Hej

Vi planerar att bygga hus framöver och har mer och mer landat i att bygga ett egenritat hus i lösvirke då vi inte lyckas hitta något hus som passar tomten och våra önskemål. Sista halvåret har lagts på att skissa planlösningar och fasader och nu känner vi att det börjar bli klart. Skulle därför vara väldigt tacksam för lite konstruktiva synpunkter, både positiva som negativa.

Tomten är en central plan villatomt på 700 kvm i befintligt villaområde. På grund av mycket prickmark så har vi i princip en ruta på 12x15 meter mitt på tomten som vi kan bygga på. Där ska även en garagelösning få plats. I väst ligger gatan och infart till fastigheten. Bakom denna ligger ett skogsparti. I öst ligger grannhusen med lite längre avstånd från tomtgränsen. I söder och norr ligger däremot de två grannhusen rätt så nära så här vill vi inte ha för mycket insyn.

Så därför tänker vi oss ett tvåplanshus med vidbyggt garage i norr och 4,5 meter till tomtgräns där. Huset orienteras på längden åt väst och öst vilket ger mest sydsida kvar i trädgården. På västra gaveln hamnar entrén och på norra sidan en groventré.

Exteriört tänker vi oss ett rätt så modernt hus med träpanel i mörkgrått/svart eller järnvitriol. Sadeltak med släta tegelpannor eller eventuellt bandtäckning. Minimala takfot och gavelutsprång. Ingen direkta foder runt fönster och dörrar heller.

Vad gäller fönstersättningen så bygger denna på att använda tre olika storlekar där alla har samma bredd men olika höjd. Nu är det ritat med 18x5, 18x14 och 18x22. Jag vill åt det mer liggande formatet som 18X14 ger och för att uppfylla utrymmingskrav så behöver de även vara 14 på höjden. För att minska insyn från söder och norr så tänker jag att långsmala fönster med högre bröstning kan vara en bra lösning. Då får man ändå in ljus i rummen, minskar insyn och blir lätt att möblera kring.

Vi som ska bygga huset är en familj på två vuxna och två barn, tre och fem år gamla. Vår krav och önskelista på planlösningen har varit följande.

Plan 1

Kök med köksö, matplats och vardagsrum i öppen planlösning.
Eldstad ska kunna ses från matplats och när man sitter i soffan i vardagsrummet.
Entre på fasaden mot gatan. Siktlinje genom huset när man kommer in. Tak eller pergola över entren.
Rymlig tvättstuga där det går att hänga tvätt på tork osv.
Groventre med rejäl förvaring.
Klädkammare i anslutning till groventre för säsongsförvaring av ytterkläder.
Arbetsrum med plats för en del förvaring.
Toalett, regelverket kräver även dusch men vi hade varit nöjda utan.
Trappa i rakt utförande eller med vilplan. Helst ingen svängd trappa.
Förrådsutrymme under trappan.

Plan 2

Föräldrasovrum med plats för dubbelsäng och något sminkbord.
Rymlig klädkammare och badrum med badkar i anslutning till föräldrasovrummet.
Två barnrum på minst 12 kvm.
Allrum i väst med utsikt mot skogspartiet utanför. Möjlighet att kunna stänga till allrummet.
Separat badrum till barnen.
Siktlinje genom hela huset och hallen.

Garage

Plats för en bil samt förvaring på sidorna.
Få plats med arbetsbänk längst in så det kan vara verkstad om bilen körs ut.
Förrådsdel med egen dörr för trädgårdsprylar och cykelförvaring.

Kan tycka att vi lägger en del onödig yta för hallen på plan två men eftersom vi vill ha allrummet i ena änden så blir det svårt utan den. Sen tar ju även dold kommunikationsyta i allrum plats också . Nu slipper man en massa dörrar och spring där. Sen gillar jag att kunna ha fönster i båda ändar vilket jag tror skapar en trevlig känsla och kunna se ut åt båda håll.

Sen blir det nog så att vi inreder ett badrum först på plan två och ordnar det andra när barnen blir större. Men det känns ändå bra att bygga utrymmet nu.

Som sagt, hade varit väldigt tacksam för lite synpunkter och tips på detta.
 
  • Svartvit planritning av enplanshus med integrerat garage, kök och vardagsrum i öppen planlösning, samt olika rum och entré markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med öppen planlösning, märkta rum inklusive allrum, sovrum och badrum, avsett för en familj.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt ritning med markerade byggytor för planerat egenritat hus och garage, med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk skiss av en modern tvåplansvilla med sadeltak och vidbyggt garage i gråa toner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en husfasad mot öst med modern design, mörkgrå träpanel, olika storlekar på rektangulära fönster och sadeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en husfasad mot syd med vertikal träpanel, olika fönsterstorlekar och en dörr, i en minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss av en husfasad mot norr med modern design, mörka fönster och dörrar samt sadeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle inte vilja ha ett badrum där dörren är i köket, dels för att det kan komma lite obehagliga dofter därifrån och dels för att man (gäst) ska kunna känna att ens toalettbesök inte är något som alla ser.

Fundera en extra gång om det kommer att kännas trevligt att ha ett arbetsrum (möjligt sov/gästrum) med så mycket insyn. Om det blir så att ni tycker att det jämnt ska vara fördraget så blir det ingen vinst med ett stort fönster.

