Hej på er,

vi har köpt ett tegelhus från 40:talet och måste byta fönster. Eftersom detta inte har varit ett bostadshus kommer vi att ta upp nya fönster, jaja jag vet kom till frågan.

Borde vi isolera (utvändigt) innan vi byter fönster? Som jag tänker kan vi då placera fönsterkarmarna så djupt man önskar.
Gör vi isoleringen efteråt kommer vi visserligen inte behöva göra insatsen på en gång, för det finns måååånga andra saker som kommer före egentligen, men fönstren hamnar djupare i fasaden.

Vad tycker ni?

1) Isolera nu
2) Fönster först, isolera sen
3) Fönster först, skippa isoleringen

Om vi skall isolera hur gör man på en putsad tegelfasad?

/Bill
 
Inte för att svaret jag ger kommer ge ytterligare kunskap i frågan du ställde men...
Varför isolera utvändigt? Om putsen är reko ser jag absolut ingen anledning att göra något utvändigt (om man inte vill bränna pengar). Motfrågan blir därför, går det inte att isolera invändigt?
Att putsa om efter isoleringen blir dyrt... Tegelkåkar brukar inte heller vara särskilt dragiga, kanske vinden är det lämpligaste att isolera.
 
Anders,

du har antagligen rätt, men jag ville fråga innan vi sätter in fönstren.
Hur gör man med putsningen runt de nya fönstren, och de igensatta?
Kan man putsa upp en del av fasaden och lämna resten "orört"?
 
Har inte nån större kunskap i putsning av kåkar men... Visst är det så man gör.
Att ta upp hål brukar sällan vara problem men att sätta igen på rätt sätt, kanske ger lite huvudbry, regla eller mura upp. Vet ärligt talat inte, men rimligtvis bör ju en murning vara aktuellt. ett murnät på och sedan putsning... Man får prova sig fram för att få en struktur på putsen som motsvarar den som sitter där idag. Om huset varit äldre än 40-talet och spritputsat hade jag nog kunna chansat på att strukturen finns i närmsta grustag men på 40-talet kanske man börjat köra sand/grus längre sträckor. Tror mig även kunna chansa på att det är en kalkfärg som sitter på kåken och den bör man väl kunna försöka hitta genom att man tar med en bit av ett stycke till en pålitlig färghandlare (exvis en bit där ett nytt fönster skall sitta).
 
Är inte spritputs rätt grov i strukturen? Denna puts ger ett "slätt" intryck.
 
Med småsten=spritputs, spritputsens "grovlek" beror på stenarnas storlek...
Utan småsten=ingen struktur (slät)
 
mrlillebill skrev:
Vad tycker ni?

1) Isolera nu
2) Fönster först, isolera sen
3) Fönster först, skippa isoleringen



/Bill
Fönster/ytterdörr/altandörr och vinden är bov än väggarna!!

De väggarna gör av med ca 15% medan fönster gör man av med ca 35 %.
De gamla som 2-glas har runt 2.5-3.0 U-värde medan de väggarna är runt mellan 1.0-2.0 U-värde beror på husets metod och år.

Så tycker att fönster och vinden först.
Byter fönster, och gör förbättring under taket att tilläggisolering på vinden.
Säkert blir bättre och minskar uppvärma förbrukning.
 
att putsa enbart delar av en fasad och göra det osynligt är svårt om inte helt omöjligt. Fråga en murare på plats vilka alternativ som finns till just ditt hus och ytsikt. Bästa/säkraste sätt att tilläggsisolera ett tegelhus är isolering och ny puts på utsidan!
Sök och läs mer om tilläggsisolering i fex FASAD och ISOLERING-trådar .
Ta reda på hur tjocka är dina väggar och hur är dom uppbyggda innan du planerar vidare
gaia
 
gaia: Har en kåk inte så långt ifrån där jag bor som man faktiskt valt att putsa om nedre delen på (iprincip under fönsterhöjd), så nog går det om man kan hitta rätt struktur.
Skaune: Vet inte riktigt vilken fakta som du grundar dig på. Vinden är nog en lönsam åtgärd som du nämner men att byta samtliga fönster? Tippar på att man med en LE-innerruta på befintliga fönster kan komma ned i U-värden som väl motsvarar dagens fönster (ok, inte ädelgasfyllda fönstrena men övriga) men till en billigare penning... Det har länge varit en trend att så fort det skall jagas värme skall nya fönster in. Men det är väldigt sällan åtgärderna är ekonomiskt lönsamma och det är definitivt inte att rekommendera ur kulturell synvinkel, dessa 40-talare börjar ju bli eftertraktade stilikoner, se bara hur nyfunkisen regerar på nybyggarfronten...
 
Anders_Roslagen skrev:
gaia: Har en kåk inte så långt ifrån där jag bor som man faktiskt valt att putsa om nedre delen på (iprincip under fönsterhöjd), så nog går det om man kan hitta rätt struktur.
No ja, sektionerar man så distinkt som du gjort och har en fackman till hjälp så är det nog lättare. Jag tänkte mest på egenhändiga reparationer av oregelbundna putsafläckar mitt i en fasad :).

Kloka ord om fönsterbyte - hoppas dom som tänker byta hinner tänka en gång till ;).
gaia
 
OK, Gaia: Håller med. De flesta putsjobb är nog att betrakta som fackmannajobb. Hoppas själv kanske få tid att delta i en omputsning av en reviterad enkelstuga under året...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.