F Finalisa skrev:
Jag vet inte. Grannen nedanför flyttade in strax innan jag flyttade ut, sen verkar det som att de målat över fuktfläckar ett par gånger. Nej det var jag inte. Jag använde frysen så har ju frostat av och liknande och säkert torkat upp lite spillt vatten ibland, men vet inte om detta skett när jag bodde där eller efter då jag lämnade kvar frysen. Tydligen är huset byggt med en springa mellan vägg och bjälklag, där det dessutom sitter papp ingjutet i betongen och torkföretaget som gjorde hennes protokoll tror att det runnit ned där och att organiskt material inne i bjälklaget blivit mögelangripet. I protokollet kan ingen fukt upomätas i förrådet, nämns unken lukt.Min pappa och jag åkte dit och tittade, och föreslog då att börja med avfuktare, sen har han grejer för att bila om det itne skulle hjälpa, men han sa att vi börjar här. Jag kände ugnen lukt alls och såg inget. Nu försöker hon få det till att avfuktare inte hjälpt och att vi kommit överens om att vi ska komma dit, bila upp, göra hela renoveringen och gjuta om. Det har jag väl inte tagit på mig bara för att vi åkte dit och tittade? Jag ville se om jag kunde hjälpa henne enkelt för att vara snäll, men det här ser ut som ett jävla projekt och blir inte bra att göra själv.. Nu har jag pratat idag med mitt försäkringsbolag och dom säger att detta ska vara med i föreningens stadgar som deras ansvarsområde, oavsett vem som vållat skadan. Han sa också att dolda fel inte finns i lgh då man inte äger på samma sätt som i hus. Men folk har ju vunnit mot säljaren även i mål som gäller bostadsrätt? Detta med vad som är inre skada och yttre hittar jag också olika bud om. Jag uppmanade henne nu att anmäla till föreningen då det inte är mitt ansvar, men jag tror hon redan måste ja gjort det för hon pratade när vi var där om hur huset är byggt och ordföranden hade ju gett den infon. Hur har hon inte lyckats få reda på, via föreningen eller med eftersök, att jag inte har med detta att göra?
Sitt still i båten. Du ska absolut inte bila i föreningens stomme. Förening sköter rivning, torkning, sanering samt uppbyggnad av det som tillhör föreningen. (Stommen).
Sen ansvarar Brf innehavaren för ytskikt. (Golvets ytbeläggning), färg/ tapet på väggar.

Säg åt köparen att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Om köparen försäkringsbolag anser att det är ett dolt fel så kommer dom höra av sig till dig. Då anmäler även du skadan till ditt försäkringsbolag. Sedan regressen skadan mellan försäkringsbolagen.
Grannen under anmäler också till sitt försäkringsbolag. Grannen under ansvarar för sina ytskikt även om vattnet kommer från grannen ovanifrån.

Det låter som vi pratar om lite golv i en garderob. Kanske någon sockerbit som behöver bytas. Är golvet gammalt så kan värdet vara tex 20%. (Åldersavdrag)

Jag skulle uppskatta kostnaden för ett nytt golv i en garderob till Max 5000-6000kr. Då har jag räknat högt och inte tagit hänsyn till ålder på golvet.

Om köparen vill försöka driva en process för denna summa skulle jag inte vara speciellt orolig.
Sen säger jag inte att det inte kan vara ett dolt fel. För det kan det faktiskt vara.
 
  • Gilla
klimt och 2 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Sitt still i båten. Du ska absolut inte bila i föreningens stomme. Förening sköter rivning, torkning, sanering samt uppbyggnad av det som tillhör föreningen. (Stommen).
Sen ansvarar Brf innehavaren för ytskikt. (Golvets ytbeläggning), färg/ tapet på väggar.

Säg åt köparen att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Om köparen försäkringsbolag anser att det är ett dolt fel så kommer dom höra av sig till dig. Då anmäler även du skadan till ditt försäkringsbolag. Sedan regressen skadan mellan försäkringsbolagen.
Grannen under anmäler också till sitt försäkringsbolag. Grannen under ansvarar för sina ytskikt även om vattnet kommer från grannen ovanifrån.

Det låter som vi pratar om lite golv i en garderob. Kanske någon sockerbit som behöver bytas. Är golvet gammalt så kan värdet vara tex 20%. (Åldersavdrag)

Jag skulle uppskatta kostnaden för ett nytt golv i en garderob till Max 5000-6000kr. Då har jag räknat högt och inte tagit hänsyn till ålder på golvet.

Om köparen vill försöka driva en process för denna summa skulle jag inte vara speciellt orolig.
Sen säger jag inte att det inte kan vara ett dolt fel. För det kan det faktiskt vara.
Så du menar att rivningskostnaden inte hamnar på mig? Hon har ju rivit loss plastmattan med lim och allt för att byta golv, så det ville hon ju göra innan hon visste om fukten. Så det kan jag väl inte behöva betala
 
Om fukten inte upptäcktes förrän efter rivning känns den ju rätt dold. Men om hon ändå tänkte riva mattan finns det ju uppenbarligen inget värde i den.
 
