är precis här en konsument bör lära sig att tänka om. Vad en hantverkare betalar eller inte för en produkt är helt ointressant. Det är vad du får betala från hantverkaren som är det intressanta och där fokus bör ligga. Det är först då som konsumenter kommer kunna påverka marknaden. Så länge konsumenter forsätter att beställa tjänster där även material sälj utan att skriva avtal och ta reda på pris så kommer den här typen av frågor blomstra.

Vi har själva fått kriga hårt mot många Ue för att få dom att gå med på att redovisa sina inköpspriser + % påslag. Det är väl självklart att dom hellre vill ge rabatt enligt grossisternas (eller detaljisternas :rofl:) prislista. Man tjänar oftast mer pengar då.
Vi har haft Ue som till en början vägrar att redovisa sina inköpspriser. Då har vi sagt att det bra att använda företagets prislista också men då får dom skicka över den först. Det finns faktiskt några som har gjort det men oftast har vi inte fått någon prislista.

När en hantverkare åker och handlar betalar du också för hans kunskap att plocka ihop rätt grejer till just ditt projekt. Det är faktiskt en konst det också som vissa är betydligt bättre än andra på. Själv var jag nog en medelmåtta på detta när jag fortfarande sprang och handlade. Stod och tvekade vilken list som skulle bli snyggast osv.

Ahlsells omsätter ca 30 miljarder och tjänar bra med pengar. Pga. Detta så är dom nog ganska ointresserade av vad slutkunden tycker om deras prissättning. Medicinen måste därför bli att påverka återförsäljaren av Ahlsells produkter. Det gör självfallet alla professionella beställare även fast vissa kommuner lyckas missa detta i sina upphandlingar. :rofl:

Till skillnad mot Ahlsells så lyckas Ikea, Biltema, HM, Claes Ohlsson ”lura” oss konsumenter att tycka att det är billigt även fast företagen oftast tjänar väldigt bra med pengar. Men deras affärsidé är också att göra affärer direkt mot konsument. En ganska väsentlig skillnad.
Vad Biltema tex har för inköpspriser är det nog väldigt få som funderar på. Eller vad en bilverkstad har för inköpspriser på sina reservdelar.

Där lägger vi konsumenter fokus på att kontrollera våra inköpspriser. Det är dit jag vill komma när det gäller hantverkare också.
Det är ju som konsument enkelt att jämföra Biltemas eller liknande företags produkter och priser.
Hade man kunnat göra det med Ahlsell också så hade det inte funnits något problem.
Jag anser inte att man ska tjäna pengar på att förmedla en vara som hantverkare. Det är personens färdighet, kunskap och tid som man ska betala för.
Jag personligen försöker göra alla moment i livet själv, där jag känner att det är över min förmåga gör jag grundliga kontroller och ytterst försöker jag själv stå för inköp av material.
Hantverkare som inte vill installera material de inte själva förmedlar, där drar jag öronen åt mig.
Även om jag är klok nog att förstå att slutkund inte alltid väljer bästa materialen, så ska man kunna ha en dialog om vad som ska köpas och varför.
 
  • Gilla
JohanLun och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
R bossebyggarn skrev:
Jag har aldrig någonsin sett en firma som redovisar sina egna priser som utgångspunkt snarare än grossistens lurendrejerisiffror.
Har hantverkaren en prismodell som baserar sig på dens inköpspris får den också vara beredd att visa upp all relevant fakturaunderlag eller kvitton för mitt jobb. Vill dom inte det så får dom försöka lura någon annan för åt mig får dom inga jobb. Sen betyder det såklart inte att jag kommer kräva ut det varje gång.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Jag förstår hur du tänker. Men tänker du likadant hos bilverkstaden eller när du lämnar in gräsklipparen på service?

Det är precis här en konsument bör lära sig att tänka om. Vad en hantverkare betalar eller inte för en produkt är helt ointressant. Det är vad du får betala från hantverkaren som är det intressanta och där fokus bör ligga. Det är först då som konsumenter kommer kunna påverka marknaden. Så länge konsumenter forsätter att beställa tjänster där även material sälj utan att skriva avtal och ta reda på pris så kommer den här typen av frågor blomstra.

