Vet att det finns många trådar men hittar inte riktigt svaret på min fråga.

Jag har stått gräs, sandig jord som jag lagt 15 cm matjord på. Vältat, ruggat upp ytan, gödslat, sått, krafsat och vältat.

Är ju ca 25 grader på dagarna och omöjligt att hålla fuktigt hela dagarna. Räcker det att vattna på kvällarna eller ska jag ska vattna gräsmattan också på dagen? När köra med vattenspridare och när ska jag duscha ytan bara?

Tacksam för all vägledning!
 
L Lund skrev:
Vet att det finns många trådar men hittar inte riktigt svaret på min fråga.

Jag har stått gräs, sandig jord som jag lagt 15 cm matjord på. Vältat, ruggat upp ytan, gödslat, sått, krafsat och vältat.

Är ju ca 25 grader på dagarna och omöjligt att hålla fuktigt hela dagarna. Räcker det att vattna på kvällarna eller ska jag ska vattna gräsmattan också på dagen? När köra med vattenspridare och när ska jag duscha ytan bara?

Tacksam för all vägledning!
Lite och så ofta du kan när det är nysått. Så ja, du skall vattna även på dagen för att hålla det fuktigt. Sen när du har gräs, tvärt om sällan, men mycket vid varje tillfälle så att rötterna inte söker sig uppåt.
 
  • Gilla
Björkdahl och 3 till
  • Laddar…
Ju oftare du kan vattna ju bättre resultat får du (=färre frön som dör). Jag har lyckats bäst med sådd denna årstiden med bevattningstimer som vattnar var 6:e timme.
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
H Husgubbe skrev:
Lite och så ofta du kan när det är nysått. Så ja, du skall vattna även på dagen för att hålla det fuktigt. Sen när du har gräs, tvärt om sällan, men mycket vid varje tillfälle så att rötterna inte söker sig uppåt.
Låter rimligt och ungefär så som jag förstått det. Men om jag bara duschar ytan med en slang med duschmunstycke, torkar inte ytan och fröna på bara några minuter när det är så varmt och dessutom blåsigt?


mexitegel mexitegel skrev:
Ju oftare du kan vattna ju bättre resultat får du (=färre frön som dör). Jag har lyckats bäst med sådd denna årstiden med bevattningstimer som vattnar var 6:e timme.
Det var min plan också, köpte en feting-vattenspridare som skulle klara 350 m2 och en bevattningsdator. Dock är trycket för lågt i vattenutkastaren för att driva den fullt ut så får bara ut ca 60 m2 och har 500 m2 nysått gräs. Så det blir en himla massa springande för att flytta vattenspridaren och klafsa runt i jorden.
Hur många minuter körde du i början per vattning / område?
 
Plaskvått ska det vara vara, bara ösa på med vatten, en omgång plaskvått, låta det sjunka ner och på med plaskvått igen. Är det varmt och solen lyser blir det att vattna flera ggr om dagen, det får aldrig torka ut, då dör fröna och det tar ca 2 veckor innan det syns något, bara vattna mer i ca 14 dagar till.
 
J jonaserik skrev:
Plaskvått ska det vara vara, bara ösa på med vatten, en omgång plaskvått, låta det sjunka ner och på med plaskvått igen. Är det varmt och solen lyser blir det att vattna flera ggr om dagen, det får aldrig torka ut, då dör fröna och det tar ca 2 veckor innan det syns något, bara vattna mer i ca 14 dagar till.
Alright, tack! Får bli vattenspridare morgon och kväll ca 10 minuter tills det bildas pölar. Två gånger per dag borde väl ändå räcka?
 
Jepp gräsfrön kan aldrig få för mycket vatten. När dom anlägger en golfbana så vattnar dom i stort sätt 24/7 i minst en vecka och det är ingen skillnad på en villatomt.
 