F Finalisa skrev:
Så du menar att rivningskostnaden inte hamnar på mig? Hon har ju rivit loss plastmattan med lim och allt för att byta golv, så det ville hon ju göra innan hon visste om fukten. Så det kan jag väl inte behöva betala
Rivning, torkning, sanering samt återuppbyggnad av föreningens del hamnar på föreningen. Alltså inte på dig eller på köparen.
Har hon rivit bort plastmattan för att hon skulle byta golv så får hon normalt ingen ersättning från sitt försäkringsbolag. Sen kan dom vara snälla och ersätta en del som lite plåster på såren när sånt här inträffar. Beror väldigt mycket på vilken handläggare man får.

Men du ska inte betala något i detta läge. Högst troligt inte i något läge alls framöver. Framförallt ska du bara sitta still i båten. Be köparen anmäla till sitt försäkringsbolag om hon känner för det.

Läs igenom föreningens stadgar då ser du vad det står. Inte alltid så lätt att förstå första gången man läser.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Om fukten inte upptäcktes förrän efter rivning känns den ju rätt dold. Men om hon ändå tänkte riva mattan finns det ju uppenbarligen inget värde i den.
Jag skulle säga att fukten inte upptäcktes alls. Torkföretaget utförde en mätning som inte visade förhöjda fukthalter, men kunde känna en unken lukt i ett gammalt skåp (det kan inte vara så konstigt.
Sedan förmodar företaget att det finns vatten i bjälklaget (odetekterbart från TS lägenhet) och att det kommer från TS lägenhet (oklart när)

F Finalisa skrev:
Tydligen är huset byggt med en springa mellan vägg och bjälklag, där det dessutom sitter papp ingjutet i betongen och torkföretaget som gjorde hennes protokoll tror att det runnit ned där och att organiskt material inne i bjälklaget blivit mögelangripet. I protokollet kan ingen fukt upomätas i förrådet, nämns unken lukt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vänta nu!
Missar alla att droppskydd under frysen verkar saknas?
Att det inte finns är inte dolt och avsaknaden gör också att köparen borde dragit fram frysen för att se att det inte läckt.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Vänta nu!
Missar alla att droppskydd under frysen verkar saknas?
Att det inte finns är inte dolt och avsaknaden gör också att köparen borde dragit fram frysen för att se att det inte läckt.
Absolut. Jag tror att en besiktigningsman hade påpekat det om hon haft någon, och sagt till henne att om hon ska vara vaksam någonstans så är det där. Kanske också känt igen på lukten vad som är instängt och vad som är nåt värre, jag vet att jag inte har nån sån näsa.. Men också läst domar där undersökningsplikten kommit i skymundan om felet anses vara helt omöjligt att kunnat ana, så jag vet inte hur det skulle falla ut
 
harry73
P Patrik Friberg skrev:
Vänta nu!
Missar alla att droppskydd under frysen verkar saknas?
Nej, det är flera som påpekade det, även TS påpekade det
 
Det här med att din pappa skulle bila låter som idé man skall stoppa snabbt. Och som man helst aldrig skulle nämnt.
 
  • Gilla
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Tala är silver. Tiga är guld. Gå inte in i någon som helst diskution med köparen. Håll flabben, helt enkelt.

Staffans
 
  • Gilla
Finalisa och 1 till
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
Vänta nu!
Missar alla att droppskydd under frysen verkar saknas?
Att det inte finns är inte dolt och avsaknaden gör också att köparen borde dragit fram frysen för att se att det inte läckt.
Vänta nu. Missade du att det stod plastmatta? :rofl:
Skämt åsido. En plastmatta kan lika gärna vara en linoleummatta. Dessutom ska det finnas uppvik på plastmattan för att den ska vara godkänd som droppskydd.
Det är alltid svårt att se hela sammanhanget i ett forum. Hur som helst så verkar det finnas en framtagen skaderapport. Köparen skickar den till sitt försäkringsbolag. Grannen under och föreningen till sitt. Då får man hjälp att reglera skadan på ett korrekt sätt.

Anser föreningen att någon varit försumlig då det saknades droppskydd så kan föreningen alltid försöka driva in sina kostnader mot den boende som anses ha orsakat skadan.
Min erfarenhet är dock att det är mycket svårt i den här typen av fall.

Köparen har egentligen ingenting att försöka hämta hos säljaren just nu. Plastmattan hade hon ju precis rivit ut. Det var så skadan uppdagades. Så en dold fel skulle det möjligen kunna bli. Men det finns inga vinnare men en förlorare. Föreningen.
För föreningen spelar det ingen roll om skadan är ny eller gammal.
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Tala är silver. Tiga är guld. Gå inte in i någon som helst diskution med köparen. Håll flabben, helt enkelt.

