H hastish skrev:
Hej!

Jag har haft en byggare här som bytt tak och satt ny panel på garaget. Spiken som skjutits med spikpistol är nedsänkta i panelen. En kollega berättade för mig att det inte är så man ska göra, att spikhuvudet ska linjera med panelens yta, och att det nu är risk för extra fuktansamling men även att det blir synliga färgskillnader när jag sedan målar garaget. Idag är panelen fabriksgrundad.

Detta är ju omöjligt att åtgärda. Frågan är nu om jag ska reklamera arbetet eller är detta inom marginalerna?
Vad säger ni, behöver jag vara orolig?

Vill inte vara en jobbig kund men vill ändå att det blir korrekt gjort.

Tack på förhand!
Inte kul att låta hantverkaren göra om det där(han har nog gjort så gott han kunde) men det är det du kan pröva eller göra om det själv du har att välja på om du ska få det ordentligt gjort.
 
H hastish skrev:
Spiken som skjutits med spikpistol är nedsänkta i panelen
Ja, det ser ju illa ut!
Vi hade något liknande när vårt hus byggdes år 2010: Spiken var inskjutna till 5 mm innanför brädernas yta.
Då tog jag en spruta med utefog och fyllde igen hålen ut till ytterytan.
Det blev hyfsat bra. Och det gick ganska fort att göra.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Suck... jag har nu fått tag i ett ex av Besiktningsmannaboken 2016 - Handbok för besiktningar av nybyggda småhus:

Fasader av träpanel
Generellt
– Det ska finnas en luftspalt mellan stomme och panel för ventilation.
– Lösa kvistar eller barkringkvistar får inte finnas.
– Spik eller skruv ska vara varmförzinkad. Spik- eller skruvhuvudet ska vara i nivå med träytan. Spikhuvudet får inte bryta av fibrerna.
Tydligt fel i utförandet.
Om träfibern brutits målningsbehandlas ytan som ändträ. Detta innebär ett merjobb för mig då jag nu tänkte måla garaget.
– Panel utan ändspont ska vara skarvad över stöd. Ändspontade brädor får vara skarvade
mellan stöd. Ändspontade skarvar i intilliggande brädor ska vara förskjutna minst 1200 mm. Skarvar ska vara fördelade jämnt över ytan. Panel ska vara monterad i lod respektive våg.
Panel på vägg och gavelspets behöver inte linjera.
– Vid spikning närmare ände än 100 mm ska förborrning göras.

Stående panel med
lockbrädor
Bottenbrädan ska vara minst 19 mm tjock och högst 150 mm bred. Den ska vara spikad eller skruvad med ett centriskt
c-avstånd på max 1200 mm.
Lockbrädan ska vara minst 22 mm tjock och högst 150 mm bred. Den ska vara spikad eller skruvad i båda kanter med ett c-avstånd på max 600 mm.
Garaget är ca 250 cm högt. På tre sidor är panelen spikad i fem rader vilket verkar rätt men på framsidan är det endast tre spikrader/rader med spikläkt, dvs längre än 600 mm cc avstånd.


Läser jag AMA Hus 11 så står det:

Utförandekrav
Vid spikning eller skruvning ska spik- eller skruvskallen inte tränga in djupare än att den ligger i nivå med träytan för att undvika fuktinträngning och framtida missfärgning. Förträngning i luftspalten får inte förekomma. Tydligt fel i utförandet.

Bottenbräder ska spikas eller skrivas centriskt med centrumavstånd högst 1200 mm. Ej spikat centriskt.
Lockbräder ska spikas respektive skruvas i båda kanter, antingen i sick-sack med högst 300 mm avstånd i vertikalled, eller parvis med högst 600 mm avstånd i vertikalled. Spik- respektive skruvspetsarna får inte gå genom bottenbrädorna. De går igenom båda brädor då det är spikat så nära kanterna.

Träpanel utomhus ska utföras med luftad baksida. Luftspalten bakom träpanelen ska vara minst 25 mm. Spik eller skruv får inte penetrera bakomliggande vindskydd. Spik går igenom bakomliggande vindskydd.



