Har fått hem en Gardena Sileno och tänkte installera den i trädgården.
Ser dock att jag gärna skulle ta råd från er med erfarenhet gällande hur jag ska
dra avgränsnings- och guidekablar. Ser framför mig att det blir en jäkla massa "göra om göra rätt"
om jag försöker själv utan en hjälpande hjärna eller två...

Större delen av trädgården är absolut ingen fara, några fruktträd och buskar men det är simpelt nog, så dessa är exkluderade från skissen. Däremot har jag utmed gränsen mot grannen ett trädgårdsland, en papegojvoljär (stor utomhusbur) samt en stenlagd yta för möblerad uteplats. Hur hade ni lagt kablarna för att säkerställa att gräsklipparen hittar genom samtliga passager?
Bifogar en skiss.
(tillverkarens råd för avgränsningskabeln är 30 cm från faktiskt önskad gräns)
 
  • Skiss över trädgård med måttangivelser för planering av robotgräsklipparinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ligger uteplatsens plattor i jämnhöjd med gräset? Om ja så går det att dra begränsningstråden precis invid plattorna.

Hur ser kanten mot grannen ut? Är det staket, häck (vilken typ i så fall) etc?

Guiden går att dra antingen söder om uteplatsen (bredare korridorsbredd) eller upp mellan odlingen & voljären (mer eller mindre noll i korridorsbredd).
 
  • Gilla
Voh
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Ligger uteplatsens plattor i jämnhöjd med gräset? Om ja så går det att dra begränsningstråden precis invid plattorna.

Hur ser kanten mot grannen ut? Är det staket, häck (vilken typ i så fall) etc?

Guiden går att dra antingen söder om uteplatsen (bredare korridorsbredd) eller upp mellan odlingen & voljären (mer eller mindre noll i korridorsbredd).
Sant, bra tanke. Stenplattorna ligger i höjd med gräset. Så det sparar vi ju lite korridorsutrymme på.

Kanten mot grannen är en häck, vet inte exakt men skulle tippa på någon boxbom. Måtten jag angivit intill häcken har en marginal till stammarna men det är det avstånd jag vågar/vill låta klipparen klippa. Odlingsområdet är inramat med en planka.

Vad menar du med att det mer eller mindre är noll korridorsbredd mellan odlingen och voljären? Som jag förstår det ska avgränsningen ligga 30-35 cm från de båda, vilket lämnar 80-90 cm mellan kablarna?

Kanske jag missuppfattat syftet med guiden, är det inte viktigt att guiden hjälper klipparen mellan passagerna? T ex enligt bifogad bild.
 
  • Skiss av trädgård med mått för odlingsområde, voljär och uteplats, relaterat till gräsklipparguide.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
Ligger uteplatsens plattor i jämnhöjd med gräset? Om ja så går det att dra begränsningstråden precis invid plattorna.

Hur ser kanten mot grannen ut? Är det staket, häck (vilken typ i så fall) etc?

Guiden går att dra antingen söder om uteplatsen (bredare korridorsbredd) eller upp mellan odlingen & voljären (mer eller mindre noll i korridorsbredd).
Eller skulle du förespråka någon av följande tre alternativ?
Givetvis får man dra avgränsningarna annorledes beroende på vilket alternativ för guiden som väljs.
 
  • Planritning av en trädgård med markerade områden för odling, voljär och uteplats/möblerad zon, och olika avgränsningsalternativ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle helst inte ha laddaren där. Den bör stå mot den stora ytan, inte inträngd i ett hörn. Vidare skulle jag inte bry mig om att dra in guiden bland hindren. Klipparen lär hitta in och ut där ändå. Slutligen är det i praktiken inget problem för guiden att korsa dubbel begränsningskabel, även om det står så i manualen.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle helst inte ha laddaren där. Den bör stå mot den stora ytan, inte inträngd i ett hörn. Vidare skulle jag inte bry mig om att dra in guiden bland hindren. Klipparen lär hitta in och ut där ändå. Slutligen är det i praktiken inget problem för guiden att korsa dubbel begränsningskabel, även om det står så i manualen.
Platsen jag tänker mig för laddaren passar bäst med tanke på husets placering och utformning. Men visst, det går att flytta den om det är på tok fel.

Anser du även att guide #1 är för insyltad eller skulle det funka?
 
Nr ett tror jag funkar, man ska inte överdriva hur skolboksmässig installation man måste ha. Och du har ju trots allt 150 cm bredd där. Lägg guiden så nära odlingen du kan bara – klipparen går ju på vänster sida om tråden mot laddaren sett. Och gör inte kurvan efter voljären så skarp, 3*30 är bättre än 1*90 grader.
 
