Hej jag undrar om elkassett är riktig av, då jag tryckt på från det låter hela tiden, värmen är på 20 ifrånslaget. Ska jag trycka av det elektriska . Det jobbar hela tiden i systemet tar in vatten, kopplat till vedkamin men just nu eldar vi inte. Låter mycket,hjälp
 
Är cirkulationspumpen på? Vad är det som 'tar in vatten'?
 
useless useless skrev:
Är cirkulationspumpen på? Vad är det som 'tar in vatten'?
Ja den har jag inte stängt av ska man kanske? Vattnet far runt låter mycket den gör knorrande ljud ibland också
 
Stäng av cirkulationen och se om det blir tyst. Passa på att kolla att det är tillräckligt mycket vatten och lufta av systemet.
 
(y)
useless useless skrev:
Stäng av cirkulationen och se om det blir tyst. Passa på att kolla att det är tillräckligt mycket vatten och lufta av systemet.
useless useless skrev:
Är cirkulationspumpen på? Vad är det som 'tar in vatten'?
 
R Rörmiss skrev:
(y)
Hej det blev tyst tack för hjälpen höll på att få slag. Kan systemet vila under sommaren kan inte se om det är tillräckligt med vatten det är slutet system ska lufta i em
 
  • Gilla
Paerh
  • Laddar…
R Rörmiss skrev:
kan inte se om det är tillräckligt med vatten det är slutet system
Det sitter väl en tryckmätare någonstans?
 
useless useless skrev:
Det sitter väl en tryckmätare någonstans?
Det sitter en mätare på röret men det står 20 grader där är det tryck oxå?
 
Nej. Det är temperatur. Sitter det inte en mätare liknande den här nånstans? I närheten av expansionskärlet t ex.

Manometer med visare mellan 1 och 2 bar, märkt "FLEXCON", använd för att mäta tryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
useless useless skrev:
Nej. Det är temperatur. Sitter det inte en mätare liknande den här nånstans? I närheten av expansionskärlet t ex.

[bild]
Hej nej ingenting annat så det går inte kolla hur mycket vatten det är funderar på om man ska byta till jordvärme
 
Är det ett slutet system då? Har du några bilder?
 
R Rörmiss skrev:
Hej nej ingenting annat så det går inte kolla hur mycket vatten det är funderar på om man ska byta till jordvärme
Ja det är slutet system från 1945 kan ta bild senare idag
 
1945 byggde man system med öppet expansionskärl Oftast placerat på vinden.
 
useless useless skrev:
1945 byggde man system med öppet expansionskärl Oftast placerat på vinden.
Ojdå får klättra upp ock kolla det hur släpper man ut tryck om det blir för högt
 
Trycket kan inte bli för högt. Är det ett öppet system så fyller man på vatten tills det rinner ut genom ett skvallerrör. I ett slutet system fyller man på till rätt tryck, Blir det för högt så släpper säkerhetsventilen ut överskottet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.