Vad det gäller spik skjutet för djupt så kan man fylla hålen med Tec 7 eller annan fogmassa som går att måla över. Däremot var det väldigt mycket sprucket panel. Det hade jag reklamerat. Spikar man så nära ändträt får man nog förborra för att det inte ska spricka.
Jag har limmat ihop någon enstaka bräda och sedan kört tving och dyckert från sidan, men jag tycker det är för mycket hos dig för att göra den lösningen.

I allmänt tycker jag inte det ser så snyggt ut, snickaren verkar inte ha någon bra känsla för finish.
 
M
Min egna erfarenhet. Har bytt panel på huset, byggt bod mm. inte snålat på virket och haft samma 120mm panel under som över. ALLTID spikat genom bägge brädorna då jag vill ha fäste långt ut så inte brädorna ska kupa sig, samt så mycket överlapp som möjligt för att det ska bli tätt. Har inga negativa erfarenheter av detta. I min värld ska spiken in i trät mellan 2-5mm för att skydda spikskallen, hålet fylls med färg. Inte heller här har jag märkt av nån nackdel, äldsta uppsatta virket är från 90-talet.

Spika panel med pistol är väl mer regel än undantag? Har aldrig sett nån i en prefabfabrik stå med hammare och spika panel, då är man nog slut i handleden som montör efter 2-3 år.

Spikdjupet på TS bilder är svåra att uppskatta annat än att hen mäter med ett skjutmått. Men går det in mer än 5-6mm så är det naturligtvis inte så bra, men frågan är om det spelar så stor roll för hållfastheten. Jag tror ändarna på panelen går först. Som nörderi kan jag skriva att jag har för vana att snedkapa panelen i botten och låta ändarna stå i en spann med grundolja över natten och suga, hur många som gnäller över spikdjupet i tråden gör det? Den som har det minsta hum av eget arbete vet vad som tar stryk i första hand när det gäller panel.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
H hastish skrev:
Vindpapp och spikreglar är nya. Allt revs ned till bärande regelverk, båda väggar och tak så allt var helt öppet.
Fönstret satt där tidigare men inte dörren. Jag kan inte gå i god för att det var 100 % rätt monterat med bleck och så vid fönstret men som sagt allt revs ju ned till regelverket så det borde väl funnits möjlighet att göra det rätt denna gång? Hittade en bild på när det var pågående.

Bifogar materialspecifikation så kan ni se vad för produkter som använts. Tack!
Jag måste sett fel på dina andra bilder av någon anledning. Vindpappen sitter ju rätt. Jag trodde av någon anledning att vindpappen satt utanpå spikreglarna. Men vindpappen är ditt minsta bekymmer. Har för mig att jag läste att spik inte får spikas igenom vindpappen i tråden. Hur skulle man då kunna spika dit spikregeln?

Jag säger som jag skrev i förra inlägget. Den här snickaren har kunskapsbrist.
 
Jag tänker också att spik hålen bör ju fyllas med färg när man målar (hopas jag då jag själv har spikat med pistol med väldigt varierande djup), är panelen bara grundad så ska det ju på 2 lager färg
 
A
Underbrädorna bör vara färdigmålade ett varv innan locket monteras,ser ut som allt bara är grundat?
 
M Markarbetaren skrev:
Min egna erfarenhet. Har bytt panel på huset, byggt bod mm. inte snålat på virket och haft samma 120mm panel under som över. ALLTID spikat genom bägge brädorna då jag vill ha fäste långt ut så inte brädorna ska kupa sig, samt så mycket överlapp som möjligt för att det ska bli tätt. Har inga negativa erfarenheter av detta. I min värld ska spiken in i trät mellan 2-5mm för att skydda spikskallen, hålet fylls med färg. Inte heller här har jag märkt av nån nackdel, äldsta uppsatta virket är från 90-talet.

Spika panel med pistol är väl mer regel än undantag? Har aldrig sett nån i en prefabfabrik stå med hammare och spika panel, då är man nog slut i handleden som montör efter 2-3 år.