Eftersom detta är ett forum så måste jag komma med ett råd som är precis tvärtemot :)

Vi har bevattningsförbud, vilket innebär att man verkligen får tänka till några gånger. Jag har några fula vattentunnor utspridda lite varstans runt huset och kan vattna i högst begränsad utsträckning för hand. Trots dessa förutsättningar så håller jag på med lite projekt som bland annat inkluderar ny gräsmatta. För att inte allt ska dö har jag gjort små sektioner i taget. På bilden ser ni två små bitar gräs som är sådda med cirka en veckas mellanrum. Den första (längst från kameran; något ljusare nyans) drog nytta av en del regn, medan den sista främst har upplevt solsken och uppehåll. På den andra så gick jag så långt att jag inte ens vattnade med kanna på dagen, utan använde en tryckspruta för att bara blöta ytan med minimal vattenåtgång. Detta gjorde jag minst fem gånger om dagen. Sent på eftermiddagen fick ytan en kanna (så cirka tio liter) med vatten, vilket sedan "räckte" fram till ungefär lunch. Sedan körde jag med trycksprutan (kanske 2 liter vatten per gång) 3–4 gånger under eftermiddagen när solen torkade som bäst.

Realistiskt för stora ytor? Självklart inte, men poängen är att jag inte tror att det är lönt att vattna marken — gräset har ju inte ens rötter! — utan det är fröna som ska vara fuktiga.
 
  • Två områden med gräsmatta, det nyare området närmare kameran ser nysått ut och är ljusare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Kan tillägga att just jag i alla fall har slutat att vattna flera gånger dagligen så fort gräset kommit upp 2–3 centimeter: jag tänker mig att de då också har motsvarande rötter. Då vattnar jag istället en gång om dagen ett par veckor och sedan försöker jag låta bli (vattnar bara ett par gånger i veckan om det, som nu, lovas tio dagar utan någon nederbörd). Blir antagligen inte optimal tillväxt men det är lite av en avvägningsfråga med tanke på tillgången på vatten. Om gräset börjar på något sätt se trött ut så punktbehandlar jag med några liter vatten per kvadrat precis där.
 
halper halper skrev:
Eftersom detta är ett forum så måste jag komma med ett råd som är precis tvärtemot :)

Vi har bevattningsförbud, vilket innebär att man verkligen får tänka till några gånger. Jag har några fula vattentunnor utspridda lite varstans runt huset och kan vattna i högst begränsad utsträckning för hand. Trots dessa förutsättningar så håller jag på med lite projekt som bland annat inkluderar ny gräsmatta. För att inte allt ska dö har jag gjort små sektioner i taget. På bilden ser ni två små bitar gräs som är sådda med cirka en veckas mellanrum. Den första (längst från kameran; något ljusare nyans) drog nytta av en del regn, medan den sista främst har upplevt solsken och uppehåll. På den andra så gick jag så långt att jag inte ens vattnade med kanna på dagen, utan använde en tryckspruta för att bara blöta ytan med minimal vattenåtgång. Detta gjorde jag minst fem gånger om dagen. Sent på eftermiddagen fick ytan en kanna (så cirka tio liter) med vatten, vilket sedan "räckte" fram till ungefär lunch. Sedan körde jag med trycksprutan (kanske 2 liter vatten per gång) 3–4 gånger under eftermiddagen när solen torkade som bäst.

Realistiskt för stora ytor? Självklart inte, men poängen är att jag inte tror att det är lönt att vattna marken — gräset har ju inte ens rötter! — utan det är fröna som ska vara fuktiga.
Tack för att du delar med dig - intressant! Och grattis till en väldigt fin och tät gräsmatta.

Så att ta duschslangen mitt på dagen kan vara en bra lösning för att väldigt lätt fukta ytan bara? Planen kommande dagar när det ska bli 30 grader är att vattna med vattenspridare ca 10 min morgon och kväll (vattnat jag mer blir det stora pölar) och sedan mitt på dagen fukta ytan med en snabb dusch.

Dagar med mer normal temperatur kanske en dusch och en omgång med vattenspridaren räcker?

Är ju rädd för att allt arbete ska bli ogjort om fröna torkar och dör, men om dom kan göra det på en eftermiddag eller om det krävs flera dagar utan vatten har jag inte riktigt förstått.
 
Karlia
Ingen som lägger på fiberduk?
 
Inte fiberduk, men ett tunnt lager med planteringsjord över fröna.
ca 1,5 - 2 cm. Vattnas kraftigt på kvällarna.
 
Karlia Karlia skrev:
Ingen som lägger på fiberduk?
För stor yta för mig, annars är det nog smart för att slippa vattna så mycket.