Plats för ventilationsaggregat, elcentral, vatten- och golvvärmefördelare.

Det bör finnas möjlighet att ställa av sig skorna direkt vid ytterdörren så att inte hela hallgolvet blir blött och smutsigt.

Eftersom ugnar ofta har en fläkt som går ett tag efter att man har stängt av dem så är det bra om de inte är direkt vid matplatsen, utan i det här fallet kanske där frysen är inritad. I närheten av diskmaskinen bör det finnas plats för förvaring av glas och porslin.

En dörr mellan garage och förråd kan vara skönt när man är inne och ska hämta något i förrådet samtidigt som det regnar.

Att ha fönster i väster gör de rummen väldigt varma kvällstid på sommaren. Ett problem särskilt för barnsovrum. Mörk fasad gör också huset varmare.

Skjutdörrar är inte lika ljuddämpande som vanliga dörrar så tänk över om ni verkligen vill ha det till föräldrasovrummet. De är besvärligare att hantera också så man får räkna med att de ofta står öppna.

M mange83 skrev:
Toalett, regelverket kräver även dusch men vi hade varit nöjda utan.
Ni är nog glada den dag någon inte kan gå i trappan pga. ett brutet ben.
 
Spontana tankar utan några som helst vettiga kunskaper, utan enbart på mina känslor inför planlösningen :

1 a) Åtkomst till garaget utan att behöva gå utomhus för de där "fan, nu glömde jag mobilen i bilen"-tillfällena när det råder åska, hagel och drivis ute

1 b) Inre dörr mellan garage och förråd

2) Är allrummet på övervåningen tänkt som barnens egna vardagsrum/lekrum? Min känsla är att det riskerar att annekteras av barnet med sovrummet närmast, och det andra barnet blir "utskuffat". På något vis lösa det så att båda barnrummen vetter ut i allrummet istället.
Och om det är så att allrummet är tänkt som barnens plats, så skulle väl själva sovrummen kanske kunna göras lite mindre och allrummet lite större?

En rent allmän fundering som väl inte har specifikt med denna planlösning att göra, utan en känsla som infinner sig när jag hemnet-knarkar på nybyggnation. Har folk inga möbler längre ? Bokhyllor ? Sideboards för arve-servisen? Barskåp? Det finns ju inga väggar nånstans att ställa möbler vid, öppen planlösning och stora akvariefönster mer eller mindre överallt ? Är allt man ska ha idag ett matbord, en soffa, ett soffbord och en tv-bänk ?
 
Du har fått bra synpunkter hittills. Några ytterligare från mig.
Fönstren är inte bra lösta. Det är ingen bra idé att ha stora fönster i västerläge. Stora fönster i sovrum är nog generellt sett inte bra. "Vanliga" fönster, som man ställa på glänt för vädring och som lätt kan kombineras med gardin/rullgardin/persienn mellan glasen, är mer lämpliga i sovrum. Från utsidan blir någon form av mönster eller linjering av fönstren mycket bättre än att fönsterna ser ut att hamnat hur som helst. Låga fönster placerade i "människohöjd" ger förresten bra insyn - det är bara det att man inte själv märker det då man inte kan se ut genom dem.
Allrummet borde planeras så att det kan bli ett ytterligare sovrum.
Ni kanske är annorlunda men enligt min erfarenhet är det mest barn som badar badkar. Om ni ändå vill ha badkaret i föräldrarnas badrum skulle jag rekommendera en dörr ut mot hallen. Den kan vara låst från insidan för det mesta om man så vill, men om någon av föräldrarna är sjuk eller man har olika tider är det bra att en alternativ väg till badrum och klädkammare. Och så är det lätt att låta barnen (eller äldre gäster, som i min familj) använda badkaret ibland.
Om man ska kombinera grovingång med tvättstuga bör tvätten inte hanteras mitt i passagen. Ett mindre fönster i väst skulle ge möjlighet till en kapphylla med en sittbänk/skohylla under fönstret. Att kunna sitta ner och ta på/av sig skor uppskattas av både barn och äldre (samt medelålders, som jag...). Tvättmaskin etc kan placeras bredvid BVP (om inte den kan flyttas in i klädkammaren). (Om ni nu inte gör om den delen av planen för att åtgärda problemet med toalettens placering i förhållande till köket.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Mitt första tips är att bygga garage/förråd i liv med husväggen. Blir enklare att bygga vilket spar lite pengar. Sen reagerade även jag på placeringen av nedre toaletten
 
Jag tycker överlag det ser bra ut.

Dock någon liten förändring, speciellt där nere hade jag gjort.

Där arbetsrummet är hade jag placerat klk och wc, på ett led. Då slipper ni ha wc dörren ut i köket. Ni får dessutom en ganska tilltagen klk I direkt anslutning till entrén och dörr/sidoljus livar med fönstret ovan.

Där klk/wc är hade jag gjort tvätt. Då med dörr direkt ut i garaget. Fördelen med detta är att tvättstugan då hamnar under wcn på ovanvåningen och inte under ett sovrum, dvs det eliminerar viss olägenhet som kan uppstå ifall man tvättar sent.

Allrummet hamnar då där tvättstugan är idag. Storleksmässigt blir det marginellt mindre.

I övrigt tycker jag som sagt att det ser genomtänkt ut :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.