  • Gilla
Voh
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nr ett tror jag funkar, man ska inte överdriva hur skolboksmässig installation man måste ha. Och du har ju trots allt 150 cm bredd där. Lägg guiden så nära odlingen du kan bara – klipparen går ju på vänster sida om tråden mot laddaren sett. Och gör inte kurvan efter voljären så skarp, 3*30 är bättre än 1*90 grader.
Bussigt, tack för tipsen!
Ok, vänstertrafik på tillbakavägen. Klipper den på tillbakavägen?

Följer den guiden på samma sida när den kör ut för att starta klippsessionen? Eller följer den inte guiden alls då?
 
Den går alltid på samma sida om guiden, alltså på höger sida utåt och vänster hemåt. Den klipper dock aldrig när den följer guiden, det är en ren transportväg.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Den går alltid på samma sida om guiden, alltså på höger sida utåt och vänster hemåt. Den klipper dock aldrig när den följer guiden, det är en ren transportväg.
Åfasen, då är det alltså helt totalt meningslöst att dra guiden genom korridorerna öht? Jag trodde att det skulle vara en bra idé att leda den genom de trånga passagerna mha guiden för att säkerställa att den hittar till dem. Men klipper den inte då så är det ju helt meningslöst. Tack!
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Det kan vara meningsfullt på så vis att man kan sätta en startpunkt mitt i passagen, så att man tvingar klipparen att börja där ibland, men bara att låta klipparen följa guiden ger som sagt ingen klippeffekt i sig.

Edit: Man kan alltså ställa in olika startpunkter längs guiden och hur ofta klipparen ska starta vid varje, exempelvis såhär:
Skärmdump av gräsklippningsapp visar inställningar för startpunkter vid område 1 och 2.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Voh
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan vara meningsfullt på så vis att man kan sätta en startpunkt mitt i passagen, så att man tvingar klipparen att börja där ibland, men bara att låta klipparen följa guiden ger som sagt ingen klippeffekt i sig.

Edit: Man kan alltså ställa in olika startpunkter längs guiden och hur ofta klipparen ska starta vid varje, exempelvis såhär:
[bild]
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan vara meningsfullt på så vis att man kan sätta en startpunkt mitt i passagen, så att man tvingar klipparen att börja där ibland, men bara att låta klipparen följa guiden ger som sagt ingen klippeffekt i sig.

Edit: Man kan alltså ställa in olika startpunkter längs guiden och hur ofta klipparen ska starta vid varje, exempelvis såhär:
[bild]
Aha, då förstår jag. Då ser i mina ögon alternativ #1 vettig ut. Då kan jag ibland låta den starta rakt utanför stationen så lyckas den nog irra sig in i korridoren utmed häcken mot grannen av och till. Ibland låta den starta i höjd med mötet mellan voljären och uteplatsen, men annars bara låta den starta ute på gräset. Finns det någon rekommendation gällande hur nära avgränsningskabeln guiden får vara (i korridoren odling/voljär)?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, nåt finns det. Tror det är 20 cm. Och det borde ju räcka gott, då får du 55 cm åt ena hållet och 95 åt andra (om du har 35 cm till hindren).

Skulle dock inte vara förvånad om det i praktiken går att pruta ganska mycket på det.*


*Överkurs. Även guiden går i en slinga, via höger(?) begränsningskabel. Så så länge det är den andra halvan av begränsningskabeln man ligger nära blir klipparen nog inte störd alls. Denna teori har jag dock inte testat.
 
  • Gilla
Voh
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, nåt finns det. Tror det är 20 cm. Och det borde ju räcka gott, då får du 55 cm åt ena hållet och 95 åt andra (om du har 35 cm till hindren).

Skulle dock inte vara förvånad om det i praktiken går att pruta ganska mycket på det.*


*Överkurs. Även guiden går i en slinga, via höger(?) begränsningskabel. Så så länge det är den andra halvan av begränsningskabeln man ligger nära blir klipparen nog inte störd alls. Denna teori har jag dock inte testat.
Tack ska du ha för all info. Just nu renoverar vi dåliga ytor, "spacklar" gräsmattan med jord. Blir installation i slutet av veckan eller nästa. Kör version #1 och håller tummarna
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
V Voh skrev:
Finns det någon rekommendation gällande hur nära avgränsningskabeln guiden får vara (i korridoren odling/voljär)?
Minst 30 cm mellan vänster sida av guiden & begränsningstråden, höger sida blir resterande, å avståndet mellan begränsningstrådarna är minst 60 cm, korridorsbredd mindre än 1,5m bör undvikas. (Punkt 3.5.3.2 sid 16, punkt 3.7 sid 19)

https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2018_EUsv/GARO2018_EUsv__1158945-01.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.