Behöver mura om c:a två meter av övre delen av en frilagd skorsten.
Kan jag bara "mura på" hela vägen upp eller måste jag ta bit för bit och låta bruket stelna efter hand? Hur mycket kan jag i så fall mura åt gången? Trycket på det nedre ostelnade bruket ökar ju rejält ju längre upp jag kommer.
 
Du kommer knappast att hinna mura så snabbt att du måste vänta. Murbruk har förvånatsvärt bra bärförmåga när man murar tegel. Leca kan det vara värre med.
Du kommer att behöva bygga ställning, lyfta upp material, blanda bruk osv, så det hinner gott och väl stelna under tiden.
 
Hemmakatten
Äsch, inte behövs det nån ställning för två meter skorsten. :) Bruket blandas på backen i cementblandare, en rulle bärs upp för en stege, likaså teglet.
 
Nu vet jag ju inte hur det aktuella fallet ser ut, men antar att det är uppe på taket det gäller, och då anser jag att man bör bygga en vågrät plattform runt skorstenen, så man har en bra yta att ställa material på. Jag kan inte se hur det skulle gå till, att mura 2 meter högt utan ställning...är ju fullständigt omöjligt att komma åt att tra av överflödigt bruk i kanalerna, om man inte är 3 meter lång då förstås.... Sen är ju ens egen säkerhet det viktigaste, man vill ju inte trilla ner...
 
I detta fall behövs ingen ställning. Skorstenen är naturligt frilagd på ena sidan i ett förråd, medan den andra sidan vetter mot ett innerum. Den undre delen (mot innerummet) behöver inte muras om och runt den övre delen kan man klättra på diverse avsatser i förrådet och komma åt allt väldigt bra. Tack för svar!
 
Hemmakatten
Det var ett dåligt svar från min sida, tar tillbaka det. Trodde du pratade om ställning från marken och upp till taket. Självklart har ardexsmitten rätt, säkerheten skall man alltid vara noga med. Och självklart har de flesta hus sadeltak och inte låglutande som vårt. :(
 
Men som sagt. Skorstenen är frilagd under tak och ska muras upp genom hål i taket. Allt är lättillgängligt. Det var bara trycket jag undrade över.
 
Tror inte du behöver va särskit orolig. Min erfarenhet säger att när du hunnit några skift upp med tegel så har dom dragit vattnet ur bruket ,med den påföljden att bärigheten förbättras avsevärt När du kommit en meter upp så tar du en rejäl kaffepaus så har du inget att bekymra dej för sen.
 
Glömde en sak en gammal murare sa till mej. Bruket ska vara magert till en skorsten=lite bindemedel typ1på5.Alt ett rent kalkbruk fungerar utmärkt oxå. Glöm inte att slamma den inv eftersom du murar upp den. Lycka till
 
Jag murade upp min skorsten för ett par år sedan. Vi var tre pers en som murade en som blandade och en som bar. tog en dag, fyra pall sten, vi körde i ett inga problem med att teglet sätter sig. Skall du elda utan att "röra"skall man ha kalkbaserat bruk annars kör med B bruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.