Alltså är det meningen att man ska behöva bli någon besiktningsexpert?.. så himla tråkigt detta. Jag måste ta upp det med snickaren tyvärr. Hade hoppats att det mer var kosmetiskt men detta kanske behöver göras om helt och hållet.
Tack för alla svar än så länge. Behöver antagligen få tag i en besiktningsman i Boråsområdet också. Vet inte om taket är korrekt utfört heller för den delen. Råsponten byttes ut och därefter tvålager papp samt vindskivor/plåtar. Behöver nog kolla upp det utförandet också.



 
  • Detaljbild av fasad med träpanel och synliga spikhuvuden, avstånd mellan spikarna större än rekommenderat, vindskydd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
debbo och 1 till
  • Laddar…
Tog upp skillnaderna i HusAMA och det faktiska utförandet med snickaren och fick väl inga bra svar.
Han menar på att spikningen inte är något problem då jag tänkt måla garaget i år, vilket jag har för avsikt att göra. Förstår inte riktigt hur det går ihop, träet slutar ju inte att torka för att man målar panelen. I och med att det är sönderslitet då spiken går så djupt samt att botten- och lockbrädor är sammanspikade så riskerar det att spricka rejält. Att kladda på färg döljer ju bara felen tillfälligt.

Han menar också på att om virket spricker så är det inte hans fel, men han nämner att han kan köpa det om man spikat för nära kanterna. Vilket är precis vad som hänt här, så jag vet inte...

Han skrev även att vindpappen fortfarande är tät så att den är punkterad av en massa spik är inga problem.

Samt så menar han att jag redan godkänt jobbet (då jag inte sa något sist han var här och rundade av) och undrar varför jag tar upp detta nu. Det har inte ens gått en månad sedan han var här sist och det var först nu i helgen som jag förstod att utförandet inte var korrekt.


Ja, vad ska man göra? Får antagligen ta in en besiktningsman. Har inte betalt slutfakturan ännu.
 
H hastish skrev:
Tog upp skillnaderna i HusAMA och det faktiska utförandet med snickaren och fick väl inga bra svar.
Han menar på att spikningen inte är något problem då jag tänkt måla garaget i år, vilket jag har för avsikt att göra. Förstår inte riktigt hur det går ihop, träet slutar ju inte att torka för att man målar panelen. I och med att det är sönderslitet då spiken går så djupt samt att botten- och lockbrädor är sammanspikade så riskerar det att spricka rejält. Att kladda på färg döljer ju bara felen tillfälligt.

Han menar också på att om virket spricker så är det inte hans fel, men han nämner att han kan köpa det om man spikat för nära kanterna. Vilket är precis vad som hänt här, så jag vet inte...

Han skrev även att vindpappen fortfarande är tät så att den är punkterad av en massa spik är inga problem.

Samt så menar han att jag redan godkänt jobbet (då jag inte sa något sist han var här och rundade av) och undrar varför jag tar upp detta nu. Det har inte ens gått en månad sedan han var här sist och det var först nu i helgen som jag förstod att utförandet inte var korrekt.


Ja, vad ska man göra? Får antagligen ta in en besiktningsman. Har inte betalt slutfakturan ännu.
Det låter som det bästa du kan göra är att ta in en besiktningsman. Det finns en del tveksamheter i utförandet. Tror därför det är den bästa lösningen för både dig och hantverkaren.

Tyvärr renderar användandet av spikpistol att många spikar går för långt in. Särkilt idag med dagens snabbväxande virke som i många fall mer liknar balsaträ. Personligen skulle jag inte vara speciellt orolig över att spikarna sitter för djupt. Jag har inte detaljstuderat dina bilder men tycker nästan det ser ut som någon form av dykckert? Allt ändra ska behandlas noga med grundolja. Det är aldrig fel att även ta spikskallarna. Speciellt i ditt fall. Man kan även dutta i lite latex innan målning.

