Hej!

Har nyrenoverat ett 60-talshus och installerat vattenburen golvvärme. Energikälla är en bergvärmepump som levererar som den ska till golvvärmeanläggningen, som är av märket LK.

Mitt problem är följande: sedan i början av hösten har säkringen i ena kopplingaboxen som reglerar ställdonen, löst ut i tid och otid. LK hävdade att jag troligen skadat någon av signalkablarna från de trådbundna termostaterna, och att detta kunde vara orsaken. Men jag är helt säker på att slå inte är fallet. Visserligen hade jag ett kabelbrott på ett ställe, men det lagade jag ihop, och testade funktionen på innan jag byggde dolde kablarna igen (under en trapp).

När säkringen väl var bytt, fungerade systemet bra, och kunde gå bra i allt från ett par timmar till ett par dagar innan säkringen löste ut igen. Och jag har bytt många säkringar under hösten. Säkert 60-70st.

Eftersom anläggningen fungerade när en elektriker kom för att titta på den, sade han att han inte kunde göra något, eftersom inget var fel (just då). Teorin var att ens boxen var bekymret, och LK skickade nya boxar som vi bytte ut. Det fungerade. Ett tag. Sedan började säkringar att gå igen. Men bara i box ett (i vilket det satt 8 ställdon kopplade).

På eget initiativ plockade rörmokaren ut nya studion och bytte alla dem på box ett, eftersom minst två ställen gick aningen trögt. Vi testkörde alla ställdon i den boxen genom att stäbga termostaterna till noll så att ställdonen stängde, och sedan hällde vi alla termostater igen så att ställdonen öppnade. Alla fungerade precis som de skulle. Ett tag. Sedan började säkringarna gå igen.

Jag ringde till en pensionerad elektroingenjör jag känner. En man som kan sin sak (han gick en gång i tiden frågan att göra instrumentpanelen på JAS Gripen). Han bad mig mäta resistansen i ställdonen, och menade att boxen var för klent säkrad (200mAh T). Han föreslog att jag skulle flytta över några ställen till box två för att minska belastningen. Så jag gjorde det. Och plötsligt så fungerade det utan att säkringar läste ut. I flera veckor. Fram till i förrgår, då den löste ut igen. Och imorse igen. Och jag fattar ingenting. Nu när säkringen är bytt, fungerar allting igen. Jag behöver hjälp.

Ärendet har gått vidare hos LK:s efterärendeshantering, vilka sade till min rörmokare att orsaken till den utlösta säkringen kan vara att ventilerna kärvar pga smuts i vattnet (jag har ett blandsystem med 12 slingor och 4 radiatorer). Det sitter ett magnetfältet på bergvärmepumpen, och det var inte särskilt igenkloggat.

Någon som kan ha en tanke eller teori om hur jag kan gå vidare?

Mvh Markus
 
Även jag har problem med att säkringar går i mitt LK system. Dock inte alls i den stora
Omfattningen som du har, utan mitt problem är att då strömmen har brutits av någon anledning
, när den sen kommer tillbaka går säkringen.
Sedan är det som du förstår ett moment 22 då man ska sätta in den nya säkring. Bryter strömmen, byter säkring i med strömmen igen och vips så går säkringen. Brukar funka på 5de försöket ungefär..

Då du säkrade upp och upplevde det bättre, hur mycket gick du upp?
 
Vad för säkring har du, det ska vara en trög, med sand i , att den går beror nog på att när strömmen kommer tillbaka och regleringen är aktiv så blir det en strömrusning i transformatorn. Stäng ner termostaterna innan du byter säkring och sätter i stickproppen så klarar du dig nog
 
J jonaserik skrev:
Vad för säkring har du, det ska vara en trög, med sand i , att den går beror nog på att när strömmen kommer tillbaka och regleringen är aktiv så blir det en strömrusning i transformatorn. Stäng ner termostaterna innan du byter säkring och sätter i stickproppen så klarar du dig nog
Tack för input. Jag använder mig av Trög, men vanliga glasrör.
 
Jag använder också trög säkring
 
H Husbygge123 skrev:
Jag använder mig av Trög
RMA81 RMA81 skrev:
Jag använder också trög säkring
Har ni provat med det jag skrev.
 
J jonaserik skrev:
Har ni provat med det jag skrev.
Ja, men mina säkringar löser inte ut direkt. Ibland håller de ett par timmar, ibland ett par dagar. Sedan löser de vara ut av någon anledning. Fattar inte varför
 
Kan vara ett av termodonen som har en liten kortis i spolen, känn på dom när säkringen är hel, att dom blir varma är en sak men ska inte bli heta. Inte helt ovanligt att dom pajar, antingen så går dom inte ( plasten i dom blir spröd och spr'icker ) eller så kan det bli en kortis i dom.
 
H Husbygge123 skrev:
Även jag har problem med att säkringar går i mitt LK system. Dock inte alls i den stora
Omfattningen som du har, utan mitt problem är att då strömmen har brutits av någon anledning
, när den sen kommer tillbaka går säkringen.
Sedan är det som du förstår ett moment 22 då man ska sätta in den nya säkring. Bryter strömmen, byter säkring i med strömmen igen och vips så går säkringen. Brukar funka på 5de försöket ungefär..

Då du säkrade upp och upplevde det bättre, hur mycket gick du upp?
Hej, har stött på samma problem, hittade du någon lösning på att säkringen går när strömmen bryts?
 
S Snabelhund skrev:
Hej, har stött på samma problem, hittade du någon lösning på att säkringen går när strömmen bryts?
Hej, jag gick upp till 315mA och sen dess har det fungerat bra.
 
H Husbygge123 skrev:
Hej, jag gick upp till 315mA och sen dess har det fungerat bra.
tack för svar, blir till att prova samma sak hos mig. Vet du om du körde trög säkring?
 
H Husbygge123 skrev:
yes, trög.
[länk]
Samma problem här, 5 ställdon. Inga kortslutningar eller liknande, har meggat med 1000V.

Intressant när man tittar på transfomatorer brukar en 24V/40VA transfomator vara avsäkrad med 600-1000mA på primärsidan. LK har valt 200mA vilket är extremt snålt över den normala max-förbrukningen. Se exempelvis dessa ställdons-transformator i samma storlek som är avsäkrad 1A (1000mA) på primärsidan:
Tetragonia: https://tetragonia.se/wp-content/uploads/2020/07/DBMAXI12.pdf
Termeco: https://termeco.se/wp-content/uploads/2019/06/Trådbunden-kopplingsbox-1.pdf

Undrar varför LK har valt att ha säkringen så liten? Visst är det bra för säkerheten men också bra om produkten fungerar t.ex. efter ett strömavbrott utan handpåläggning. Säkerhetsmässig ska det inte vara något problem att ha lite marginal, måste ju klara av en kortare strömrusning vid uppstart. Känns ju inte bra att säkra upp mot den som står angiven men tror faktiskt LK har haft otur när dom har tänkt i det här fallet... Mycket nöjd annars med deras produkter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Husbygge123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.