Hej! Hur vet jag, furu eller grangolv? Lagt 1973 i en sommarstuga, om den informationen hjälper haha. 115 mm breda brädor.
 
  • Trägolv av furu med synliga kvistar och benet på en möbel, 115 mm breda brädor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Vad är skillnaden mellan furugolv och grangolv?
Att välja furu- eller grangolv är till stor del en smaksak, de olika materialen skiljer sig inte nämnvärt i hårdhetsgrad och båda ger en naturlig varm känsla. Till utseendet kännetecknas furu av en tydlig ådring (ett ljusare trä med mörkare kärna) medan gran inte har ett lika kontrastrikt mönster. Granens många grenar ger fler men mindre kvistmärken, dessa golv får också en något rödare ton när det åldras. "

https://www.sekelskifte.se/product/tips-fakta-massivt-tragolv

Om detta möjligtvis kan hjälpa.
 
M Mlindahl skrev:
"Vad är skillnaden mellan furugolv och grangolv?
Att välja furu- eller grangolv är till stor del en smaksak, de olika materialen skiljer sig inte nämnvärt i hårdhetsgrad och båda ger en naturlig varm känsla. Till utseendet kännetecknas furu av en tydlig ådring (ett ljusare trä med mörkare kärna) medan gran inte har ett lika kontrastrikt mönster. Granens många grenar ger fler men mindre kvistmärken, dessa golv får också en något rödare ton när det åldras. "

[länk]

Om detta möjligtvis kan hjälpa.
Tack för ditt svar! Jag har läst det där, men blir ändå inte klok på vad jag har..
 
Du ska inte lita på vad jag säger men jag skulle gissa att de är gran.
Men finns säkert ngn som kan detta bättre.

I annat fall ta in en firma och be om offert för att slipa golvet så kan dom även kolla vad de är för träslag =)
 
  • Gilla
Schneider69 och 1 till
  • Laddar…
Skillnad mellan gran och fur - min erfarenhet efter 15 år:

Jag har lagt in massiv gran i trappa och övervåning samt obehandlad gran i bottenvåningens tak. Taket har fått fin patina och lyster och har inte gulnat men fått en dämpad sidenmatt färg. Gran gulnar inte vilket furu gör. Man kan undvika furuns gulnande genom behandling. Jämför sommarhus från 50/60talet med den mörka obehandlade furun.

Gran som såpskuras fortfar att vara ljus. Dess mjukare textur gör att det lätt blir märken i tex golvet. Jag märker det i trappan där småttingar/tappade leksaker och tunga jyckar med klor ger märken. Dessa märken försvinner när man tvättar med mer flödigt vatten.

Det finns bilder från min ljusa obehandlade trapp som dessutom har gran i sidoväggarna och från obehandlade tak i "mina bilder".
 
Redigerat:
Jag skulle säga att det är ett grangolv med lite inslag av fur. Inte alls ovanligt. Brädan som ligger längst ner till höger är fur, det syns på inslaget av kärna. Möjligen är också brädan som bordsbenet står på fur. Resten är gran. Golv av fur håller sig inte snygga över tiden om man inte bekandlar dem med någon form av pigmenterad olja/färg.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle säga att det är ett grangolv med lite inslag av fur. Inte alls ovanligt. Brädan som ligger längst ner till höger är fur, det syns på inslaget av kärna. Möjligen är också brädan som bordsbenet står på fur. Resten är gran. Golv av fur håller sig inte snygga över tiden om man inte bekandlar dem med någon form av pigmenterad olja/färg.
Okej, tack för svar!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.