När det gäller vindpappen får jag inte ihop det riktigt? Uppdraget var att byta panel? Då brukar man låta den gamla spikläkten sitta kvar. Bakom den gamla spikläkten ska den gamla vindpappen sitta. Vart har den tagit vägen? Varför har man monterat ny vindpapp?

Spikar nära kanter är alltid en risk om man inte förborrar först.

Jag blir också lite nyfiken hur det såg ut innan tex. Runt fönster. Har snickaren hittat på en egen lösning eller har han gjort som det såg ut förut?

Om jag minns rätt har man gjort detta arbete på löpande räkning? I mina ögon ser det spontant ut som att det varit ett fastprisjobb där man öst på så fort det bara går. Kanske finns det en kunskapslucka hos denna snickare?

Nu ser det ofta värre ut med närbilder än i verkligheten men det ser verkligen tveksamt ut.

Ta in en besiktningsman så slipper du fundera så mycket mer på detta.
 
Inte din frågeställning, men inte sjutton tätar man med fog på detta sätt, sidorna på bläcket ska väl in i foder för att det inte ska kunna rinna mellan plåt och trä?

Fönsterinstallation med tveksam tätning där sidorna inte går in i fodret, potentiell risk för läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
redep och 2 till
  • Laddar…
Som snickare så är det tråkigt att se dessa utföranden av arbete. Anledningen kan vara många men ansvarig person på firman borde varit mycket mer tillmötesgående när du påtalat felen.

  • Vanligtvis låter man sidofodren löpa förbi underfoderbrädan.
  • Fönstret på bilden saknar droppbleck (om takfoten är nära är det inget funktionsmässigt problem)
  • Om jag behöver rita ut spikrader gör jag det med blyert. Snörslå kan funka om dess färg är nära fasadfärgens kulör. Tråkigt om snörslålinjerna skiner igenom..
 
  • Gilla
EP77
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Inte din frågeställning, men inte sjutton tätar man med fog på detta sätt, sidorna på bläcket ska väl in i foder för att det inte ska kunna rinna mellan plåt och trä?

[bild]

Ska själv upp med nya foder strax och undrar hur man enklast kapar ur fodret för blecket? och hur mycket ska man kapa in?
 
nino nino skrev:
Ska själv upp med nya foder strax och undrar hur man enklast kapar ur fodret för blecket? och hur mycket ska man kapa in?
Det finns nog 2 skolor krig detta. Skämmigt nog vet jag faktiskt inte vad Ama säger kring detta.

1) Montera foder och mät noga och tillverka blecket. Montera blecket och knacka försiktigt in plåten mot foder. Foga. Tejpa precis under fogen och måla in allt.

2) Montera foder och möt noga.
Tillverka blecket ca 1,5-2 cm för långt. Lägg blecket emot fodret och rita med en penna. Ta fram tex. Fine såg och sågs längst strecket. Såga en sväng under strecket. Ta fram stämjärn och knacka ur.
Lägg på rikligt med grundolja. Grunda och måla.
Montera blecket.
Nackdel enligt mig. Vatten kan rinna längst med kanten på fodret och ta sig in där du sågat. Det är därför viktigt att du håller koll och underhåller med färg.

Man kan givetvis ta mindre än 0,7-1 cm på varje foder.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Bifogar några översiktsbilder så kanske det är enklare att bedöma utförandet i sin helhet. Även en bild på hur garaget såg ut tidigare från Google Maps (dock blev det senare vitmålat).
Jag är inte på något sätt ute efter att krångla i onödan utan vill bara att slutresultatet blir fackmannamässigt utfört när man betalar >100k för jobbet. Ser taket okej utfört ut? Det finns lite bubblor men det kanske alltid blir så?


Så här såg utförandebeskrivningen ut, på löpande och med Hantverkarformuläret som grund:

Beskrivning:
Garage med storlek ca 7,8 m x 5,3 m = ~41 kvm. Höjd ca 2,4 m.
Bef. fasadpanel samt vindskivor demonteras och ersätts med nytt. Stående panel i hela längder utan skarvar.
Mindre anpassning/regling görs för ny garageport enligt specifikation (240x214 cm).
Bef. råspont och taktäckning demonteras, ersätts med ny råspont 28x120mm samt papp minst tvålagstäckning.

