Hej allesammans!
Har sökt svar här på BH men vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga.

Lite bakgrund då:
Då garaget tidigare varit utsatt för läckage ifrån taket( nytt yttertak numera som tidigare ägare fixat) har man tagit bort isolering och innerväggar garaget.
Vindpappen finns kvar som man kan se på bilderna. Även reglar.

Nu känner vi att det är dags att ta tag i garaget och fixa till detta efter 7 månader som husägare. Frågan är vad som blir "bäst", och hur jag går tillväga.
Vad rekommenderar ni som kan detta?

1. Fylla på med vindpapp där det saknas, på med osb skivor och sen gips på detta?

2. Eller alternativet att stoppa in isolering (glasull) innan osb och gips, i så fall ska man ha plast eller inte? Detta verkar det finnas åsikter om.

Hur gör jag med innertaket och skivor? Sätter man gips direkt i takbjälkarna

Finns ingen värmekälla i garaget i dagsläget, antagligen inte aktuellt framöver heller då portarna, fönster och dörrar antagligen suttit där ett tag och ska det vara uppvärmt så bör nog dessa bytas och den kostnaden är inte budgeterad för närvarande.

Sen höll jag på att glömma elen...finns framdragna kablar till skåp. Tänker att det är väl inga problem för elektriker att dra elen utanpå vägg/tak? Tänker så jag inte behöver riva ner väggar för elen.

Tack på förhand:D
Interiör av garage med exponerade takbjälkar och väggreglar samt delvis täckt med vindpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Osäkrad garagetakbjälklag och väggstomme med synlig vindpapp och framdragna elkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad innervägg i garage med synliga reglar och vindpapp samt oisolerad takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Garage med öppna träreglar och delvis trasig svart vindpapp på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innervägg i garage med träreglar och kvarvarande vindpapp, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inredda men oisolerade garageväggar med synliga träreglar och vindpapp, samt verktyg och redskap förvarade längs väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Eftersom det är ett kallgarage så skippa isoleringen och gipset, det suger bara åt onödigt med fukt och tillför inget. Lappa vindpappen och skruva upp osb eller plywood på väggarna och släng på lite färg om du känner för det så är du klar. Ångrar du dig i framtiden och vill varmbona så skruvar du enkelt ner skivorna och löser det då.

I taket tycker jag inte du behöver göra någonting alls och förstår inte riktigt vad det skulle tillföra.
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Eftersom det är ett kallgarage så skippa isoleringen och gipset, det suger bara åt onödigt med fukt och tillför inget. Lappa vindpappen och skruva upp osb eller plywood på väggarna och släng på lite färg om du känner för det så är du klar. Ångrar du dig i framtiden och vill varmbona så skruvar du enkelt ner skivorna och löser det då.

I taket tycker jag inte du behöver göra någonting alls och förstår inte riktigt vad det skulle tillföra.
Tack för tipset! När jag först börja kolla runt så tänkte jag bara osb o lite färg på detta precis som du föreslog. Sen läste man mer och mer och det var allt från isolering till plast o gips o f*n och hans moster:crysmile:. Är inte gipset till för brandklassning? Ska väl iofs inte svetsa o vinkelslipa.
Att täcka taket med skivor va väl mest för att få det lite snyggt(snyggare)
 
Om du vet med dig att det inte ska värmas upp någongång under tiden du bor där så skippa isolering och plast. Men annars kan jag nog tycka att när det ändå är öppet så kostar det inte många kronor att isolera. Fönster ser okej ut, även dörr tror jag men portarna ser man inte. Med 10cm isolering så räcker det med en värmefläkt för att få det behagligt där även när det blir kallare och det kan vara bra om man ska måla, meka med bil, förvara färg, ha som gästrum. Är det uppvärmt hela tiden hade jag valt ångspärr. Men du kanske ska ha en ångbroms istället om du väljer att isolera. Det är sisådär kul att ta ned skivorna igen och isolera framöver även om det absolut går.
Är det inte uppvärmt så skippa gipsskivor och ett tips är att plywood blir finare än osb om du tänkt måla.
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Tack för tipset!
Just nu ska det inte vara uppvärmt, sen i framtiden möjligtvis, men är väl inte på top 5 priolistan för tillfället.
LIte dåliga bilder kanske, men den andra dörren och portarna som inte är med på bild har sett sina bättre dagar tyvärr.