Spikdjupet på TS bilder är svåra att uppskatta annat än att hen mäter med ett skjutmått. Men går det in mer än 5-6mm så är det naturligtvis inte så bra, men frågan är om det spelar så stor roll för hållfastheten. Jag tror ändarna på panelen går först. Som nörderi kan jag skriva att jag har för vana att snedkapa panelen i botten och låta ändarna stå i en spann med grundolja över natten och suga, hur många som gnäller över spikdjupet i tråden gör det? Den som har det minsta hum av eget arbete vet vad som tar stryk i första hand när det gäller panel.
Precis som som du beskriver hur du spikat din panel spikade vi alltid panel förr. Men kanske var det firmor som började lämna för stora glipor på innersta panelen som ledde till förändring? Sitter spiken från lockpanelen precis i kanten på understa panelen så kan det självfallet bli problem. Men att anledningen är att panelerna ska kunna röra sig oberoende av varandra och därför inte spikas ihop vet jag inte vilken Nisse som kommit på.
Om det inte redan finns i Ama så lär det väl komma snart att knutbrädor inte heller får spikas ihop med varandra eller i underliggande panel.

Men för att ditt system ska bli bra så bygger det på att den under panelen läggs så tätt att det verkligen finns material och spika i.
 
Handyman 1 skrev:
Underbrädorna bör vara färdigmålade ett varv innan locket monteras,ser ut som allt bara är grundat?
Ser du något som borde vara målat som är målat? :rofl:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag tänker också att spik hålen bör ju fyllas med färg när man målar (hopas jag då jag själv har spikat med pistol med väldigt varierande djup), är panelen bara grundad så ska det ju på 2 lager färg
Precis så är det. Ama är Ama. Skulle man göra en besiktning av spikarnas djup på tex. Älvsbyhus så lär många spikar få anmärkningar. Detta innebär inte att spikarna ska bytas ut.
 
A
På tal om knutbrädorna,ser att man i detta fall monterat dom utanpå locket,blir ett stadigt hörn iaf:thinking: beror väl förstås på att man inte lyckades med matematiken där heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
M
Krille-72 Krille-72 skrev:
Precis som som du beskriver hur du spikat din panel spikade vi alltid panel förr. Men kanske var det firmor som började lämna för stora glipor på innersta panelen som ledde till förändring? Sitter spiken från lockpanelen precis i kanten på understa panelen så kan det självfallet bli problem. Men att anledningen är att panelerna ska kunna röra sig oberoende av varandra och därför inte spikas ihop vet jag inte vilken Nisse som kommit på.
Om det inte redan finns i Ama så lär det väl komma snart att knutbrädor inte heller får spikas ihop med varandra eller i underliggande panel.

Men för att ditt system ska bli bra så bygger det på att den under panelen läggs så tätt att det verkligen finns material och spika i.
Jag brukar köra 4cm. Dvs. 4cm springa på undre panelen och sedan 4cm överlapp med täckande panelbrädorna. Sedan spikar jag 2cm in ungefär. Har aldrig sett nån tendens till att se färgskarvar träda fram pga. rörelse efter att hustrun tyckt att vi skulle måla med en annan kulör efter några år. Inte har virket kupat sig heller.

Grannen har prefab där överlappet mellan inre och yttre panelbräda bara är 1-2cm. Man ser tydligt färgskarvar när virket rört sig då dom bytt kulör vid ett tillfälle. Det är heller inte tätt mellan inre och yttre på vissa ställen. Inga fuktskador men men.

Självklart är det som du skriver, prefabtillverkarna ser sin chans till att spara på varje mm av virket och då inför man nya egna påhittade ideer.
 
De där knutarna var inte vackra heller. Har aldrig varit med om att man sätter knutbrädor utanpå locken.
Ta in en besiktningsman, inte omöjligt att det är mer än det estetiska som felar.
 
