Gaaaahhh!!
Blir tokig att jag inte kan ta egna beslut...

Håller på och bygger ett uterum med ett vanligt sadeltak. Tvekar nu lite hur jag ska montera takstolen mot limträbalkarna. Inte kanse de bästa bilderna tyvärr. Taklutningen är flackare i verklighten. Men principerna stämmer. ;-)

Var först inne på alternativ 1. Att jacka ur takstolrna så de går ned mer på sidan av limträbalkarna. Men inte helt.
Taket ska isoleras. Så tanken här var att lämna några cm ovanför balkarna till luftspalt. Och sätta en regel under takstolarna som limmas/skruvas fast och som de sedan vilar på.
Det här alternativet kanske var mest av estetiska skäl. Att takfoten då blir något lägre i förhållande till limträbalken. Och någon outgrundlig tanke att det skulle bli enklare när taket ska isoleras. Takstolarna är vanliga 170x45 reglar.

Tänkte till lite att det ändå måste vara enklare att låta takstolarna vila uppe på limträbalkarna istället enligt alternativ 2. Och bara jacka ur lite i takstolarna så att de ligger plant på limträbalken. Taket blir marginellt högre.
Alternativet kanske ska kompletteras med en regel som limmas/skruvas mot limträbalkarna som extra stöd till takstolarna likt alt 1.

Har sett att båda alternativen används. Finns det något konstuktionsmässigt som kan leda mig mot ett beslut....
Eller är det bara tycke och smak..


Skiss visar två alternativ för att montera takstolar mot limträbalk i ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Suck!
/Sven
 
Ett principiellt hållet svar utan att veta några detaljer. Ska konstruktionen vara synlig bör den vara så enkel som möjligt. Man bör alltid undvika att jacka ur bjälkar för mycket. I en konstruktion med nockbalk kan tvärkrafterna vid nock- respektive sidobalkar dessutom bli höga vilket kräver ordentligt med material hos takbjälkarna. Detta sammantaget gör att jag föredrar alternativ 2.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ett principiellt hållet svar utan att veta några detaljer. Ska konstruktionen vara synlig bör den vara så enkel som möjligt. Man bör alltid undvika att jacka ur bjälkar för mycket. I en konstruktion med nockbalk kan tvärkrafterna vid nock- respektive sidobalkar dessutom bli höga vilket kräver ordentligt med material hos takbjälkarna. Detta sammantaget gör att jag föredrar alternativ 2.
Jaa. Varför komplicera när man kan göra det enkelt. Enklare i varje fall...
Tack. Du har fått mina tankar på rätt köl igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.