Vad händer om husbygget överskrider dessa gränser med en ca 100? Vad gör banken då, säger den stopp och man står där utan kök, toa eller annat viktigt eller få man låna de extra ändå?
 
Det borde bero på vilken nivå du ligger på från början. Till oss sa banken att vi skulle göra en kalkyl, sedan lägga på lite till och slutligen avrunda uppåt. Detta för att det skulle bli dyrare att höja byggkreditivet i efterhand än att lägga sig lite för högt från början.

Om man redan från början ligger precis i överkant på vad man får låna så borde det ju vara svårt att höja kreditivet mer. Om man däremot ligger på en nivå där man fortfarande har marginaler så verkade det på vår bank (Handelsbanken) som att det går att ordna.
 
tanken är mer att om man nu inte får så mkt för det hus man har å sälja som man ( mäklaren) tror utan det blir 100 mindre att lägga in, vad händer då? Det är mer det jag undrar och man då hamnar på den där magiska gränsen...
När man upptäcker det så är ju bygget igång, undra om de nekar att man då lägger 100 mindre (hur det nu ska gå till  ???finns inte pengarna så finns dom ju inte), vilket ju gör att man måste låna 100 mer...

Hur då kostar mer?
 
Hej solana...

Du lånar egentligen samma summa. Dock kommer större del hamna som topplån istället.

Så din fråga har två aspekter.

1. du överskrider faktiska beloppet & behöver riktiga pengar till att betala leverantörer.

2. Du hamnar på det belopp som kalkylen visar. Men värdet på huset är lägre. Då får du högre topplån.

Punkt 1...prata med banken. De har gjort en kalkyl & den bör hålla även om du överskrider den något.

2. Hör efter om banken gett andra lån till de som byggt med husbyggaren. Stämmer deras värdering?

I mitt fall så litar banken på det vår leverantör säger för det stämmer till 99%...detta har i princip alla banker sagt jag varit på inom området. Känns tryggt :)

Dessutom ringde min bank upp han & pratade. Därefter så godkände de värderingen...(de kommer inte kolla mer).
 
Typ som mulan säger.

Banken vill ju lika mycket som du att huset ska bli klart (svårt att sälja annars) det tråkiga i kråksången är ju att det blir dyra topplån att betala när allt är klart. Se på oss vi betalar idag av 500.000 Kr i topplån pga dålig kalkylering av husföretaget.

Ps. Hela storyn kommer på Insider om några veckor Ds.

Mvh Jarppan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.