Staffans
Haha!
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vänta nu. Missade du att det stod plastmatta? :rofl:
Skämt åsido. En plastmatta kan lika gärna vara en linoleummatta. Dessutom ska det finnas uppvik på plastmattan för att den ska vara godkänd som droppskydd.
Det är alltid svårt att se hela sammanhanget i ett forum. Hur som helst så verkar det finnas en framtagen skaderapport. Köparen skickar den till sitt försäkringsbolag. Grannen under och föreningen till sitt. Då får man hjälp att reglera skadan på ett korrekt sätt.

Anser föreningen att någon varit försumlig då det saknades droppskydd så kan föreningen alltid försöka driva in sina kostnader mot den boende som anses ha orsakat skadan.
Min erfarenhet är dock att det är mycket svårt i den här typen av fall.

Köparen har egentligen ingenting att försöka hämta hos säljaren just nu. Plastmattan hade hon ju precis rivit ut. Det var så skadan uppdagades. Så en dold fel skulle det möjligen kunna bli. Men det finns inga vinnare men en förlorare. Föreningen.
För föreningen spelar det ingen roll om skadan är ny eller gammal.
Så när det är ett dolt fel men så kan inte tex föreningen hålla mig ansvarig ändå?
Jag svarade idag att jag kollat med mitt förs. bolag och fått svaret att hon ska kontakta föreningen som har ansvar för bjälklag och liknande, och att Lgh-innehavaren bara har ansvar för ytskikt. Apropå att hålla flabbe så skulle jag ju inte skrivit det sista, för fick direkt svaret att hon ska kolla upp det, och frågan om jag står för ytskiktet. Skev tillbaka "gör det" och inget mer. Kan hon kräva nåt? När hon har rivit upp en matta som var hel? Det är ju inget fel på ytskiktet, i sitt första sms skrev hon att hon upptäckte detta när hon börjat riva för att renovera och var väl då förberedd för kostnanden för nytt golv. När vi kollade var mattan fin och luktfri och bara att lägga tillbaka om man önskar, ev limma igen. Den är ju från 50-60 men hel :)
Man vill ju skriva, nej det gör jag ju inte, för det är ju inte ytskiktet som är skadat, och hade det varit det hade du ju sett det vid köpet och det godkände du ju när du köpte en lgh i befintligt skick? Så visst kan hon inte säga att jag jmhat ansvaret? Det är ju hon som är lgh innehavare och tar hand om sina ytskikt. Men, jag ska hålla flabben!
 
Staffans2000
F Finalisa skrev:
jag ska hålla flabben!
Bra!

Staffans
 
  • Gilla
hempularen och 2 till
  • Laddar…
F Finalisa skrev:
Så när det är ett dolt fel men så kan inte tex föreningen hålla mig ansvarig ändå?
Jag svarade idag att jag kollat med mitt förs. bolag och fått svaret att hon ska kontakta föreningen som har ansvar för bjälklag och liknande, och att Lgh-innehavaren bara har ansvar för ytskikt. Apropå att hålla flabbe så skulle jag ju inte skrivit det sista, för fick direkt svaret att hon ska kolla upp det, och frågan om jag står för ytskiktet. Skev tillbaka "gör det" och inget mer. Kan hon kräva nåt? När hon har rivit upp en matta som var hel? Det är ju inget fel på ytskiktet, i sitt första sms skrev hon att hon upptäckte detta när hon börjat riva för att renovera och var väl då förberedd för kostnanden för nytt golv. När vi kollade var mattan fin och luktfri och bara att lägga tillbaka om man önskar, ev limma igen. Den är ju från 50-60 men hel :)
Man vill ju skriva, nej det gör jag ju inte, för det är ju inte ytskiktet som är skadat, och hade det varit det hade du ju sett det vid köpet och det godkände du ju när du köpte en lgh i befintligt skick? Så visst kan hon inte säga att jag jmhat ansvaret? Det är ju hon som är lgh innehavare och tar hand om sina ytskikt. Men, jag ska hålla flabben!
Förlåt Krille att jag frågar samma sak flera ggr, ser nu att du skrivit att föreningen kan försöka driva ärendet mot mig men att det blir svårt. Och ointressant för dem kan man ju hoppas med en rättsprocess, om dom har försäkring som täcker upp. Det konstiga är som sagt att dom inte redan tagit tag i detta utan låter köparen jag efter mig. Också konstigt att när jag kontaktade mäklaren verkade denne (som jag anlitat) tycka att hennes klagomål låter rimligt och att vi borde göra upp i godo. Han borde ju känns till lite om dolda fel och att jag kanske inte har med det att göra om möglet gått ner, men där fick jag ingen hjälp. Folksam sa ju lite tvärtom, efter nästan två år kan hon inte komma, det är inte aktuellt med dolt fel och det är föreningen som tar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.