  • Gilla
jonka9
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns nog 2 skolor krig detta. Skämmigt nog vet jag faktiskt inte vad Ama säger kring detta.

1) Montera foder och mät noga och tillverka blecket. Montera blecket och knacka försiktigt in plåten mot foder. Foga. Tejpa precis under fogen och måla in allt.

2) Montera foder och möt noga.
Tillverka blecket ca 1,5-2 cm för långt. Lägg blecket emot fodret och rita med en penna. Ta fram tex. Fine såg och sågs längst strecket. Såga en sväng under strecket. Ta fram stämjärn och knacka ur.
Lägg på rikligt med grundolja. Grunda och måla.
Montera blecket.
Nackdel enligt mig. Vatten kan rinna längst med kanten på fodret och ta sig in där du sågat. Det är därför viktigt att du håller koll och underhåller med färg.

Man kan givetvis ta mindre än 0,7-1 cm på varje foder.
Måste ju vara enklare att montera blecket först och sen foder?

Då är det ju bara hålla fodret mot blecket, markera och såga ut. Skjuta in blecket och spika fast.
 
H hastish skrev:
Vindpapp och spikreglar är nya. Allt revs ned till bärande regelverk, båda väggar och tak så allt var helt öppet.
Fönstret satt där tidigare men inte dörren. Jag kan inte gå i god för att det var 100 % rätt monterat med bleck och så vid fönstret men som sagt allt revs ju ned till regelverket så det borde väl funnits möjlighet att göra det rätt denna gång? Hittade en bild på när det var pågående.

Bifogar materialspecifikation så kan ni se vad för produkter som använts. Tack!
Vindpappen är inte rätt monterad och på pappen på taket syns det stift och det är inte ok att fästa den pappen med bara stift.
Hängränna och stuprör är också väldigt tveksamt monterat.
Jag tycker att det är många tveksamheter i jobbet och skulle nog ta in en besiktning eller ta ut en kunnig person som tittar på jobbet.
 
H hastish skrev:
Tog upp skillnaderna i HusAMA och det faktiska utförandet med snickaren och fick väl inga bra svar.
Han menar på att spikningen inte är något problem då jag tänkt måla garaget i år, vilket jag har för avsikt att göra. Förstår inte riktigt hur det går ihop, träet slutar ju inte att torka för att man målar panelen. I och med att det är sönderslitet då spiken går så djupt samt att botten- och lockbrädor är sammanspikade så riskerar det att spricka rejält. Att kladda på färg döljer ju bara felen tillfälligt.

Han menar också på att om virket spricker så är det inte hans fel, men han nämner att han kan köpa det om man spikat för nära kanterna. Vilket är precis vad som hänt här, så jag vet inte...

Han skrev även att vindpappen fortfarande är tät så att den är punkterad av en massa spik är inga problem.

Samt så menar han att jag redan godkänt jobbet (då jag inte sa något sist han var här och rundade av) och undrar varför jag tar upp detta nu. Det har inte ens gått en månad sedan han var här sist och det var först nu i helgen som jag förstod att utförandet inte var korrekt.


Ja, vad ska man göra? Får antagligen ta in en besiktningsman. Har inte betalt slutfakturan ännu.
Vore kul om den så kallade ” snickaren ” kan förklara vems fel det är om virket spricker vid uppsättning.
 
T twoody skrev:
Vindpappen är inte rätt monterad och på pappen på taket syns det stift och det är inte ok att fästa den pappen med bara stift.
Hängränna och stuprör är också väldigt tveksamt monterat.
Jag tycker att det är många tveksamheter i jobbet och skulle nog ta in en besiktning eller ta ut en kunnig person som tittar på jobbet.
Hej! Tack för synpunkterna. Som jag förstod det så är det en klisterkant på pappen samt att snickaren spikade fast den, men det var ingen här som svetsade ihop den med gasbrännare eller dylikt. Hur ska man göra montaget korrekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.