J Jan_G skrev:
Inte fiberduk, men ett tunnt lager med planteringsjord över fröna.
ca 1,5 - 2 cm. Vattnas kraftigt på kvällarna.
Önskar jag hade kunnat gjort det, men 500 m2 och 2 cm är 10 m3 :)
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
L Lund skrev:
Tack för att du delar med dig - intressant! Och grattis till en väldigt fin och tät gräsmatta.

Så att ta duschslangen mitt på dagen kan vara en bra lösning för att väldigt lätt fukta ytan bara? Planen kommande dagar när det ska bli 30 grader är att vattna med vattenspridare ca 10 min morgon och kväll (vattnat jag mer blir det stora pölar) och sedan mitt på dagen fukta ytan med en snabb dusch.

Dagar med mer normal temperatur kanske en dusch och en omgång med vattenspridaren räcker?

Är ju rädd för att allt arbete ska bli ogjort om fröna torkar och dör, men om dom kan göra det på en eftermiddag eller om det krävs flera dagar utan vatten har jag inte riktigt förstått.
Som Jan_G nämner beror det på hur djupt fröna ligger. Ligger de 2 cm ner så räcker det nog med en ordentlig omgång på kvällen eller tidigt på morgonen. Ligger de i stort sett i ytan så behöver man nog vattna 2–3 gånger i alla fall. Själv har jag testat allt möjligt: att lägga dem djupt (5 cm fungerar inte särskilt bra) för att nästan slippa vattna alls, att lägga dem på ytan och bara strössla någon millimeter siktad jord över (fungerar bra, men är sjukt drygt jobb) till min favoritmetod, som är att blanda ca en del frö med tio delar siktad torv och sedan sprida ut över ytan. Sedan drar man på någon centimeter av det. En del frön hamnar på ytan, en del i botten. Är det små ytor kan man låta blandningen stå fuktad i en balja eller skottkärra några dagar och är det större ytor skyfflar man bara ut det.

Ett tips för att klura ut hur mycket du behöver vattna kan kanske vara att hitta en plats som du tror är riktigt illa utsatt för faktorer som gör att det torkar: sol, höga temperaturer, vind. Bered marken på exakt samma sätt som du ska så eller har sått och med samma typ av jord och vattna en gång tidigt på morgonen. Kolla sedan vid lunchtid och sent på eftermiddagen på det djup dina frön ligger och ser om det fortfarande är fuktigt. I alla fall jag påstår att det absolut inte behöver vara blött; det räcker att det inte är torrt.

Jag ska erkänna att jag inte heller har förstått vad det betyder att fröna inte får torka. Hur torrt är det när fröna har torkat? Om ett enstaka frö som tidigare varit fuktigt ligger frilagt på en hård yta i en timme så kommer det att kännas snustorrt, men har det dött då? Hur fuktigt är fuktigt? Ja, filosofin är djup. Jag känner med handen: är det tillstymmelse till fuktigt sent på kvällen (efter att solen försvunnit från platsen i princip) så tänker jag att det räcker för att fröna inte ska dö över natten. Då vattnar jag hellre tidigt på morgonen.

Sådde ytterligare en sektion idag (dessa är förgrodda frön, så maximalt arbetsintensivt men med stor sannolikhet för gott resultat) och har redan vattnat två gånger. Blir nog en gång till senare i eftermiddag, tänker jag mig. Rätt blåsigt och solen ligger på några timmar till.

Ja, så har jag gjort i alla fall. Duk har jag använt en gång men den jag använde verkade bättre på att släppa ut än in vatten, så allting torkade upp rejält och det blev helt enkelt fiasko. Fick stödså direkt. Också väldigt svårt att få dukarna på plats: de är stora, fladdrar runt i vinden, trasslar in sig, ... usch. Då vattnar jag hellre!
 
  • Förberedd jord för sådd med en träplanka och skuggor från omkringliggande växter på en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
halper halper skrev:
Eftersom detta är ett forum så måste jag komma med ett råd som är precis tvärtemot
Att du har förbud att vattna ska du inte framhålla, nu ät det en gräsmatta i begynnelsen som det gäller, håll det för dig själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.