Jag tänker lite om det är värt att isolera (inte kostnadsmässigt) om man ändå inte har portar och dörr som är täta, heller ingen värmekälla. Eller om man ska passa på när man ändå är igång så är det förberett inför framtiden.

Har dragit ut på det några månader nu och inte kommit till skott att fixa garaget. Nu vill man bara ha det gjort så man kan ha lite mer nytta av det.

Skrev ut en plocklista från byggvaruhuset igår, tanken var att handla i morgon lördag och ägna helgen åt att fixa o trixa. Men....nu idag är priset 100:- dyrare per osb skiva! Så glädjen försvann lite när man insåg att man får punga ut 2000:- extra om man ska ha dem.
Ska kika från andra byggvaruhus hur prisläget är, dock inte så många att välja på runt omkring. Så man får väl se om det blir garagefix i morn eller inte.
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
Tack för tipset!
Just nu ska det inte vara uppvärmt, sen i framtiden möjligtvis, men är väl inte på top 5 priolistan för tillfället.
LIte dåliga bilder kanske, men den andra dörren och portarna som inte är med på bild har sett sina bättre dagar tyvärr.

Jag tänker lite om det är värt att isolera (inte kostnadsmässigt) om man ändå inte har portar och dörr som är täta, heller ingen värmekälla. Eller om man ska passa på när man ändå är igång så är det förberett inför framtiden.

Har dragit ut på det några månader nu och inte kommit till skott att fixa garaget. Nu vill man bara ha det gjort så man kan ha lite mer nytta av det.

Skrev ut en plocklista från byggvaruhuset igår, tanken var att handla i morgon lördag och ägna helgen åt att fixa o trixa. Men....nu idag är priset 100:- dyrare per osb skiva! Så glädjen försvann lite när man insåg att man får punga ut 2000:- extra om man ska ha dem.
Ska kika från andra byggvaruhus hur prisläget är, dock inte så många att välja på runt omkring. Så man får väl se om det blir garagefix i morn eller inte.
Jag tycker att det är värt att isolera även om det inte är uppvärmt hela tiden och även om fönster, dörr och port är lite sisådär. Och det är dels för att det nu är öppet och enkelt att isolera när det ser ut så och i framtiden så är det "bara" att byta det som är otätt så är det "klart". För varje sak som åtgärdas blir det bättre och istället för att man har det som en plats som bara nyttjas som kallförråd så öppnas det upp nya möjligheter som du kanske inte ens tänkt på. Är det ca 95mm isolering i vägg och 120-145mm i tak så räcker det med en värmefläkt att hålla det hyffsat bra inne om det är ned mot 0 grader ute även om fönster, dörr och port är lite otäta, ungefärligt uppskattat.
I mitt garage 65kvm fristående med oisolerad platta så var det först bara stomme och panel och det spelade ingen roll om jag så hade 3st 2kw värmefläktar för all värme försvann direkt och det gick inte att måla grejer längre än till oktober och ej heller förvara färg eller annat som inte får frysa.
Satte vindpapp, isolerade 95+45mm i vägg och 95+95mm i tak och satte ångspärr, osb och gips och nu räcker det med 1st 2kw fläkt på timer som går 1h var 4e timme för att hålla 10 plus när det är 10 minus ute så jag kan måla, greja med bilen, förvara grejer osv året om. Har du ingen användning för utrymmet mer än kallförråd så är det väl ingen mening med att sätta skivor på väggarna heller och du slipper arbetsinsatsen helt och hållet
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Rickard.
Nyfiknast har definitivt en bra poäng men jag tycker han överdriver på isoleringstjockleken lite. Jag(vi) har typ förråd/garage i 2" fusktimmer i den nordligaste kommunen i landet och det går alldeles utmärkt att temporärt värma upp det även på vintern.

Jag skulle inte sätta gips men att i övrigt sätta in lite isolering och göra hyfsat lufttätt har sina fördelar så det blir upp till dig om det är värt extrakostnaden.
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nyfiknast har definitivt en bra poäng men jag tycker han överdriver på isoleringstjockleken lite. Jag(vi) har typ förråd/garage i 2" fusktimmer i den nordligaste kommunen i landet och det går alldeles utmärkt att temporärt värma upp det även på vintern.