Vi har själva fått kriga hårt mot många Ue för att få dom att gå med på att redovisa sina inköpspriser + % påslag. Det är väl självklart att dom hellre vill ge rabatt enligt grossisternas (eller detaljisternas :rofl:) prislista. Man tjänar oftast mer pengar då.
Vi har haft Ue som till en början vägrar att redovisa sina inköpspriser. Då har vi sagt att det bra att använda företagets prislista också men då får dom skicka över den först. Det finns faktiskt några som har gjort det men oftast har vi inte fått någon prislista.

När en hantverkare åker och handlar betalar du också för hans kunskap att plocka ihop rätt grejer till just ditt projekt. Det är faktiskt en konst det också som vissa är betydligt bättre än andra på. Själv var jag nog en medelmåtta på detta när jag fortfarande sprang och handlade. Stod och tvekade vilken list som skulle bli snyggast osv.

Ahlsells omsätter ca 30 miljarder och tjänar bra med pengar. Pga. Detta så är dom nog ganska ointresserade av vad slutkunden tycker om deras prissättning. Medicinen måste därför bli att påverka återförsäljaren av Ahlsells produkter. Det gör självfallet alla professionella beställare även fast vissa kommuner lyckas missa detta i sina upphandlingar. :rofl:

Till skillnad mot Ahlsells så lyckas Ikea, Biltema, HM, Claes Ohlsson ”lura” oss konsumenter att tycka att det är billigt även fast företagen oftast tjänar väldigt bra med pengar. Men deras affärsidé är också att göra affärer direkt mot konsument. En ganska väsentlig skillnad.
Vad Biltema tex har för inköpspriser är det nog väldigt få som funderar på. Eller vad en bilverkstad har för inköpspriser på sina reservdelar.

Där lägger vi konsumenter fokus på att kontrollera våra inköpspriser. Det är dit jag vill komma när det gäller hantverkare också.
Jag håller med om det mesta du skriver, men tycker att det är ett för tungt ansvar på konsumenten som blir slutledet.

Jag håller med om att det finns ett värde i att få hjälp av en professionell inköpare, men det är just en sådan hantverkarna ska liknas vid, inte butiker.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det är ju som konsument enkelt att jämföra Biltemas eller liknande företags produkter och priser.
Hade man kunnat göra det med Ahlsell också så hade det inte funnits något problem.
Jag anser inte att man ska tjäna pengar på att förmedla en vara som hantverkare. Det är personens färdighet, kunskap och tid som man ska betala för.
Jag personligen försöker göra alla moment i livet själv, där jag känner att det är över min förmåga gör jag grundliga kontroller och ytterst försöker jag själv stå för inköp av material.
Hantverkare som inte vill installera material de inte själva förmedlar, där drar jag öronen åt mig.
Även om jag är klok nog att förstå att slutkund inte alltid väljer bästa materialen, så ska man kunna ha en dialog om vad som ska köpas och varför.
Du får läsa mitt inlägg igen. Det är inte meningen att du ska kunna jämföra Biltemas priser med Ahlsells priser. För att den jämförelsen ens skulle bli lite rätt skulle du behöva jämföra Biltemas inköpspriser med Ahlsell. För att sedan jämföra hantverkarens priser med Biltemas priser.
Du ska alltså jämför kostnaden för tex. En kulventil hos Biltema med kostnaden för en Kulventil hos hantverkaren. Ingenting annat.

Nu haltar denna jämförelse en hel del eftersom vi måste jämföra 2 olika produkter men jag hoppas du förstår andemeningen.

Sen vad du anser om att en hantverkare tjänar pengar på material är en helt annan fråga. Enligt mig finns det inte en vettig företagare i världen som skulle resonera som dig. Du förlorar nämligen pengar ifall du skulle köpa material och sälja till samma pris. En ganska dålig affärsidé enligt mig. Men visst skulle man kunna bygga en affärsmodell kring detta också men då blir nog Timpriset så högt att du skulle störa dig på det istället.

