Hur långt in på en 120mm-bräda ska man sätta spiken?
 
D Derbyboy skrev:
Hur långt in på en 120mm-bräda ska man sätta spiken?
Den ska inte genom bottenbrädan, det är steg 1. I praktiken minst 2 centimeter in från kanten och inte så nära ändträ som TS råkat ut för
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Jag har inget bottenbräda. Panelen sitter direkt på asfaboarden utan luftspalt.
 
  • Wow
Björkisvägen och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har inget bottenbräda. Panelen sitter direkt på asfaboarden utan luftspalt.
Ingen bra lösning att vara utan luftspalt bakom panelen.

Men kan fungera länge ändå. Avståndet mot kan är inte lika kritiskt då asfaboardrn tillåter att spikarna böjer sig.
 
D Derbyboy skrev:
Jag kommer köra med spikpistol, d-skalle. Kanske inte optimalt men men
det finns 0 snickare som inte använder spikpistol till panel. Så är det bara.

men man behöver ju inte sänka spiken halva paneltjockleken under ytan…

hellre då att man får ta fram hammaren på några spikar som inte gått nog djupt.
 
  • Gilla
Joaquim 111 och 4 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren norrbottenssnickaren skrev:
det finns 0 snickare som inte använder spikpistol till panel. Så är det bara.

men man behöver ju inte sänka spiken halva paneltjockleken under ytan…

hellre då att man får ta fram hammaren på några spikar som inte gått nog djupt.
Jag är snickare och handspikar alltid panel:cool: erfarenhet av spikpistol är att en går för djupt den tredje för grunt osv så de blir dåligt plus att man ändå får ha hammaren med sig och slå till de ett par ggr så då kan man lika gärna handspika från början:rofl: sen kan man ju tala om för kunden att du tjönar lite tid på om ja kör pistol men kommer se ut som skit sen , så får de bestämma:cool:
 
  • Gilla
johannes2k och 12 till
  • Laddar…
Så vad tycker ni att jag ska göra? det finns en del sprickor redan nu och nästan all spik är för djupt, då bara en liten del är handspikad. All spik sitter ganska nära kanten och går troligen igenom bottenplankan. Själva panelbytet exkl taket landade på ca 50 tkr. Ska jag betala slutfakturan som den är? Klart det går att byta några plankor men om mycket mer spricker till nästa år så är det ju verkligen inte bra...
Hur mycket ska jag i så fall hålla inne?

Inte heller vill jag behöva få besiktningsanmärkningar den dagen kåken ska säljas.
 
  • Träpanel med sprickor och spikhål varav några för djupt inslagna nära kant på plank.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träpanel med synliga sprickor och för djupt inslagna spikar nära kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en träpanel med sprickor och för djupt islagen spik, vilket indikerar potentiella byggproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av träpanel med sprickbildning och infälld spik nära kanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P Patzie skrev:
Jag är snickare och handspikar alltid panel:cool: erfarenhet av spikpistol är att en går för djupt den tredje för grunt osv så de blir dåligt plus att man ändå får ha hammaren med sig och slå till de ett par ggr så då kan man lika gärna handspika från början:rofl: sen kan man ju tala om för kunden att du tjönar lite tid på om ja kör pistol men kommer se ut som skit sen , så får de bestämma:cool:
Exakt den typen av service som jag förväntar mig av en hantverkare! Dela med sig av sin erfarenhet, rekommendera en lösning och låt mig som kund göra det slutgiltiga valet. (y)
 
  • Gilla
Jotsat och 9 till
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Exakt den typen av service som jag förväntar mig av en hantverkare! Dela med sig av sin erfarenhet, rekommendera en lösning och låt mig som kund göra det slutgiltiga valet. (y)
Ja absolut, men ett fackmannamässigt utförande ska man få ändå. Det var inte jag som krävde ett visst utförande, jag är inte expert på att spika fasad...
Frågan är om det kan räknas som fackmannamässigt utfört det som jag fått.
Allt är gjort på löpande räkning och vi använde Hantverkarformuläret.
 
  • Gilla
Anders242
  • Laddar…
Har tyvärr inget konstruktiv att tillägga mer än fy fan vad illa spikat det där är. :dizzy:

Har du frontat snickaren och ifrågasatt varför alla spiken sitter 10-12 mm in i brädorna?
 
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Bräderna runt fönstren håller inte samma mått. De verkar till och med sågat upp panelen för att få plats med brädorna runt fönstret.
 
H hastish skrev:
Så vad tycker ni att jag ska göra? det finns en del sprickor redan nu och nästan all spik är för djupt, då bara en liten del är handspikad. All spik sitter ganska nära kanten och går troligen igenom bottenplankan. Själva panelbytet exkl taket landade på ca 50 tkr. Ska jag betala slutfakturan som den är? Klart det går att byta några plankor men om mycket mer spricker till nästa år så är det ju verkligen inte bra...
Hur mycket ska jag i så fall hålla inne?

Inte heller vill jag behöva få besiktningsanmärkningar den dagen kåken ska säljas.
Ser inte fackmannamässigt ut
 
  • Gilla
johannes2k och 2 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Bräderna runt fönstren håller inte samma mått. De verkar till och med sågat upp panelen för att få plats med brädorna runt fönstret.
Det stämmer, fodren är ca 9-10 cm breda, uppsågat.
 
  • Alt: Fönster med vita foder på en vägg klädd med vertikala träpaneler, foder cirka 9-10 cm breda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låt snickaren byta alla brädor som spruckit.
Betala inte allt innan dom gjort jobbet ordentligt.
 
  • Gilla
johannes2k och 4 till
  • Laddar…
H hastish skrev:
Det stämmer, fodren är ca 9-10 cm breda, uppsågat.
Panelen skall vägas upp så att det stämmer med fönstren. Det gör man genom att variera mellanrummen mellan yttre panelbrädorna. Jag brukar sätta upp alla brädor när jag närmar mig ett fönster med en spik ej inspikad helt. Blir det fel mot något fönster kan man flytta 5-10 panelbrädor några mm så mellanrummen blir lite mindre eller större än resten av mellanrummen på panelen, den justeringen syns inte. Så har det uppenbarligen inte gjorts här. Verkar vara för snabbt jobbat.
 
  • Gilla
johannes2k och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.