Jag skulle inte sätta gips men att i övrigt sätta in lite isolering och göra hyfsat lufttätt har sina fördelar så det blir upp till dig om det är värt extrakostnaden.
Utgick från den förmodade tjocklek på stommen vilket ser ut att vara 95mm på vägg och 145mm i taket. Ju mer man isolerar ju mindre värme behövs för uppvärmning och har man plats så känns det naturligt att isolera hela vägen. Själv fick jag bygga på 45mm i mitt garage för att få plats med 95+45mm:p
 
  • Gilla
Pajo83 och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla infallsvinklar och hur jag kan gå tillväga:D

Va och inhandlade osb idag, lite färg m.m. och har fått upp 2 skivor än så länge.
Men efter lite funderingar och överläggning med frugan, som är positivt inställd till allt( va händer:p) så får det bli en runda till i morgon för inköp av isolering och plast. Tror inte jag hade orkat med att i framtiden att plocka ner skivorna för att isolera om det kom på tal.

En parentes. Jag hade bokat släp på byggvaruhuset idag, när jag kom dit kunde personalen inte hitta det på hela stället trots att de visste att den som hade det före mig återlämnt det. Någon har då tydligen tagit släpet utan lov precis innan jag kom, skitit i släpvagnskontakten o bara dragit iväg. Hur det slutade vet jag inte, får höra med dem i morgon;)
Men jag hyrde släp på macken istället som byggvaruhuset betalade åt mig, så allt löste sig. för mig iallafall.
 
När jag isolerar taket, behöver man regla upp för isolering och skiva?

Eller kan man trycka dit isoleringen så den hålls på plats av sig själv mellan bjälkarna, sen plasta och skiva på det?

På tal om skiva, vad för sorts skiva för taket?
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
När jag isolerar taket, behöver man regla upp för isolering och skiva?

Eller kan man trycka dit isoleringen så den hålls på plats av sig själv mellan bjälkarna, sen plasta och skiva på det?

På tal om skiva, vad för sorts skiva för taket?
Först vindpapp, rulla ut och klamra fast, överlappa skarvar ca 20cm.
Sen isolera mellan takstolar. En isolerskiva är ca 120cm lång och det ser ut att vara liknande mellan dina takstolar så borde bli rätt lagom men köp en isolerkniv att skära till den med, kostar ca 50kr på byggmax.
Ha handskar och skyddsglasögon, överväg en engångsoverall. Lägg skivan mellan takstolarna och se till att den inte ramlar ned. Klamra fast ett snöre eller skruva upp en mindre bräda som håller isolering på plats. När all isolering är uppe så plastar du taket. Låt plasten gå ner en bit mot väggen så den överlappar en bit. Tänk efter så plasten hålls hyffsat spänd och inte knögglar sig.
Skarvar och hål tejpas med åldersbeständig plast, den gröna sorten.
Innan du plastar taket kan du isolera väggarna så inte plasten är ivägen.
Sen skruvar du upp glespanel 28x70mm i taket så skivorna har något att sitta i.
Alternativt om det är exakt 120cm mellan takstolarna så väljer du 120cm osb/plywood och skruvar fast kanterna i takstolarna. Hade även satt en 45x45 eller 45x95mm regel tvärs mellan takstolarna med 60cm mellanrum för att skivan inte ska svikta, för det gör den om det är 120cm avstånd bakom.
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
N Nyfiknast skrev:
Först vindpapp, rulla ut och klamra fast, överlappa skarvar ca 20cm.
Sen isolera mellan takstolar. En isolerskiva är ca 120cm lång och det ser ut att vara liknande mellan dina takstolar så borde bli rätt lagom men köp en isolerkniv att skära till den med, kostar ca 50kr på byggmax.
Ha handskar och skyddsglasögon, överväg en engångsoverall. Lägg skivan mellan takstolarna och se till att den inte ramlar ned. Klamra fast ett snöre eller skruva upp en mindre bräda som håller isolering på plats. När all isolering är uppe så plastar du taket. Låt plasten gå ner en bit mot väggen så den överlappar en bit. Tänk efter så plasten hålls hyffsat spänd och inte knögglar sig.
Skarvar och hål tejpas med åldersbeständig plast, den gröna sorten.
Innan du plastar taket kan du isolera väggarna så inte plasten är ivägen.
Sen skruvar du upp glespanel 28x70mm i taket så skivorna har något att sitta i.
Alternativt om det är exakt 120cm mellan takstolarna så väljer du 120cm osb/plywood och skruvar fast kanterna i takstolarna. Hade även satt en 45x45 eller 45x95mm regel tvärs mellan takstolarna med 60cm mellanrum för att skivan inte ska svikta, för det gör den om det är 120cm avstånd bakom.
Tackar ödmjukast för bra svar och hur jag ska gå tillväga, uppskattas!