Och den eviga frågan om att köpa material själv. Vilken kund skulle du välja om du hade mycket att göra? En kund där du får köpa material och tjäna pengar på materialet eller en kund som vill köpa materialet själv med allt vad det innebär.

Man bör som konsument tänka sig för både en och två gånger om det är värt besväret och risken med att köpa materialet själv. Nu är det inte bara att ringa hantverkaren längre om en nymonteradndimmer lägger av. Nu blir det en uppdelning av ansvaret där elektrikern ansvarar för installationen och du för produkten. Vill du att elektrikern ska komma och titta för att du tror att det är installationen det är fel på så kommer han givetvis ut och tittar. Men du får betala för hans arbetstid om det visar sig att det är fel på produkten.

Har du då köpt produkten på tex, Bauhaus så säger dom. Ta med dig kvittot och produkten och kom in så tittar vi på ärendet.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men där behövs något för att kunna jämföra och få ett hum om i vilket härad det rör sig om.
Fast till detta duger inte Ahlsells bruttoprislista. Ser jag bara det "priset" utan att veta om jag har fem eller 95 procents rabatt tycker jag inte att jag får information om i vilken härad priset ligger. Inget hum heller och heller inte något som går att jämföra med något annat på ett vettigt sätt.

E El-Löken66 skrev:
Kollar inte listpriser så ofta men jag ser det som ett tak, det kommer alltså inte kosta mer än så, kan jag leva med det.
Ja är man nöjd med det så duger den väl men då kan man kanske lika gärna säga att varje "småpryl" kostar max 1000 kronor och de "halvsmå" max 10 tkr. :D
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du får läsa mitt inlägg igen. Det är inte meningen att du ska kunna jämföra Biltemas priser med Ahlsells priser. För att den jämförelsen ens skulle bli lite rätt skulle du behöva jämföra Biltemas inköpspriser med Ahlsell. För att sedan jämföra hantverkarens priser med Biltemas priser.
Du ska alltså jämför kostnaden för tex. En kulventil hos Biltema med kostnaden för en Kulventil hos hantverkaren. Ingenting annat.

Nu haltar denna jämförelse en hel del eftersom vi måste jämföra 2 olika produkter men jag hoppas du förstår andemeningen.

Sen vad du anser om att en hantverkare tjänar pengar på material är en helt annan fråga. Enligt mig finns det inte en vettig företagare i världen som skulle resonera som dig. Du förlorar nämligen pengar ifall du skulle köpa material och sälja till samma pris. En ganska dålig affärsidé enligt mig. Men visst skulle man kunna bygga en affärsmodell kring detta också men då blir nog Timpriset så högt att du skulle störa dig på det istället.

Och den eviga frågan om att köpa material själv. Vilken kund skulle du välja om du hade mycket att göra? En kund där du får köpa material och tjäna pengar på materialet eller en kund som vill köpa materialet själv med allt vad det innebär.

Man bör som konsument tänka sig för både en och två gånger om det är värt besväret och risken med att köpa materialet själv. Nu är det inte bara att ringa hantverkaren längre om en nymonteradndimmer lägger av. Nu blir det en uppdelning av ansvaret där elektrikern ansvarar för installationen och du för produkten. Vill du att elektrikern ska komma och titta för att du tror att det är installationen det är fel på så kommer han givetvis ut och tittar. Men du får betala för hans arbetstid om det visar sig att det är fel på produkten.

Har du då köpt produkten på tex, Bauhaus så säger dom. Ta med dig kvittot och produkten och kom in så tittar vi på ärendet.
Jag är verksam in om IT, så jag skulle säga att det är väldigt likvärdigt mot tex en röris (som jag tror du är va?).
Jag blir lika lycklig var gång som kunden själv vill köpa in materialet, jag konsulterar tillsammans med kunden vilken utrustning den behöver, och ger rekommendationer på produkter som de kan beställa vart de vill.
Då slipper jag dels ligga ute med pengar för varorna, jag slipper hantera reklamationer åt kunden (iaf på icke betald tid). Jag är inte intresserad av att tjäna pengar på produkten, det är inte värt alla problem det medför.
MEN, skillnaden här är att vår bransch är oftast väldigt enkel att prismatcha produkter på, om man inte pratar cisco/Juniper routrar i 100k+ klassen, som också håller på med samma löjliga prissättning och rabatter.

