Vi är på väg att skaffa en grind mod motoröppning. Den behöver el och det får en elektriker dra fram till den ena stolpen, men sedan ska det dras ström (24 volt) till motorn på den andra stolpen. Dit är det fem meter asfalt. Frågan är om jag enkelt fixar det själv och i så fall hur. Efter hela fem minuters funderande och googlande är min tanke:

Ta fram stora vinkelkapen och dra ett spår i asfalten med diamantklingan. Lägga ner någon sorts rör som skydd för sladden. Jag har lite stålrör på runt 20 mm över som jag tycker borde hålla. Fylla springan med någon sorts asfaltslagare som verkan finnas färdig i hink hos byggvaruhusen. Koppla in och vara glad.

Är det som vanligt halvfort och halvfel tänkt, eller är det ett ok sätt?
 
tommib
Tja, det är väl ungefär så jag skulle göra under en befintlig uppfart. Bäst är förstås om man har en kontinuerlig asfaltsyta eftersom det riskerar att börja repas upp i fogen men det verkar orimligt att asfaltera om hela uppfarten för detta.

Dra riktig markkabel i stålröret så slipper du fundera på om det håller, även om det "bara" är för 24 V. Se till att få ner röret i alla fall en decimeter.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Det där med motoriserad grind. Fundera på hur du kan nödöppna.
En släkting har hus söderut i Europa. Med hög mur och motorgrind som är standard i området.
En skogsbrand närmade sig. De avvaktade med att evakuera sig. När lågorna slog över muren på baksidan av huset tar de bilen. Tänkte inte på att elen slogs ut flera timmar tidigare. Maken fick springa in i det nu rökfyllda huset och rota fram verktyg. De fick upp ena grindhalvan och kunde springa ut utan skyddande bil. På lite håll såg de en vattenbombning som räddade huset.
Det finns andra nödsituationer där man kan räkna med att grinden inte fungerar.
 
  • Gilla
El-Löken66 och 2 till
  • Laddar…
R
  • Gilla
vectrex och 3 till
  • Laddar…
Kom bara ihåg att skära på utsidan av grunden i gatan så du inte förstör din egen asfalt :D
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där med motoriserad grind. Fundera på hur du kan nödöppna.
En släkting har hus söderut i Europa. Med hög mur och motorgrind som är standard i området.
En skogsbrand närmade sig. De avvaktade med att evakuera sig. När lågorna slog över muren på baksidan av huset tar de bilen. Tänkte inte på att elen slogs ut flera timmar tidigare. Maken fick springa in i det nu rökfyllda huset och rota fram verktyg. De fick upp ena grindhalvan och kunde springa ut utan skyddande bil. På lite håll såg de en vattenbombning som räddade huset.
Det finns andra nödsituationer där man kan räkna med att grinden inte fungerar.
Tack för kloka tankar om en jobbig situation. Fast jag lär klara mig. Utanför tomten på det som hittills fungerat som vår infart kommer det bli parkering till nya radhus vi får som grannar. Eftersom de får klent med parkeringar och vi inne på vår sida gränsen har en stor asfaltsyta, så finns det risk för besök. Vi vill markera med en grind och dessutom passar det utseendemässigt på en gammal herrgård. Vill man in eller ut med kan man forcera häcken om man tar i. Eller så promenerar man genom lilla oelektriska grinden eller litar på att grannen åt andra hållet, som är en brandstation, gör sitt jobb.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ett råd om horisontalborrning och ett om att slippa göra åverkan på tomten. Trevliga båda två, men lite svåra att kombinera.
 
Har du räknat på belastningen kabeln kommer ta när ni kör över med fordon? Vad ska du packa med under/ovan kabelskyddsröret? Markeringsband är guld värt om någon annan i framtiden behöver gräva/skära i asfalten.

Ett anläggningsjobb jag och kollegor gjorde i våras var att vi grävde ned kabelskyddsrör (för framtida elkabel)på en stor parkering. Nu var det dimensionerat för tunga fordon, men vi var iaf nere mycket djupare än 1 decimeter som någon ovan skrev. Obs jag är inte utbildad anläggare, men arbetat med det ett litetlitet tag.
 
  • Gilla
nombz
  • Laddar…
Min tanke är att du inte vill ha ett hårt metallrör runt elkabel, utan just kabelskyddsrör, men jag är inte elektriker heller. :)
 
Jag tänker att det blir mindre belastning på kabeln om jag håller rännan så smal som möjligt. Då borde kraften ligga på asfalten bredvid. Om jag ska ner med tjockt plaströr blir kraften på det större än om jag låter bli.

Kanske ska skita i rör helt och hålla rännan max 2 cm bred och ordentligt djup. Då borde trycket på kabeln bli minsta möjliga. Och om någon i framtiden gräver av en 24 volts kabel till ena grindmotorn är det ju rätt harmlöst.
 
Sittställning
Ääh! Kör på ditt järnrör så blir det väl bra. 24v är inget ;)
 
Köp en bit pem--slang med gul rand. Finns i varierande dimensioner.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det behövs inte grävas så djup för att klara marktrycket från att köra över fordon, 10 cm låter utmärkt.
Men det här med grind.......
Skadad svänggrind i metall vid en uppfart med en anka som går förbi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det behövs inte grävas så djup för att klara marktrycket från att köra över fordon, 10 cm låter utmärkt.
Men det här med grind.......
[bild]

Protte
Den ankan hade inte jag velat möta en mörk natt i en mörk gränd :seenoevil:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.