Vi vill bygga pool i vår tomt. Tomten är avstyckning med egen detaljplan från 2011. I planen står det "Bygglov krävs för poolanläggning". Kan det vara så?/ Maria
 
Ja, så kan det vara. Finns det något som indikerar att ni inte skulle få bygglov beviljat för er pool eller var ligger problemet?
 
Nej, tyckte bara den var konstig, andra grannar behöver inte bygglov
 
M MariaJose-69 skrev:
Nej, tyckte bara den var konstig, andra grannar behöver inte bygglov
Vad menar du? Är det bara för er fastighet som bygglov krävs för pool? Eller har grannarna svartbyggen?
 
splinter splinter skrev:
Vad menar du? Är det bara för er fastighet som bygglov krävs för pool? Eller har grannarna svartbyggen?
splinter splinter skrev:
Vad menar du? Är det bara för er fastighet som bygglov krävs för pool? Eller har grannarna svartbyggen?
Vi har frimärkplan från 2011, styckad fastighet. Grannar har gamla planer från 1940 framåt
 
Jaha! Men dåså. Det är fullt möjligt att det gäller andra regler för er fastighet, jämfört med era grannar.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Du skriver inte om detaljplanen är framtagen enligt ÄPB (1987:10) eller nya PBL (2010:900). Det borde dock inte spela så stor roll, för reglerna är i princip samma. Det framgår i 9 kap. 8 § (2010:900) vad kommunen får bestämma om extra krav på bygglov i detaljplanen. Jag kan inte se att det finns något stöd för kommunen att införa bygglov för pool. Står det i detaljplanen vilken paragraf i PBL som bestämmelsen grundas på?
 
Nej ingen paragraf, plan från 2011
 
M MariaJose-69 skrev:
Nej ingen paragraf, plan från 2011
Då skulle jag säga att det inte är en laglig bestämmelse. Om jag har rätt behöver du inte följa den, men du bör nog fråga kommunen om de anser att bestämmelsen har lagstöd och i så fall enligt vilken paragraf.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Då skulle jag säga att det inte är en laglig bestämmelse. Om jag har rätt behöver du inte följa den, men du bör nog fråga kommunen om de anser att bestämmelsen har lagstöd och i så fall enligt vilken paragraf.
Ett tillägg till det jag skrev ovan. Även om inte bestämmelsen i detaljplanen ska gälla kan det krävas bygglov eller marklov för poolen eller åtgärder kopplade till poolen så som tak eller annat enligt någon annan regel i PBL.
 
M MariaJose-69 skrev:
Nej ingen paragraf, plan från 2011
Står bara sån här: "Bygglov krävs för poolanläggning"
 
M MariaJose-69 skrev:
Står bara sån här: "Bygglov krävs för poolanläggning"
Eventuellt kan det stå något mer i planbeskrivningen om vad de menar med bestämmelsen eller varför de har infört den.
 
Contrefort Contrefort skrev:
Du skriver inte om detaljplanen är framtagen enligt ÄPB (1987:10) eller nya PBL (2010:900). Det borde dock inte spela så stor roll, för reglerna är i princip samma. Det framgår i 9 kap. 8 § (2010:900) vad kommunen får bestämma om extra krav på bygglov i detaljplanen. Jag kan inte se att det finns något stöd för kommunen att införa bygglov för pool. Står det i detaljplanen vilken paragraf i PBL som bestämmelsen grundas på?
Min svenska är inte perfect men min man sa att detaljplan blev gällande två månader innan ny PBL. Det är ÄBP som baseras på denna detaljplan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.