Då har jag kommit så här långt. Skönt att denna del av byggandet rad för rad börjar komma till sitt slut. Hoppas också att metoden jag funderade fram för att bygga en egen dörrkarm som ska hålla för en tung egensnickrad dörr...kommer vara stabil. Jag tror det.
 
  • Obehandlad trädgårdsstuga under konstruktion med synlig dörrkarm och en stol inuti, omgiven av en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dan_Johansson och 11 till
  • Laddar…
Vad snyggt alltså. Gillar skarpt det man ser av insidan. Kommer insidan vara som den är nu eller hur tänker du?
 
J Jappan skrev:
Vad snyggt alltså. Gillar skarpt det man ser av insidan. Kommer insidan vara som den är nu eller hur tänker du?
Tack så mycket! Jo jag hade hoppats kunna ha insidan som den är. Men jag ser att det har blivit ganska stora glipor mellan reglarna på några ställen. Tänkte prova första vintern och se hur det funkar men tyvärr känns det som att det är bäst att köpa bastupanel och sätta upp redan nu. För jag antar att det inte är någon bra ide att foga igen dessa...
 
  • Träväggsbeklädnad med stora glipor mellan några av de horisontella bräderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A just det. Jäkla skit, det där är nog en klurig en å lösa kanske. Vet inte om torkningen av virket är hela lösningen eller om det är fler saker.
Jag byggde en bastu av fusktimmer, 45x145 som var hyvlad med not och fjäder. Sen gjorde jag knutar på det och limmade hela rasket.
Jag har fått problem vid dörren då virket torkat och krympt verkar det som all "krympning" hamnat på 2 skarvar så att säga. Så dom har gått isär 1,5 cm båda medans alla andra ser ganska bra ut.
Dels har ju inte karmen krympt också undrar jag om all krympning hamnat på 2 skarvar som inte orkat hålla ihop riktigt.
Funderar på vid timmring så här jag sett att dom som fräser in en 45x45 i öppningar, är väl för å hålla ihop stockarna vid endarna, också tänker jag nu att den kanske görs lite kortare och inte heller fästs i väggen mer än att timmret ska kunna röra sig i höjdled utan att bli "hängande" på karmen.
Någon sådan sorts lösning hade nog hjälpt mitt bygge har jag insett så här i efterhand....
 
  • Gilla
Miter
  • Laddar…
Hmm ja jag vet inte om dessa springor hos mig beror på torkning heller. Känns som att det kan ha blivit nivåskillnader vid fönster och att alla reglar inte är helt platta heller, det blir nån milimeter här och där som bygger på.
Där att man fräser in en bräda i öppningarna har jag sett oxå. Men vem har en fräs :)
 
Nu kan säkert de som vet bättre rätta mig, men om jag minns rätt ligger fuktkvoten någonstans mellan 12-18% i konstruktionsvirke när det ligger i brädgården. När jag byggde min bastu hämtade jag mina spontade 145x45 med not o fjäder från två ställen. De från ställe 2 har krympt mer än de från ställe 1. Sedan, vilket är fullt logiskt när tanken väl landat, kommer fuktkvoten gå ner mot mer eller mindre obefintlig när du drar igång bastun. I alla fall de "övre" virket. Så... det kan krympa lite till...
 
Litengubbe Litengubbe skrev:
Nu kan säkert de som vet bättre rätta mig, men om jag minns rätt ligger fuktkvoten någonstans mellan 12-18% i konstruktionsvirke när det ligger i brädgården. När jag byggde min bastu hämtade jag mina spontade 145x45 med not o fjäder från två ställen. De från ställe 2 har krympt mer än de från ställe 1. Sedan, vilket är fullt logiskt när tanken väl landat, kommer fuktkvoten gå ner mot mer eller mindre obefintlig när du drar igång bastun. I alla fall de "övre" virket. Så... det kan krympa lite till...
Jag skulle vilja lägga på bastupanel nu men frugan vill vänta och prova basta i vinter och se hur det fungerar.
Så det kanske är lika bra vänta med panel så får vi se hur mycket mer det kommer torka. Hur illa det blir :crysmile:
 
Platt tak innifrån klart, av samma reglar som allt annat.
 
  • Interiör av ett rum med platt tak och väggar klädda i träreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Konstruktion av taklutning. Och plywoodskiva ovanpå sedan.
 
  • Takstolar under konstruktion med synlig taklutning mot blå himmel och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Och detta är så långt jag kommit nu. Plåten ser inte klok ut och det var inte så här jag hade tänkt mig det hela. Här kändes det för första gången som att hela bygget skulle gå åt skogen. Läggningen av papptak gick helt okej men lite ångest över att jag nog borde gjort lite större taklutning ändå. Men när kantplåtarna skulle på passade de inte med min konstruktion och med tidspress och väntande ösregn samt att jag inte hittat någon annan typ av plåt började jag improvisera och försöka böja och bearbeta dem själv. Och då blev det såhär..
Har fått tips om att gå till lokala plåtslagaren och be dem fixa nya plåtar med mina mått. Får ser om jag gör det senare. Orkar inte med mer tak nu.
 
  • Ett nybyggt trädgårdsskjul med ljus trätillverkning och kantplåtar på ett tak med låg lutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JRMKJRM och 3 till
  • Laddar…
Gå till plåtslagaren. Ofta kostar det bara nån hundring mer än färdiga plåtar i butik.

Förutom plåten så är bygget riktigt snyggt!
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
J
Kör bara på så du kan börja basta, försök fixa sen om det går till rimlig peng om det fortfarande känns angeläget, annars låt vara,

Grejen är att ha en egendesignad, egenbyggd bastu, t.o.m med fin utsikt o allt, inte om taket ser ut si eller så. Gillar idén, och även om det skulle sluta i framtiden med panel utanpå för att få tätt, så har du en enkel konstruktion efter eget huvud med trä som isolering. Skulle absolut vänta med panel invändigt.
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Från igår kväll, just målat ett varv svart tjära. Ska måla ett varv till sedan står fönster på tur följt av dörr.
 
  • Nymålat svart trädgårdsskjul med tjära vid skymning, omgivet av kullersten och växtlighet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sorneborg och 18 till
  • Laddar…
Hemmakatten
En bastu behöver inte vara tät. Nästan bättre med lite springor här och där!

Hade en liten, enkel, typ friggebodsbastu, för väldigt många år sedan på min radhustomt. Vedeldad.

Det var super att den hade lite springor här och där så röken försvann och ventilationen fungerade.

Använde den vintrarna igenom. Härligt.
 
  • Gilla
Johanviiiche och 2 till
  • Laddar…
Någon som har ett gott råd?
Så här har jag just gjort mitt underlag för aggregatet. En 9 mm cembritskiva under de 5 centimeter tjocka plattorna. Se råkar jag läsa någon som avråder från att lägga plattor så här för att springorna blir en risk. Dvs säga att värmen kommer ner till golvet.
Nu funderar jag på om det är så och ifall jag då kan foga igen mina springor som är några millimeter, med någonting?
 
  • Underlag med 5 cm tjocka plattor på 9 mm cembritskiva i träbeklädd hörna, synliga springor mellan plattorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.