Har försökt söka här på forumet och även googlat lite, utan att bli något klokare. Sitter och skissar på en planlösning där vi vill ha en L-trappa mellan övervåning och källare. Hur stort (mellan tummen och pekfingret) skall man rita trapphålet i golvet på övervåningen? Måttet golv-golv landar väl någonstans i trakterna av 260-270 cm.
 
Kolla ATAB under fliken Trappkunskap. Just nu verkar det vara något vaj på den sidan, men annars vet jag att de har olika mått där.

/alacs
 
Jag var där och tyckte att det verkade lovande, men lyckades inte öppna länkarna jag heller. Jag får försöka igen helt enkelt.
 
I
Hur stort trapphålet ska vara i mellanbjälklaget är en fråga om hur L-trappan kommer att se ut. Är första delen från golvet nere kort, kan du kanske klara dig med ett rektangulärt hål i mellanbjälklaget. Är det delen däruppe som är kortast, blir trapphålet oxå L-format. Dock kan en bit över trappan (där den börjar nere) uteslutas.

Du får helt enkelt räkna ut trappan och se hur stort avstånd du har mellan tak och golv i bottenvåningen för att veta hur många steghöjder du kan räkna med utan att slå skallen i tak. Det fria måttet bör inte understiga 210 cm över trappnosen på aktuellt plansteg.

Gör så här:

Bestäm måttet från golv till golv. Kalla det H. Dela H med 180 mm. Du får antagligen ett ojämnt tal. Runda det till närmast lägre tal. Dela H med detta. Då har du steghöjden =h. Ta sen invändig höjd mellan golv och tak. Dra bort 210 cm. Dela resten med h och du vet hur många steghöjder du kan räkna bort. Blir det ojämnt antal, runda neråt.

Sen tar du formeln för förhållandet mellan steghöjd och planstegens djup för att få fram hur mycket du kan räkna bort av hålet i mellanbjälklaget. Gör så här:

Steglängden är 57 - 63 cm för kvinna och man. Däremellan ska 2h + planstegets bredd=b hamna. Alltså 63 cm minus två steghöjder ger ett planstegs bredd/djup. Detta mått tar du sen gånger antalet steghöjder du kom fram till ovan. Då får du hur mycket mindre trapphålet kan bli än totala gånglinjens längd (L).

Totala gånglinjens längd (L) får du i sin tur fram genom att minska antalet steghöjder med ett (översta plansteget = golvet på övervåningen) och lägga till för ett trappsprång (25 mm) på det nedersta plansteget (för att få rum med hälen när du går ner för trappan). Alla steg överlappar varandra i språnget och berörs därför inte av dessa 25 mm i tillägg. Det är bara det första som ökar gånglinjens längd med 25 mm.

Varken steghöjder eller planstegens djup i gånglinjen påverkas nämnvärt av att detta är en formel för en rak trappa. Gånglinjen lägger man cirka 40 cm från vangen i yttersvängen och kilar stegen i svängen kring denna punkt. Men det är överkurs.

Du kan också vinna några centimeter i längd genom att snedfasa bjälklaget i öppningen.
 
Nu funkar länken hos ATAB igen:

ATAB

/alacs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.