Har ett FX-aggregat samt en frånluftare och tycker att elförbrukningen är orimligt hög. Bara under maj landade jag på över 1000kr, 593kWh. hur ska man styra anläggningen? Har en temperatur på värmepumpen samt en egen termostat inne i huset som verkar vara kopplad till FX-aggregatet.
 
  • FX-aggregat och termostat i ett pannrum med vitvaror och förvaringshyllor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • FX-aggregat och frånluftare monterade över en hylla i ett teknikrum med synlig elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
593 kWh för maj låter lite om det är inkl. hushålls-el. Årsförbrukning? Hur stort är huset och när är det byggt? Radhus? Modellbeteckning på panna och luftvärmeaggregat? Tycker pannan ser modern ut med relativt stor display.
 
Håller med om att 593 kWh i maj låter snarare lågt än högt.
 
Vide84 Vide84 skrev:
tycker att elförbrukningen är orimligt hög
Instämmer!
Hur långt från nordpolen bor du?
(Och välkommen till Bygga Hus-forumet @Vide84 !

J Josth skrev:
593 kWh för maj låter lite om det är inkl. hushålls-el
Vår elförbrukning i hus, stall och garage maj förra året (el var enda energikällan):
Elräkning från maj 2020 som visar elförbrukning på 284 kWh och total kostnad 61 kr.
 
J Josth skrev:
593 kWh för maj låter lite om det är inkl. hushålls-el. Årsförbrukning? Hur stort är huset och när är det byggt? Radhus? Modellbeteckning på panna och luftvärmeaggregat? Tycker pannan ser modern ut med relativt stor display.
Det är totalt. Årsförbrukningen ligger på 10600kWh. Huset är 98m2 och byggt -91, enplans med torpargrund. Har en Vent 302 från IVT som hänger ihop med en LVA1E från CTC. Pannan är 1,5 år gammal men har samma elförbrukning som den gamla från -91 som bara gick på elpatron. Det jag funderar på är att jag har två olika ställen att ändra temperaturen på, både termostaten på väggen och på VP:n.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer!
Hur långt från nordpolen bor du?
(Och välkommen till Bygga Hus-forumet @Vide84 !
Bor långt söder över. Nästan i Skåne
Tackar!

Vår elförbrukning i hus, stall och garage maj förra året (el var enda energikällan):
[bild]
Lagom dyr. Såna räkningar vill jag också ha ‍♀️
 
Ok, ja lite grann hög årsförbrukning i förhållande till husets storlek kan man säga men det beror också på var i landet huset står. Vent 302 ska nog spara 6000-7000 kWh/år även i ett mindre hus men luftvärmeaggregat är inte riktigt lika energisnålt som golvvärme. Vet inte hur termostaten på väggen fungerar men det är bäst att i första hand styra värmen på värmepumpen direkt så den inte behöver producera högre temperaturer än precis vad som krävs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.