S
Jag har ett gammalt hus som står på stora stenar och när jag dränerade så var jag tvungen att lägga dräneringsslangen 70-80cm ut från huset vilket gjorde att plintarna hamnade en bit ut från fasaden. Jag varken vill eller har någon större möjlighet att fästa altanen i grunden då den är ojämn och består av stora stenar bakom en putsad sockel.

Jag har försökt förstärka överhänget så gott det går och det känns väldigt stabilt när jag står på bärlinan längst in mot huset.

Vissa plintar fick sättas lite ur linje pga avloppsrör i marken och dräneringsrör som går ut lite olika pga stenernas varierande storlek. Samt ett rör som går ut till en stenkista för dräneringen.

Material
Plintar 70cm
Stolpar 95x95mm
Bärlina 45x195mm
Bjälklag 45x195mm
Vagnsbultar 12x200mm
Bultar (plint) 10x120mm

Info
C/C Bärlinor 1850mm
C/C Bjälklag 400mm
Storlek på altan 4x10m

Bilder:
Dräneringssläng vid gammalt hus med stora stenar, grus, och en grävd ränna längs husets grund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dränering

Konstruktion av träaltan med bärlinor och stolpar på grusig mark vid gammalt tegelhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bärlinor

Påbörjat träbjälklag för altan med bärlinor och stolpar framför gammalt tegelhus vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Påbörjat bjälklag

3D-ritning av ett pågående altanbygge med bärlinor, bjälklag och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritning
 
Redigerat:
Känns inte som det kommer att svikta, med snedsträvor och de kraftiga dimensionerna. Jag kan inte backa upp det med beräkningar men jag hade iaf sovit lugnt.
 
Det där är inget problem. Har ungefär så långt överhäng i ytterkant på vår altan, som för övrigt inte sitter fast i huset eller marken alls utom vid takstolparna utan ligger löst på stenplattor.
 
Tänk om alla dimensionerade sina altaner lika kraftigt som du! Mycket bra med dubbla regar till bärlinorna. Man kan inte tala om något överhäng eftersom du har diagonaler. Det kommer att bli väldigt bra. Mycket snygg tegelfasad med omväxlande kopp- och löpskift!
 
  • Gilla
SwiftD
  • Laddar…
J
Min spontana tanke var "dra åt helvete" om det har någon bäring

Det kommer inte att svikta. Trist att du ska lägga trall på. Har du inte funderat på att lämna det öppet? Väldigt fint regelverk!
 
Den där altanen kan du ju köra upp en pansarvagn på utan svikt! Ska du ha pool på den?
 
S
Byggprojekt med en träregel stödd på distanser, med en geringssåg och domkraft i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Distans under stolparna. 4-pck på Bauhaus för 40kr.


Användning av bilens domkraft för att räta upp träreglar i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Domkraft från bilen fungerar utmärkt till att räta upp reglar.


Träreglar och stolpar under konstruktion för en altan vid en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild från morgonen, har satt ett par rader till innan jag gick in för kvällen.


En Bosch Professional GCM 12 GDL geringssåg monterad på en arbetsställning utomhus med sågat trä och verktyg runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var iväg på Netonnet och köpte en större geringssåg.
Den var så stor och tung att deb gamla ställningen knappt palla trycket.
Nu kan jag såga allt med ett snitt och inte kapa 3 snitt för att kapa en stolpe.

Bosch Professional GCM 12 GDL
https://www.netonnet.se/art/hem-hus...er/bosch-professional-gcm-12-gdl/246898.9450/

Jotsat: Jag, är nog mest ledsen över att behöva klä in regelverket så de fina vagnsbultarna täcks.

Ingenmansland: Detta kommer vara en sektion av flera, varav en annan kommer ha någon form av spa.
 
  • Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.