Hejsan!

Har nu börjat renoveringen av ett av rummen i huset och resten kommer väl att komma så småningom.

Ska man lägga ner tid, energi att byta från radiatorer till golvvärme nu när man är igång? Förbereda allt
 
Det är gott med ett varmt klinkergolv i badrummet, bara gör det!

Problemet är om ni ska ha direktverkande el, det är alltid varmt året runt.
Vattenburet, hopkopplat med resten av huset blir lite kyligt på sommaren.

Jag valde direkt el.
Prototypen
 
Det är ju skönt med golvvärme och ännu skönare att slippa radiatorerna.

Det är lite trixigt om du har vattenburet och skall starta att bara ha golvvärme i ett rum eftersom du inte skall ha lika varmt vatten i golvslingorna som i radiatorerna. Sedan skall golvvärmen vara parallellkopplad.

Det enklaste är antagligen och dra nya slingor direkt från en central punkt i huset. Fast då får du nästan lägga om allt golv på en gång.

Jag valde att ha vattenburen golvvärme i hela huset sedan kompleterade jag badrum och hall med direktverkande el som jag kan starta på sommaren vid behov.
 
Hej Gåderberg!

Nåt att tänka på i ditt fall (vedeldning) är att enbart golvvärme är värdelöst när man kommer hem, inte har eldat och huset är kallt. Det är ett mycket trögare system än radiatorer.
 
Matss:

Är golvvärme rent generellt trögare?? Golvvärme ingjuten i 10 cm betong är trögt, men golvvärme i ett spånskivegolv är väl inte trögare än radiatorer. När man väl får fart i pannan vid hemkomsten så ger golvvärmen fortare effekt då ytan är mycket större än ett element och klarar sig med lägre temperatur.

Ett ingjutet system fungerar som en accumulator och har kanske inte kallnat lika mycket som ett radiatorhus vid hemkomsten.

Jag har provat i verkstaden där jag hade direktel i plattan och det tog ett dygn inan man märkte att golvvärmen var avslagen, nu med vattenburen radiatorvärme så tar det någon timme då man känner av nattsänkningen.

Prototypen
 
Ja min uppfattning är att den är trögare. Och man har oftast temperaturen begränsad till vad som behövs när det är som kallast vilket gör att effekten är begränsad. Kör man ut hög temperatur tills rumstermostaten slår av kommer man att få en översläng, temperaturen kommer att fortsätta att stiga.

Själv har jag sparat de flesta elementen trots golvärme. Elementen behövs när det är riktigt kallt och om huset kallnat. Men då har jag 25 mm trägolv och kör ut max 45 grader.
 
Ja, trögheten tror jag helt och hållet att Matss har "rätt i". Men ett alternativ som jag sett som kanske är intressant är "golvärmelist" Wanpan. Då "slipper du" ju "radiatorer", får en snabb rörlighet i uppvärmningen och mindre kallras. TROR JAG. Verkar vettigt att inte behöva värma upp all luft från golvet, när det oftast är vid väggen den gör bäst nytta, Fönster etc.

Har ej erfarenhet men tycker det verkar intressant om man kan stå ut med in liten list runt huset. Om det är någon med erfarenhet som vill dela med sig vore jag tacksam!

Sen kan man ju ha direktel i bad och hall ändå...
 
Har funderat och tittat lite på Wanpan. Funkar det i gamla hus tror du?
 
Gadeberg,

jag har funderat på samma sak och var inne på deras hemsida ELPAN - WANPAN
Där säger de uttryckligen att det är bra för gamla hus.

Antagligen för att man kan dra rören genom väggar och inte behöver bryta upp alla golv. Dessutom är det ett OK alternativ, tror jag, om man har en dåligt isolerad platta.
Bakom listen skall man sätta upp Alu folie för att få mindre strålningsvärme ut i väggen.

Sammantaget verkar det vara ett system välanpassat till gamla hus. Finns det fler åsikter??
 
Klart smidigare sätt.
Priset, 300-360kr/m. Billigt dyrt jämfört med golvvärme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.