Vi har börjat med att isolera väggarna. Taket står på tur när väggarna e klara. Kommer väl någon bild på spektalet senare :crysmile:
Det är 94-96cm mellan takstolarna. Det skiljer i mått mellan varje. Känns som att allt är vint o snett i detta garage. Men ska nog lösa sig. Jag får ju bra svar här!
 
Tomture61
Träpanelen på utsidan av ditt garage släpper igenom fukt och troligtvis även regnvatten .
Bra då att sätta asfaltspapp eller vindduk mot insidan av träpanelen (med 2-3 cm luftspalt)
Att isolera ett ouppvärmt garage / byggnad är inte bra , sett till livslängden på trädelar i ytterväggar / tak .
Titta på gamla lador , blåser rätt igenom + välventilerat , men skyddar för nederbörd ,

Att sätta plast i ytterväggar / tak gör saken 10 resor värre , fukt stängs in på fel ställen .
På sommaren kan garaget vara kallare än temp utanför , fukthalten blir då högre i garaget .
Fukt kan kondensera på insidan av plasten och orsaka fuktskador på byggnadsdelar .

Ska det isoleras och plastas måste garaget / byggnaden värmas .
Problemen är störst på vår och höst .
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Träpanelen på utsidan av ditt garage släpper igenom fukt och troligtvis även regnvatten .
Bra då att sätta asfaltspapp eller vindduk mot insidan av träpanelen (med 2-3 cm luftspalt)
Att isolera ett ouppvärmt garage / byggnad är inte bra , sett till livslängden på trädelar i ytterväggar / tak .
Titta på gamla lador , blåser rätt igenom + välventilerat , men skyddar för nederbörd ,

Att sätta plast i ytterväggar / tak gör saken 10 resor värre , fukt stängs in på fel ställen .
På sommaren kan garaget vara kallare än temp utanför , fukthalten blir då högre i garaget .
Fukt kan kondensera på insidan av plasten och orsaka fuktskador på byggnadsdelar .

Ska det isoleras och plastas måste garaget / byggnaden värmas .
Problemen är störst på vår och höst .
Tack för svar!

Vi har kommit en bit med väggarna och då e det som sagt papp, isolering, plast, osb så som det ser ut.

Jag fatta kanske fel men om det nu bildas kondens på insidan av plasten på sommaren då garaget kan va kallare än tempen utanför, vem har värmen på i garaget mitt i högsommaren för att undvika detta då? Blir kanske lite lätt svettigt där inne om man ska meka lite :D

Jag vill återigen tillägga att jag inte är insatt för 5 öre i detta mer än tipsen härifrån och google.
 
Pajo83 Pajo83 skrev:
Tack för svar!

Vi har kommit en bit med väggarna och då e det som sagt papp, isolering, plast, osb så som det ser ut.

Jag fatta kanske fel men om det nu bildas kondens på insidan av plasten på sommaren då garaget kan va kallare än tempen utanför, vem har värmen på i garaget mitt i högsommaren för att undvika detta då? Blir kanske lite lätt svettigt där inne om man ska meka lite :D

Jag vill återigen tillägga att jag inte är insatt för 5 öre i detta mer än tipsen härifrån och google.
Man brukar sätta ventiler så att luften kan ventileras och därmed undviker man att fukten stannar på fel ställe. Brukar vara dom som kör in bilar täckta av snö i garage utan ventilation som gnäller över att det är fuktigt. Får du vatten på insidan av dina fönster så fixa bättre ventilation men för de allra flesta räcker det med 2 ventiler, 1 i var ände så luften dras tvärs genom rummet. Har man mycket fukt så sätter man upp en fläkt eller har en avfuktare, båda lösningarna är energisnåla.
 
  • Gilla
Pajo83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.