Jag håller på att tilläggsisolera och byta panel på sommarstugan.
Skulle behöva flytta ut elskåpet för inkommande ström för att riva panelen. Kablarna i skåpet behöver inte lossas alltså inga kopplingsjobb.
Är det tillåtet att göra det själv?
Ringt Vattenfall men deras kundtjänst verkar ha dålig koll.
Mvh Gunnar Blomkvist Elskåp för inkommande ström monterat på panelvägg vid en sommarstuga, redo för flyttning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är "behörighetskrävande" MEN jag vore du skulle jag bygga en liten ställning framför väggen dit jag tillfälligt flyttade skåpet för att sedan montera tillbaka det på väggen. Och det skulle jag göra helt utan att fråga om lov samt med viss försiktighet ;)
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Det är "behörighetskrävande" MEN jag vore du skulle jag bygga en liten ställning framför väggen dit jag tillfälligt flyttade skåpet för att sedan montera tillbaka det på väggen. Och det skulle jag göra helt utan att fråga om lov samt med viss försiktighet ;)
Iskallt! :dizzy:
 
E El-Löken66 skrev:
Iskallt! :dizzy:
Bara rutinerat ;)
 
Ser ju ut som du kan lägga det ner dessutom, om du lossar på lite infästningar för kablarna nertill.
 
E
X xLnT skrev:
Ser ju ut som du kan lägga det ner dessutom, om du lossar på lite infästningar för kablarna nertill.
Nej, det ska inte ligga ner! :rofl:
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Det är "behörighetskrävande" MEN jag vore du skulle jag bygga en liten ställning framför väggen dit jag tillfälligt flyttade skåpet för att sedan montera tillbaka det på väggen. Och det skulle jag göra helt utan att fråga om lov samt med viss försiktighet ;)
Bara det inte går någon kabel bakom skåpet genom väggen, då blir det krångligt.
Annars håller jag helt med dig.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, det ska inte ligga ner! :rofl:
Därför jag skrev kan.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, det ska inte ligga ner! :rofl:
Varför inte?
Har han tur så är det en gammal mätare med roterande skiva, då upphör den att rotera.:geek::thinking:

Förr i tiden 50-70 talet var det en del som manipulerade elmätaren genom att luta mätaren som då gick långsammare och mätte mindre energi, om det ringde en okänd på dörren så rätades elmätaren upp innan man släppte in kontrollanten från elbolaget.;):oops:
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E
L Leif i Skåne skrev:
Varför inte?
Har han tur så är det en gammal mätare med roterande skiva, då upphör den att rotera.:geek::thinking:

Förr i tiden 50-70 talet var det en del som manipulerade elmätaren genom att luta mätaren som då gick långsammare och mätte mindre energi, om det ringde en okänd på dörren så rätades elmätaren upp innan man släppte in kontrollanten från elbolaget.;):oops:
Varför inte?
Behöver du fråga detta..

Har du sett hur plintarna på ett dylikt mätarskåp ser ut? Och du ska ha ledarna att dansa balett. Inte första gången någon gör bort sig med detta Och skamset får ringa nätägare.

Gör som Elmonunt skriver om något, eller på riktigt vis.
 
Bronken
L Leif i Skåne skrev:
Varför inte?
Man vill ju inte att elen rinner ut. Den måste stå upp.
 
  • Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Men det förstår du väl
Det är växelström, den ändrar riktning 50 ggr/sekund
Så det som rinner ut sugs tillbaka ;)
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.