Hej,

har isolerat in min vind och har några "hål" som jag tänkte använda som inspektionsluckor. Dessa hål är av måttet en normal skiva isolering och djupet i regelverket är 195mm.

Jag undrar hur man lämpligast skulle göra? Funderingarna har gått åt frigolit och att limma två ggr 100 mm så att man får 200 mm och sen limma detta på en masonitskiva som blir själva dörren sett från rummet. På brädgården lät de tveksamma till det men kunde inte ge något riktigt bra svar på hur man skulle göra så jag tänkte prova detta forum igen.

Jag skall också bygga en dörr (som det alltså skall bli lite mer att öppna och stänga än luckorna) och undrar väl där också hur man egentligen bäst går tillväga.

Tacksam om alla svar.

André
 
TJENA!

Tror du ångrar dig om du inte skaffar en rejäl vindslucka med inbyggd utfällbar trappa.

En begagnad sådan får du för kring 500 kr. Tänk på att du kanske måste regla EXTRA runt denna. Bra är att regla 1-2 dm OVANFÖR luckan så du i framtiden kan spruta upp extra isolering på vinden om du får råd/tid.

 
Bob_the_builder
Jag tror iofs att detta gällde väggluckor och inte golvluckor, så någon stege blir nog inte aktuell, va? Jag tycker förslaget om att limma cellplast på en skiva lät helt ok. Varför inte? Dock kanske det ska vara något lite styvare än masonit. Plywood kanske? Tänkte du skruva fast skivan sen?
 
Ja, väggluckor är det. Jag är nu inne på försök två att limma ihop frigolit till en sammanlagd tjocklek om 20 cm. Trälimmet funkade inte (tros att de sa det på Paroc när jag kollade med dem) men Casco Superset verkar vara bra.

Plywood låter väl bra. Tänkte låta skivan lappa över hålet lite och sätta fast ngn form av gummilist runt kanten och sen antingen skruva fast den eller ha som vridbara "hakar" uppe och nere som håller den på plats och i ordentligt spänn mot väggen. Vad tror du om det?
 
Bob_the_builder
Jag funderar på en liknande lösning som inspektionsluckor till min krypgrund. Jag kommer förmodligen köra med impregnerad plywood och sedan sätta en cellplastskiva på insidan. Hur jag ska fästa cellplasten har jag inte ägnat en tanke, men om Superset funkar bra får du gärna meddela mig. :) Jag har lämnat hål i muren och ska regla "karmar" som jag sedan har tänkt skruva luckorna i.
 
Sorry, jag missförstod din fråga om väggluckor. Du kan ju ta mitt tips och skickat åt h____te.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.