Mikael_L
För att inte tala om att snickaren skulle i princip kunna klara sig med sin firmabil - full med grejer.
Plåtfirman måste ha hyggligt stora lokaler för alla maskiner och allt material.
Materialet i sig står också och drar räntekostnader.
 
  • Gilla
amatrav
  • Laddar…
vojma skrev:
Nej det kanske det inte är men vad jag/vi ville komma fram till var att det är betydligt dyrare att start plåtfirma än snickarfirma. En snickare som har satsat en mille på utrustning har nog allt han kan drömma om medan plåtslagaren bara har det nödvändigaste...
Exakt vad jag menade...

Rimligtvis borde en plåtslagare behöva ta ut en högre timdeb. än en snickare, men då snackar vi naturligtvis rimliga summor, som tex de 20 kr du kom fram till samt det faktum att en plåtverkstad säkert har en ganska hög månadshyra, alla fall i storstadsregionerna.

Lägga falsat plåttak är tyvärr ganska dyrt, å andra sidan blir det väldigt bra och snyggt på rätt hus.

Men återigen, Vad som är rimligt pris för ditt tak, får du förhoppningsvis reda på när du fått dina offerter.
 
Jag landade på 125000 SEK ink moms för ca 140m2. Arbete och material ingår. Plus nya stuprör och plåtar runt alla fönster liksom plåt på runt hela huset ovanför mitt tegel som har som en låda under takfoten. Även skorsten, avluftning och fläktkåpa gjorde de för hand i det priset. (inget underarbete inräknar det gjorde andra)
 
Låter okej pris.... räknar med ca: 1000/m2 till oss
"byggare"
 
Frågan är ju inte bara relaterad till syftet "ge mig ett pris".
Det är ju frågan om fler delar i frågans innebörd.

Med arbetskostnad, frakt, extramaterial, underlag med mera...

Ska man vara helt ärlig och ge ett pris som ger kunden uppfattningen om verkligheten så kanske man borde speca detaljerna bättre.

Materialkostnad för ett normalt plåttakt ligger faktiskt bara på ca 150-250 SEK per kvm.
Underlagspapp och ströläkt inkluderad.

Är undertaket inte bra till att börja med så går det upp för materialet med råspont.
Däremot inte med så fruktansvärt mycket.

Arbetstiden utgör den största delen av kostnaden i dagens läge.

Räknade just material på 144 kvm takyta, inga underligheter och exkl. rännor och rör.
Slutsumma ca. 19 000 SEK inklusive leverans till huset.

Räkna på arbetstid och en utbildad plåtis sp lär det gå upp med 10X den kostnaden.
 
tror att Thomas fått på sitt tak nu så här 6 år efter trådstart
 
  • Gilla
adammuller och 2 till
  • Laddar…
nino skrev:
tror att Thomas fått på sitt tak nu så här 6 år efter trådstart
Va?! Elakt att inte lämna feedback sådär från en guru! :D
 
Nu ska vi vara snälla, tomten kommer inte annars till jul!
nino hann lite före med att tråden är lite gammal!
Men vem vet, kanske taket inte är klart!:rolleyes:
 
Man märker när det är semestrar, då sitter folk och googlar fram sex år gamla trådar för att stoppa in sitt enorma kunnande...
 
Ja, jag undrar också hur det blev? :)
 
Nu har ju TS inte vart inloggad på två år så det kanske blir svårt med att få nån klarhet i hur det blev.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Nu har ju TS inte vart inloggad på två år så det kanske blir svårt med att få nån klarhet i hur det blev.
Jag råkar ha ThomasX email-adress.
Han surnade till på Bygga Hus efter att ha blivit (enligt honom) orättvist bannad.
Vill ni att jag kollar med honom?
 
  • Gilla
(-:LillaMy:-) och 1 till
  • Laddar…
Nej, så viktigt var det inte.

Trodde inte han varit borta så länge.
 
R
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag råkar ha ThomasX email-adress.
Han surnade till på Bygga Hus efter att ha blivit (enligt honom) orättvist bannad.
Vill ni att jag kollar med honom?
Inte helt fel eftersom det var lite debatt i tråden , kan ge något till andra ;)
 
  • Gilla
(-:LillaMy:-)
  • Laddar…
Ja hur gick det med detta projekt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.