Jag verkar ha fått problem med fukt från röret som är till för avluftningen av avloppet.
När jag går upp på kallvindan så finns det ingen isolering på avluftningsröret och jag ser någon vattendroppe på utsidan av röret.
Har fått fuktrosor i innertaket där röret går går ner.
Har jag problem med stosen på något sätt eller ska det vara isolering på röret,tänkte på om det blir kondens när det varma möter kallt?
 
Av det jag lärt mig här, eftersom vi ska dra in avlopp, är att det bör vara isolering så att det inte blir kondens. Men utan att veta mer är det svårt att säga något närmare. Har du någon bild?
 
Jiji Jiji skrev:
Av det jag lärt mig här, eftersom vi ska dra in avlopp, är att det bör vara isolering så att det inte blir kondens. Men utan att veta mer är det svårt att säga något närmare. Har du någon bild?
Har ingen bild ,får ta en senare.Ska krypa upp i kväll och kika hur det ser ut.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Rickard.
Jag skulle säga att standarden är utan isolering då kondensen under normala förhållanden bara blir på insidan av röret. Det betyder inte nödvändigtvis att det inte kan bli på utsidan men högst troligt kommer vattnet någon annanstans ifrån. Kondens på plåtstosen om genomföringen inte är tät, läckande stos eller läckande rör är nog det vanligaste.
 
Redigerat:
G Grundsuteräng skrev:
Jag verkar ha fått problem med fukt från röret som är till för avluftningen av avloppet.
När jag går upp på kallvindan så finns det ingen isolering på avluftningsröret och jag ser någon vattendroppe på utsidan av röret.
Har fått fuktrosor i innertaket där röret går går ner.
Har jag problem med stosen på något sätt eller ska det vara isolering på röret,tänkte på om det blir kondens när det varma möter kallt?
Jag brukar alltid isolera det eftersom jag varit med om samma sak.

Men sen finns det sådana som säger att det inte kan inträffa, så jag kanske har drömt?

Det är inte så vanligt med problem, men det händer. Vanligast är nog om man inte har kommunalt avlopp.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Jag brukar alltid isolera det eftersom jag varit med om samma sak.

Men sen finns det sådana som säger att det inte kan inträffa, så jag kanske har drömt?

Det är inte så vanligt med problem, men det händer. Vanligast är nog om man inte har kommunalt avlopp.
Kan även vara stosen som läker på något sätt ,får testa med trägårdsslangen och krypa upp på kallvindan.
 
G Grundsuteräng skrev:
Kan även vara stosen som läker på något sätt ,får testa med trägårdsslangen och krypa upp på kallvindan.
Kan det absolut vara
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Rickard.
För att på riktigt isolera bort kondens i ett varmt rum och kallt rör situation krävs luft och ångtät isolering typ armaflex och det har jag då aldrig sett. När vinden är kall kan det inte bli kondens på utsidan av röret.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
För att på riktigt isolera bort kondens i ett varmt rum och kallt rör situation krävs luft och ångtät isolering typ armaflex och det har jag då aldrig sett. När vinden är kall kan det inte bli kondens på utsidan av röret.
Ok,tackar återstår att kolla om stosen är tät.
 
G Grundsuteräng skrev:
Ok,tackar återstår att kolla om stosen är tät.
Har testat att täta stosen med silikon för två dagar sen.Var upp nu och kollade efter regnet och det verkar vara tätt.Drog upp all isolering röret och den var lite fuktig,tänkte såga upp ett större hål och låta det torka och sen tillsätta ny isolering innan vintern.Röret var i plast och jag får för mig att det inte borde vara kondens på det.Presolröret som syns på bilden är från det gammla ftx aggregatet och är bortkopplat i andra ändan.
 
  • Ett svart stående rör täckt med silikon vid genomföringen i en betongplatta, med något fuktig isolering runtom.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.