Vindskiveplåtar ersätts med nya på tre sidor, ca 18 löpmeter.
Hängränna, stuprör, fotplåt, krokar ersätts enligt specifikation, en långsida.

Håltagning och montering av ny förrådsdörr på baksidan.
Befintlig bärande konstruktion, regelverk, takstolar byts ej

Garageport: Beställare ombesörjer material samt installation.
 
  • Nytt tak på garage med tvålagstäckning och hängrännor, i bakgrunden syns hus och grönska under en delvis molnig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny stående träpanel på garagevägg med vit garageport och litet fönster, omgiven av byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny panel på garagevägg med synliga träskarvar och en liten fönsteröppning, i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Garage under renovering, med ny fasadpanel och råspont, före montering av garageport.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innvändig vy av ett garage under renovering med träbjälkar och isolering synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Översikt av ett garage under renovering med ny råspont och vindskyddspapp synligt på innertaket och väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagt svart tak med synliga bubblor och ny hängränna längs kanten, mot bakgrund av bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett nylagt tak med synliga bubblor och en bakgrund av grönska och ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad taklist och hängränna på renoverat garage med ljust träpanel och klarblå himmel i bakgrunden
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett grått garage med platt tak och vita detaljer före ombyggnation, intill en uppfart och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enl 1 har jag gjort tidigare mest pga att jag inte haft nån bra koll på hur man skulle ta ur i fodret

2 där kanske det ju som det blir mer jobb och lättare att man fuskar med målning osv
 
nino nino skrev:
Enl 1 har jag gjort tidigare mest pga att jag inte haft nån bra koll på hur man skulle ta ur i fodret

2 där kanske det ju som det blir mer jobb och lättare att man fuskar med målning osv
Skulle jag göra åt mig själv skulle jag göra enligt metod 1. Jag skulle färdigstryka foder innan montering. Sen följa metod 1.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
H hastish skrev:
Bifogar några översiktsbilder så kanske det är enklare att bedöma utförandet i sin helhet. Även en bild på hur garaget såg ut tidigare från Google Maps (dock blev det senare vitmålat).
Jag är inte på något sätt ute efter att krångla i onödan utan vill bara att slutresultatet blir fackmannamässigt utfört när man betalar >100k för jobbet. Ser taket okej utfört ut? Det finns lite bubblor men det kanske alltid blir så?


Så här såg utförandebeskrivningen ut, på löpande och med Hantverkarformuläret som grund:

Beskrivning:
Garage med storlek ca 7,8 m x 5,3 m = ~41 kvm. Höjd ca 2,4 m.
Bef. fasadpanel samt vindskivor demonteras och ersätts med nytt. Stående panel i hela längder utan skarvar.
Mindre anpassning/regling görs för ny garageport enligt specifikation (240x214 cm).
Bef. råspont och taktäckning demonteras, ersätts med ny råspont 28x120mm samt papp minst tvålagstäckning.

Vindskiveplåtar ersätts med nya på tre sidor, ca 18 löpmeter.
Hängränna, stuprör, fotplåt, krokar ersätts enligt specifikation, en långsida.

Håltagning och montering av ny förrådsdörr på baksidan.
Befintlig bärande konstruktion, regelverk, takstolar byts ej

Garageport: Beställare ombesörjer material samt installation.
Det är alltså ett oisolerat garage. Det står ingen om vindpapp eller inte i du skriver. Om inte spikreglarna är bytta så förstår jag att vindpappen hamnat på utsidan. Jag kan absolut inte se några problem med det. Även om du skulle få för dig att isolera i framtiden. Däremot ska du fundera på om danska använda cellulosa isolering och absolut inte plast på insidan om du ska isolera i framtiden.

