Någon här som har byggt ett eget virkestorkaggregat typ BIM, sauna eller Logosol vdu . Aggregaten är ju ganska enkelt uppbyggda är som en byggfläkt med bättre termostat och kraftigare fläkt. Logosol vdu 2 kw kostar ca 12000kr. Tycker jag är lite dyrt . Har behov av att kunna torka möbelvirke i mindre mängder till mitt snickeri. Funderar på att bygga ett aggregat 2x Jula 2 kw byggfläkt som värmeelement ca 500-600kr . Extern termostat för styrning teromic alround ca 1200kr är elbutik . Sedan en bättre fläkt dock funderar jag på hur kraftig den behöver vara och vart man kan köpa lämpliga fläktar.
 
Inte så säker att soltorkarna fungerar så bra i klimatet i mellersta Norrland. Det är stor temperaturskillnad mellan natt och dagtempratur. Risken finns att det bygger upp innre spänningar i virke tror jag om temperaturen varierar för mycket.
 
H _hemmasnickaren skrev:
Inte så säker att soltorkarna fungerar så bra i klimatet i mellersta Norrland. Det är stor temperaturskillnad mellan natt och dagtempratur. Risken finns att det bygger upp innre spänningar i virke tror jag om temperaturen varierar för mycket.
Skulle nästan tro att det är tvärtom bra med temperaturcykling och sommartid är det ju knappt nån natt att prata om i Norrland.

Ett ihopspänt ströat paket...

/ATW
 
Kanske men har inte hört om så många som testat solugnstorkar i Sverige.
 
Virkestorkar med avfuktare är det många som använder. Funkar bra enligt några jag känner för byggvirke, reglar, panel. Industrin använder någon liknande metod fast i större skala.
Men för möbelvirke verkar det inte vara någon höjdare.Torkningen går för snabbt.. Har hittils lufttorkad virke utomhus en sommar och sedan inomhus i en lada i några år innan jag flyttat in virket för användning i snickeriet. Kommer att fortsätta lufttorka det mesta virket, men har insett att jag behöver kunna torka en mindre mängd virke till möbeltorrt på några veckor istället för några år. Det tillsammans med att jag framöver kommer att få tillgång till stockar större del av året för sågning gör att jag behöver skaffa tork för att kunna säkerställa tork kvalité på mitt möbelvirke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.