Hej,
jag har en lättbetongvägg på 14*2,5 meter i ett rum som det gjorts en fuktutredning på.
Rekommendationen blev bl a att ta bort nuvarande färg från väggen och lägga på en silikatfärg som kan andas istället.
Färgen som sitter på nu är extremt tjock och plastig, förmodar att det är latexfärg. Hursomhelst provade jag att hyra en giraffslip och ta bort färgen med korn 80. Funkade inte alls, det enda som hände var att färgen klibbade fast på sliprondellen vilket i sin tur gör att rondellen inte kan slipa bort något efter 10 sekunders användning.
Någon som vet något bättre sätt att få väck färgen på? Det handlar ju som sagt om ett antal kvadratmeter så det måste finnas ett effektivare sätt. Har just strukit på färgborttagningsmedel, vet ännu inte om det funkar eller om det är bra att göra det på en lättbetongvägg. Tacksam för tips och råd!

Mvh/Stefan
 
tror du skall försöka med värmepistol och skrapa, det var latexfärg så de borde gå men även det är det mycket jobb med.
 
Usch, jag som tycker det är mycket jobb att stå och blåsa en fönsterbänk på 1 kvm :)
Dessutom är ju lättbetongväggen ganska ojämn vilket i så fall skulle betyda att man inte får bort färgen i alla fördjupningar?
 
80-papper för att ta bort plastfärg på många kvadratmeter, du skämtar !
Om det över huvud taget ska gå att slipa rent, så använd det absolut grövsta slippapper du kan hitta, minst (mest ?) korn 40, om du kan hitta korn 25 så ta det. Om plastfärgen klibbar fast på slippapperet, så beror detta på att du trycker för hårt.
 
Jag kan tänka mig att en handsaneringsfräs skulle kunna fungera ganska bra. Den kommer dock avverka en del av lättbetongen om man inte är försiktig. Hyr du en sådan så kommer du behöva en industridammsugare också.
 
Frågan är vad du ska göra med väggen sedan. Ska du bygga på något utanför med luftspalt mellan så räcker det kanske med att spåra upp färgen med hjälp av en skiva eller liknande? Annars kan du pröva att sandblästra.
 
Jag skulle köra med färgborttagning som är lämplig för ändamålet. Men de är ju lösningsmedelbaserade, så god ventilation är ett måste. Men det har du ju nu provat, så hur gick det?
 
När började man använda varmluftspistol på en "plast"färg??
Ta en liten flaga och sett eld på den så får du se varför man inte rek det.
Biokleen har en plastfärgsstripper finns i 1 dl provflaska och sedan i 1 liters.
Lycka till
Anders Färghandlare
 
jon_h skrev:
Jag kan tänka mig att en handsaneringsfräs skulle kunna fungera ganska bra. Den kommer dock avverka en del av lättbetongen om man inte är försiktig. Hyr du en sådan så kommer du behöva en industridammsugare också.
Röstar på samma sak, dammsugare är ett måste och putsa därefter nytt ytskikt
 
mitt tips efter liknande projekt:

1 Saneringsfräs med dammsugare går rätt bra, och kan ju hyras relativt billigt

2 Ta dit en blästringsfirma som blåser av det snabbt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.