Tyvärr kommer du få stora problem att måla allt på ett korrekt sätt. Det viktigaste är ändträt och det kommer du tyvärr inte åt på många ställen.

Tyvärr får jag känslan att snickaren kanske inte är en riktig snickare trots allt. Lite för många detaljer som avviker i mitt tycke. Ta bara svarvningen av vindskivan vid hängrännan. Räckte inte virket? Ca 20 cm bit spikat med en spik? Kanske sitter någon spik under plåten. Men vem skarvar med en 20 cm bit?
Tyvärr ser man inte på förebilder hur det är gjort runt fönster men matte lektioner ser inte ut att ha varit den här snickarens bästa ämne.
Man undrar ju om det har brunnit ordentligt när man tittat på tex. Foder runt garageporten.

Lustigt nog tycker jag mig ändå se att snickaren försökt att göra sitt bästa. Därför blir min gissning kunskapsbrist tyvärr.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det är alltså ett oisolerat garage. Det står ingen om vindpapp eller inte i du skriver. Om inte spikreglarna är bytta så förstår jag att vindpappen hamnat på utsidan. Jag kan absolut inte se några problem med det. Även om du skulle få för dig att isolera i framtiden. Däremot ska du fundera på om danska använda cellulosa isolering och absolut inte plast på insidan om du ska isolera i framtiden.

Tyvärr kommer du få stora problem att måla allt på ett korrekt sätt. Det viktigaste är ändträt och det kommer du tyvärr inte åt på många ställen.

Tyvärr får jag känslan att snickaren kanske inte är en riktig snickare trots allt. Lite för många detaljer som avviker i mitt tycke. Ta bara svarvningen av vindskivan vid hängrännan. Räckte inte virket? Ca 20 cm bit spikat med en spik? Kanske sitter någon spik under plåten. Men vem skarvar med en 20 cm bit?
Tyvärr ser man inte på förebilder hur det är gjort runt fönster men matte lektioner ser inte ut att ha varit den här snickarens bästa ämne.
Man undrar ju om det har brunnit ordentligt när man tittat på tex. Foder runt garageporten.

Lustigt nog tycker jag mig ändå se att snickaren försökt att göra sitt bästa. Därför blir min gissning kunskapsbrist tyvärr.
Vindpapp och spikreglar är nya. Allt revs ned till bärande regelverk, båda väggar och tak så allt var helt öppet.
Fönstret satt där tidigare men inte dörren. Jag kan inte gå i god för att det var 100 % rätt monterat med bleck och så vid fönstret men som sagt allt revs ju ned till regelverket så det borde väl funnits möjlighet att göra det rätt denna gång? Hittade en bild på när det var pågående.

Bifogar materialspecifikation så kan ni se vad för produkter som använts. Tack!
 
  • Textdokument med materialspecifikation och priser för byggprojekt, inklusive spikplank och vindpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Faktura med byggmaterial som tegelkil, vindpapp, och tätningssvikt för byggprojekt.
  • Husvägg under renovering med ny vindpapp och spikreglar, befintligt fönster och ny dörrplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Krille-72 Krille-72 skrev:
Det finns nog 2 skolor krig detta. Skämmigt nog vet jag faktiskt inte vad Ama säger kring detta.

1) Montera foder och mät noga och tillverka blecket. Montera blecket och knacka försiktigt in plåten mot foder. Foga. Tejpa precis under fogen och måla in allt.

2) Montera foder och möt noga.
Tillverka blecket ca 1,5-2 cm för långt. Lägg blecket emot fodret och rita med en penna. Ta fram tex. Fine såg och sågs längst strecket. Såga en sväng under strecket. Ta fram stämjärn och knacka ur.
Lägg på rikligt med grundolja. Grunda och måla.
Montera blecket.
Nackdel enligt mig. Vatten kan rinna längst med kanten på fodret och ta sig in där du sågat. Det är därför viktigt att du håller koll och underhåller med färg.

Man kan givetvis ta mindre än 0,7-1 cm på varje foder.
Vore intressant att se en bild på hur det ska se ut. Ingen som har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.