Har ett mysko problem som jag behöver lite hjälp med..
Rummet brevid köket och ibland även köket kommer det en underlig lukt titt som tätt.
Det är inte avloppslukt eller typisk "fuktig" utan mer söt och sliskig!
Har känt den lukten förrut i en gammal kompis hus från samma årgång (fick lite flashbacks..)
och tycker den är väldigt störande!!
Tar nästan ett läckande avlopp eller nån annan "äcklig" lukt istället..

Rummen ligger vägg i vägg men har ingen direkt förbindelse med varandra
så doften måste komma genom väggen/golvet? Huset är från sent 70-tal och
har betongplatta.. 1½-plans.. Mekanisk frånvent..

Någon som har någon idé?
 
Död råtta eller nått säger jag.
 
Lassie skrev:
Död råtta eller nått säger jag.
Lukter en dö gnagare så?
Har inte haft nöjet att sniffa på en död råtta/mus så jag vetinte :)
 
Shadow,


Shadow skrev:
Har ett mysko problem som jag behöver lite hjälp med..
Rummet brevid köket och ibland även köket kommer det en underlig lukt titt som tätt.
Det är inte avloppslukt eller typisk "fuktig" utan mer söt och sliskig!

Någon som har någon idé?
Jag skulle nog trots allt, ta dit en fuktmätare och titta bara för att vara på säkra sidan...
Sedan beror det ju på vad det är för typ av boende....En granne ?

MvH
Bobbo
 
Det där med söt, sliskig doft känner jag igen. Vi har ett källarrum som vi gjorde vid för 2 år sedan. Golvet hade vanlig isolering mot betongplattan och ovan på det ett målat trägolv utan ventilation. Väggarna som bestod av putsade nikeplattor (träull) var tapetserade i ett par omgångar och sedan målade med plastfärg! När jag påbörjade renoveringen mitt i sommaren var luftfuktigheten 80%+.

Vi tog givetvis upp golvet, la in golvvärme, tog ner tapeter (puts och delar av nikeplattorna följde med) och reglade upp med stålreglar och gips utan isolering och satte dit ventilationsgaller i väggarna.

Det gjorde susen på luftfuktigheten som nu sällan överstiger 40-42% på sommaren. MEN, så började denna lukt komma och jag trodde först att det hade med fuktigheten att göra men till saken hör att sedan denna lukt kom så har jag hört "gnagar"-ljud från väggarna och det har pågått i 2 år nu, suck! Någonstans kommer odjuren in men jag kan inte förstå var. Jag har gjort hål i gipsväggen och satt ut fällor men inget napp. Katterna sitter och vaktar rummet varje dag för de är också intresserade av vad som finns därinne i väggarna. Snart river jag ner väggarna!

Men doften är påminner faktiskt om den som finns på bårhuset (har jobbat som vaktmästare på sjukhus, så jag vet). Så mitt tips är mus, råtta, sork eller liknande.
 
Har denna lukt helt plötsligt dykt upp , så röstar nog oxå jag på en mus eller nått.
Annars skulle man kunna tänka sig fuktigt trycktvirke, om man använt sådant i konstruktionen, kan lukta väldigt stickigt

Svårt och gissa utan att lukta..., men om du inte hittar något svar skulle ju kunna ta dit någon Anticimex eller liknande som är "experter" på både skadedjur och fukt.

/M
 
Den sötaktiga doften kan även vara svartmögel, jag är själv mögelslergiker och väldigt känslig mot just den sorten.

Om det r en död mus, kan Anticimex komma och spraya i rummet. Det låter kanske fånigt men jag har god erfarenhet av detta sedan tidigare när jag bodde på landet. Sprayen gör att lukten försvinner. Musen försvinner ju av sig självt...
 
Många bud blev det!

Fuktigheten är väl mindre troligt men inte helt uteslutet, har inga
grannar så jag kan gå runt alla väggar (typ).
Fuktigheten mitt i rummet ligger runt 30-40% och lukten har
varit där sedan dagen vi flyttade in för snart 2 månader sedan.

Till saken hör att lukten nu börjar avta så ett gnagar lik som irrat sig in
är väl inte helt orimligt.. förre ägaren har lämnat råttgift i pannarummet/garaget..

Har det inte minskat mer eller är helt borta om någon månad får
ja väl gapa hit lite "seriösa killar"..

Tackar för hjälpen!
 
Okay, nästan 2 år senare (tappat bort kontouppgifter..) kan jag väl skriva vad problemet var ifall det
kan hjälpa någon annan stackare i samma situation..

Alltså en hel familj eller 3 möss som mött döden i våran el central i grovtvättstugan som är vägg i vägg
med sovrummet på entréplanet. Installerade värmepump och upptäckte denna samling på sommaren,
fann både nya och fjolårets dödingar bland propparna.

Kan tillägga att det fortfarande nästan 18 månader efter jag rensade centralen luktar, dock inte lika starkt.
Finns säkert kvar några rester och annat gott där jag inte kom åt med damsugaren..
Skall byta hela centralen vilket år som helst och hoppas att jag slipper doften permanent.

/Shadow
 
  • Möss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Där pratar vi familjeutflykt som slutade illa....
 
Man kan kanske säga att de inte pallade all spänning under deras utflykt...
 
OJ, så många på en gång?De måste gått med i en självmordssekt.
 
Hej på er
Vi har exakt samma problem med lukt i vår nyinköpta lägenhet som är byggd 2002. änns som röklukt/fuktig sten, lite söt, ganska svårt att beskriva. Vi tänkte prova ozonbehandling. Någon som har erfarenhet av det eller fler tips på vad det kan vara?
/Andreas
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.