Blandade ut med lite vatten, lade på torr fläck. Blekningen inträdde snabbt, inom minuter.
EDIT: Om du vill kan du neutralisera med bikarbonat när/om du är nöjd.
 
S swirve skrev:
Har lagt skurgolv i min matsal i tillbyggnad till 130 år gammalt hus. Gjuten platta med golvvärme, plywood och 22mm furugolv. Har skurat kanske 3 ggr på ett år (och 4-5ggr när det precis lades) . Efter skurning känns det som nytt! Igår kom första riktiga fläcken, blåbärspaj, får se om det går bort med såpa eller om jag får slipa lite. Färgmässigt matchar det bra med golven i ungarnas sovrum (ligger bredvid) som jag kört pigmenterad hårdvaxolja i. Men ytan på skurgolvet är skönare.
Var ditt golv hyvlat eller slipat när du skurade? Lutade du det? Om inte, har golvet gulnat?
 
Det var hyvlat när jag la det, sen gick jag över med edge golvslip och finaste pappret (180??). Har inte lutat, och det har inte gulnat det minsta och matchar fortfarande osmo vitpigmenterad hårdvaxolja mycket bra! Skurgolv närmast, hårdvaxolja bortom tröskeln.
Trägolv med vitpigmenterad hårdvaxolja vid tröskeln och skurgolv på andra sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
tomtebolycka
  • Laddar…
S swirve skrev:
Det var hyvlat när jag la det, sen gick jag över med edge golvslip och finaste pappret (180??). Har inte lutat, och det har inte gulnat det minsta och matchar fortfarande osmo vitpigmenterad hårdvaxolja mycket bra! Skurgolv närmast, hårdvaxolja bortom tröskeln.
[bild]
Tusen tack för svar och bild
 
Ditt golv ser mycket trevligt ut. Har du inte lutat något? Dvs har det hållt sig så ljust med bara såpa?
S swirve skrev:
Har lagt skurgolv i min matsal i tillbyggnad till 130 år gammalt hus. Gjuten platta med golvvärme, plywood och 22mm furugolv. Har skurat kanske 3 ggr på ett år (och 4-5ggr när det precis lades) . Efter skurning känns det som nytt! Igår kom första riktiga fläcken, blåbärspaj, får se om det går bort med såpa eller om jag får slipa lite. Färgmässigt matchar det bra med golven i ungarnas sovrum (ligger bredvid) som jag kört pigmenterad hårdvaxolja i. Men ytan på skurgolvet är skönare.
 
P pappel skrev:
Ditt golv ser mycket trevligt ut. Har du inte lutat något? Dvs har det hållt sig så ljust med bara såpa?
Opps, läste lite slarvigt. Ser att du skrivit att du inte lutat. Men fortfarande nöjd med golvet efter ytterligare ett år?
 
  • Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Japp, fortfarande väldigt nöjd! Samma ljusa färg, och vid varje skurning (typ var tredje månad) känns det riktigt rent och fräscht!
 
Kul att höra. Jag har kört vitpegmenterad hårdvaxolja i ett tidigare rum, men jag har kommit på mig själv med att jag gillar att torka golven så det "känns" ordentligt städat. Så den här tråden har nog övertygat mig om att det får bli massivt golv utan behandling på hela övervåningen och rejält med såpa.
 
  • Gilla
torparavgrund och 1 till
  • Laddar…
Hej! Tar tillfället i akt och frågar här då ni verkar ha bra koll på skurgolv. Ska slipa upp vårt furugolv (ett undergolv) och sedan skura, och inför inköp av linoljesåpa försöker jag räkna på åtgång. Hörde att man ska ha högre konceptration av såpa på nyslipade/hyvlade skurgolv, dvs. minst 5 dl såpa per 10 l vatten. Sen läste jag någon annanstans att åtgången är ca 10-15 kvm per 10 l såpblandning, vilket betyder att det i en lägenhet på 60 kvm skulle gå åt ca 3 l ren såpa per skurning (om man räknar lite riktgivande och i överkant, med en åtgång på 10 kvm per 10 l). Vi planerar skura golven 7 gånger innan inflytt för att komma igång, detta betyder alltså 21 l ren såpa för projektet, vilket jag tycker låter som rätt så mycket - vad tror ni som har erfarenhet?
 
Alltså du behöver ju inte överdriva antalet skurningar innan inflytt, 3-4 ggr räcker gott! Sen är det ingen exakt vetenskap, första gångerna klunkade jag lite mer såpa än jag gör nu. Det är ingen färg eller olja som ska göras ett visst antal gånger med en viss mängd. Köp 2 5l dunkar, skura på ett par gånger och känn vad du tycker.
 
  • Gilla
mstierncreutz
  • Laddar…
Tack för svar! Läste nu att en liter linolja torde räcka till minst 25 kvm så lutar mot att göra precis som du säger och köpa 2 (eller 3) st dunkar à 5 liter och använda det som blir över senare. Vill dock gärna hinna skura igenom golvet rätt många gånger innan inflyttning då jag tänker att detta är relativt sett mycket mindre arbetsdrygt än då alla möbler och mattor är på plats. Vi kommer ha skurgolv även i t.ex. köket så också bra att ha fått till någon form av skydd från start, trots att det ju tar länge innan golvet blir tåligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.