Vi har sedan fem år i vårt hus Bahnhof fiber 250/100 med en Tilgin HG2381 router (2,4 respektive 5). Det har fungerat mycket men de senaste veckorna har det blivit väldigt segt. Det är speciellt vissa appar som är väldigt långsamma, t.ex. TV.nu. Byggahus funkar däremot mycket bra. TV4:s app är mycket långsam och det är inte bra eftersom vi streamar en hel del därifrån. Att streama från Boxer fungerar däremot mycket bra.
Internet på våra laptops fungerar hyfsat. Att titta på Netflix går alldeles utmärkt.
Det som talar mot att det är Bahnhofs internet som är segt är att vissa appar fungerar bra och att Netflix fungerar bra.
Kan routern behöva uppdateras? Ska jag göra en reset eller reboot på routern? Uppdatera firmware (som jag knappt vet vad det är eller hur man gör)? Eller klaga hos Bahnhof?
Eller behöver vi byta mobiler? Det som talar mot det är att sonen som har en ny mobil upplever att det bitvis är väldigt segt.
Är det någon som har några tips?
 
Börja med att göra ett test, bredbandkollen.se. Finns även som app. Bra om du kör test både med kabel och Wi-Fi. Sen borde du såklart starta om routern.
 
Jag har hört att man inte ska gå via routern vid bredbandskoll, routern gör att det inte blir"rätt" hastighet.
Att gå utanför routern, sätts kabeln i fiberboxen som ligger före routern?
 
Starta om, menar du bryta strömmen i någon minut, eller menar du trycka in ett spetsigt föremål i lilla hålet?
 
harry73
O olotor skrev:
Jag har hört att man inte ska gå via routern vid bredbandskoll, routern gör att det inte blir"rätt" hastighet.
Att gå utanför routern, sätts kabeln i fiberboxen som ligger före routern?
Första steget är att mäta det med dator med nätverkskabel inpluggad och med wifi. Får du då de hastigheter du betalar för (eller som Wifi klarar av) finns det ingen anledning att testa inkommande på ett annat sätt.
Får du för lågt hastighet, kan du koppla datorn direkt i fiberboxen.
 
O olotor skrev:
Starta om, menar du bryta strömmen i någon minut, eller menar du trycka in ett spetsigt föremål i lilla hålet?
Gör den strömlös typ 10 sekunder. Börja med att gå via routern, fungerar det då dåligt kan man prova med annan router eller uppdatera routerna mjukvara.
 
Mätt hastigheten både på routern och före routern. Ca 90 både upp nedladdning och ungefär samma både på routern och före routern.
Jag har ett svagt minne jag läst att inte alla laptops kan få över 100? Den nyaste laptopen är högst ett halvt år gammal men den har ingen port lan kabel. Den jag mätte med är ca 2-3 år. Kan det ha någon betydelse?
 
harry73
Det borde fungera med högre hastigheter
 
Du nämner inget av alla de förutsättningar som hastigheten beror på.
Tex vad har du för hastighet på LAN-porten på datorn? Är det bara 100Mbit/s så är 90Mbit/s okay om än något lågt. Med bredbankskollen utan Grafisk interface kanske du kan komma upp lite närmre 100.
På LAN-portarna brukar man kunna se vilken hastighet som körs på en eller två lysdioner, eller så kollar du i konfigurationen på datorn.

Prova att installera Bredbandskollen som app på en nyare mobil.
Anslut till 5GHz bandet. Gör en mätning inte så långt från Wi-Fi-routern.
Du kan mycket väl få betydligt högre hastighet över Wi-Fi.

Startade du om routern (Ström av/på)?
 
harry73
en 2-3 år gammal dator borde ha gigabit-port kan jag tycka, sedan skrev TS att han testade över WiFi, samt med kabel efter routern och med kabel före routern. Så problemet borde inte ligga i routern.
 
Fairlane
O olotor skrev:
Mätt hastigheten både på routern och före routern. Ca 90 både upp nedladdning och ungefär samma både på routern och före routern.
Jag har ett svagt minne jag läst att inte alla laptops kan få över 100? Den nyaste laptopen är högst ett halvt år gammal men den har ingen port lan kabel. Den jag mätte med är ca 2-3 år. Kan det ha någon betydelse?
Jag har en äldre laptop här, från 2012... den kommer över 100Mb/s på wireless...
Ok, det var en bra dator på sin tid, men en modern dator ska inte ha några problem tycker jag.
 
Ja, jag hade strömmen av i 10 minuter.
Hur ser jag Lanportens konfiguration? Under Ethernet? Måste kabeln vara inkopplad då?

Jag testa wifi enligt ditt förslag.
 
Enklast är om kabeln är i. Det är ju också enda sättet att se vad det verkligen blir för hastighet, oavsett vad nätverkskortet faktiskt ska klara av.

Kontrollpanelen\Nätverk och Internet\Nätverks- och delningscenter
Välj ditt ethernet-nätverk
Skärmbild som visar nätverksstatus med en anslutning hastighet på 1,0 Gb/s.
 
Tack för ert engagemang!
Jag testade wifi med 5 ca en meter från routern och fick 116 respektive 119.
Bra eller dåligt? Behöver routern uppdateras?
 
Vid koll Ethernet, ska det ske före eller i routern?
Jag får bara upp 2,4 GHz, länkhastighet 100/100 Mbps med kabeln i routern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.