Jag har tex alltid med mig en del produkter (som kablage (fiber/koppar), optikmoduler, mätinstrument, verktyg mm) detta säljer jag till självkostnadspris när jag behöver använda det hos kunderna.

Det går rätt bra att bara tjäna pengar tjänst, man behöver inte vara girig och ta oskäligt betalt på material.
Nästan alla av mina kunder uppskattar och är villiga att betala för service, men det sticker i ögonen på dom om de jämför min faktura efter utfört arbeta om de kunde köpt hårdvaran för halva priset själva.
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag håller med om det mesta du skriver, men tycker att det är ett för tungt ansvar på konsumenten som blir slutledet.

Jag håller med om att det finns ett värde i att få hjälp av en professionell inköpare, men det är just en sådan hantverkarna ska liknas vid, inte butiker.
Ja. Vi kanske inte står så långt bort ifrån varandra ändå. Min andemening är att hjälpa konsumenter. Det kanske är svårt att tro på men så är det faktiskt.

Hur ansvaret kan bli för tungt för konsumenten som är i slutledet förstår jag faktiskt inte, just när det gäller hantverkare.
Det är precis här och ingen annanstans som det måste till en förändring om det ska bli en förändring. Tro mig.

Som konsument ställs jag inför val och beslut vare dag. En frisör tar 200 nästa 400. Är det värt att ringa hem vitvarureparatören när kylen pajar? Du vet kanske felsökningsavgiften. Sen har du ingen aning om vad det kommer kosta eller vilket påslag han har på materialet.

Vilken bilverkstad ska jag välja? Vad tar dom för materialet som behövs för min reparation. Vad tar nästa bilverkstad för samma åtgärd. Är det originaldelar.

Ahlsells som får klä skott för den här debatten kommer inte ändra sin affärsmodell för att det ska passa konsumenterna bättre. Det är ju inte ens deras kunder.

Pris detta försöker jag pränta in i pannloben hos folk. Vissa fattar, andra inte, vissa håller med, andra inte. Alla gör och tycker givetvis som dom vill.

Å en sista grej.:rofl: Jag köpte ett motordrivet trädgårdsredskap förra helgen. Eftersom jag gillar kvalitets maskiner drog jag till en riktig trädgårdsfirma. Man vill liksom klämma och känna på grejerna. 4490 kr senaste kom jag hem. Orakade inte börja med manualen så jag skrev in modellnummer i datorn för att kolla you tube. Givetvis dyker det upp massa priser från nätbutiker. Flera hade samma pris som var exakt 1 000 kr billigare. Hade det varit 500 kr hade jag inte ens funderat. Nu fick jag verkligen fundera både en och 2 gånger. Tillslut bestämde jag mig för att behålla produkten. Jag vill verkligen att den här typen av butiker ska finnas kvar.

Alltså ytterligare ett svårt val jag tvingades göra som konsument.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Men visst skulle man kunna bygga en affärsmodell kring detta också men då blir nog Timpriset så högt att du skulle störa dig på det istället.

[...]

Man bör som konsument tänka sig för både en och två gånger om det är värt besväret och risken med att köpa materialet själv.
Personligen skulle jag nog inte störa mig på timpriset. Det är helt transparent. Och ja, jag betalar hellre för all deras arbetstid (planering m.m.) eftersom det är hantverkarens kompetens jag är ute efter.

När man kan köpa materialet för 6000 kr istället för 15000 kr (som det var med min elinstallation) så är det alla gånger värt det. De vägrade dessutom lämna ut inköpspris (även om de hävdade 15 % påslag). Sen gjorde de ett utmärkt jobb, så inget att klaga på där. Deras kunnande var värt varenda krona.
 
E Erik Lindroos skrev:
De vägrade dessutom lämna ut inköpspris
De gör de på ICA också.

E Erik Lindroos skrev:
även om de hävdade 15 % påslag
Men då har de väl (indirekt) redovisat sitt inköpspris?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.