Förgasare flödar över,kollat flottör och rengjort.Ska prova starta imorgon.Om fortfarande problem tror Ni jag kan köpa random liten förgasare med samma diameter på insug på nätet.Tvåtaktare typ max 25 cc.Har liten 1.5 HP pump över men den har en membranfögasre och de styrs väl av vevhuspulser? Denna ska ha tank med självfall.Maskinen är e liten generator för 12 och 24 V som jag hoppas kunna ladda batterier med.
 
  • Närbild på en förgasare monterad på en liten generator, med synliga anslutningar och delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
S sagan1 skrev:
Förgasare flödar över,kollat flottör och rengjort.Ska prova starta imorgon.Om fortfarande problem tror Ni jag kan köpa random liten förgasare med samma diameter på insug på nätet.Tvåtaktare typ max 25 cc.Har liten 1.5 HP pump över men den har en membranfögasre och de styrs väl av vevhuspulser? Denna ska ha tank med självfall.Maskinen är e liten generator för 12 och 24 V som jag hoppas kunna ladda batterier med.
riv ner och rengör noga..
koka gärna i ättika och vatten.. 0.5dl 24% 2 l vatten..
Eller låt ligga i bad med E85...
 
Maskintok skrev:
riv ner och rengör noga..
koka gärna i ättika och vatten.. 0.5dl 24% 2 l vatten..
Eller låt ligga i bad med E85...
Ok kan jag köra hela förgasaren i avfettnig eller Aspen i ultraljudstvätt.Hela eller försöka skruva ur munstycken också?
 
A
S sagan1 skrev:
Ok kan jag köra hela förgasaren i avfettnig eller Aspen i ultraljudstvätt.Hela eller försöka skruva ur munstycken också?
Den måste isär.
munstycken ur.
ultraljudstvätt går fint.
Men går inte att rengöra med Alkylat bränsle. då det ej löser upp beläggningar på en gång.
utan löser upp när man låter det ligga över tid.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
A
eftersom förgasaren flödar över så stänger inte flottören nålen tillräckligt..
Så då bör det vara packningen i botten på munstycket för nålen som har en Defekt eller är helt borta...
 
A
S sagan1 skrev:
Ok kan jag köra hela förgasaren i avfettnig eller Aspen i ultraljudstvätt.Hela eller försöka skruva ur munstycken också?
har du en tvätt?
Annars så går det att bygga en..

En vibrerande maskin typ slipmaskin och en avskuren dunk i grövre plast som helst tål värme.. köp sedan rengöringsmedel på biltema...
Ta sedan riktigt hett vatten och medlet.
I med förgasaren och starta maskinen..
Låt gå i ca 30.min :cool:(y)
 
  • Gilla
sagan1
  • Laddar…
H
Citron syra funkar bra på förgasare som medel med.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Man kan prova funktionen på flottören genom att blåsa i bensinanslutningen. Vänds förgasaren uppochner så skall det inte gå att blåsa genom den. Rättvänd så skall det gå. Om flottören inte lyckas stänga kan det bero på flera saker. Ibland finns det en gummitätning i anslutning till nålen. Är den dålig tätar det inte. Det kan vara smuts i tätningen. Det kan vara så att något hindrar flottören från att röra sig fritt. Det kan vara en läcka i flottören så att den inte flyter högt nog.

Ordentlig rengöring är som sagt steg ett. Hjälper inte det får man titta på de övriga punkterna.
 
  • Gilla
sagan1 och 2 till
  • Laddar…
S sagan1 skrev:
Förgasare flödar över,kollat flottör och rengjort.Ska prova starta imorgon.Om fortfarande problem tror Ni jag kan köpa random liten förgasare med samma diameter på insug på nätet.Tvåtaktare typ max 25 cc.Har liten 1.5 HP pump över men den har en membranfögasre och de styrs väl av vevhuspulser? Denna ska ha tank med självfall.Maskinen är e liten generator för 12 och 24 V som jag hoppas kunna ladda batterier med.
A Avemo skrev:
Man kan prova funktionen på flottören genom att blåsa i bensinanslutningen. Vänds förgasaren uppochner så skall det inte gå att blåsa genom den. Rättvänd så skall det gå. Om flottören inte lyckas stänga kan det bero på flera saker. Ibland finns det en gummitätning i anslutning till nålen. Är den dålig tätar det inte. Det kan vara smuts i tätningen. Det kan vara så att något hindrar flottören från att röra sig fritt. Det kan vara en läcka i flottören så att den inte flyter högt nog.

Ordentlig rengöring är som sagt steg ett. Hjälper inte det får man titta på de övriga punkterna.
A Avemo skrev:
Man kan prova funktionen på flottören genom att blåsa i bensinanslutningen. Vänds förgasaren uppochner så skall det inte gå att blåsa genom den. Rättvänd så skall det gå. Om flottören inte lyckas stänga kan det bero på flera saker. Ibland finns det en gummitätning i anslutning till nålen. Är den dålig tätar det inte. Det kan vara smuts i tätningen. Det kan vara så att något hindrar flottören från att röra sig fritt. Det kan vara en läcka i flottören så att den inte flyter högt nog.

Ordentlig rengöring är som sagt steg ett. Hjälper inte det får man titta på de övriga punkterna.
Ok men om ff kass hur ska jag få tag p annan passande förgasare?
 
H
S sagan1 skrev:
Ok men om ff kass hur ska jag få tag p annan passande förgasare?
står det inget namn på den du har eller nr?
Brukar gå att googla på det.

men prova att göra rent ordentligt och se att flottören stänger som den ska.

på min Yamaha båtmotor fick jag skjustera flottören lite så den stängde.

sen i med dom i ultraljudstvätten och rengjorde dom.
Vart en väldigt stor skillnad på den.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
står det inget namn på den du har eller nr?
Brukar gå att googla på det.

men prova att göra rent ordentligt och se att flottören stänger som den ska.

på min Yamaha båtmotor fick jag skjustera flottören lite så den stängde.

sen i med dom i ultraljudstvätten och rengjorde dom.
Vart en väldigt stor skillnad på den.
H Hallerudsbo skrev:
står det inget namn på den du har eller nr?
Brukar gå att googla på det.

men prova att göra rent ordentligt och se att flottören stänger som den ska.

på min Yamaha båtmotor fick jag skjustera flottören lite så den stängde.

sen i med dom i ultraljudstvätten och rengjorde dom.
Vart en väldigt stor skillnad på den.
GOOGLING PÅ DET ENDA SOM STÅR PÅ DEN YM 401 GER INGET RELEVANT TROLIGEN FÖR GAMMAL
 
Redigerat:

Bästa svaret

A
A Avemo skrev:
Man kan prova funktionen på flottören genom att blåsa i bensinanslutningen. Vänds förgasaren uppochner så skall det inte gå att blåsa genom den. Rättvänd så skall det gå. Om flottören inte lyckas stänga kan det bero på flera saker. Ibland finns det en gummitätning i anslutning till nålen. Är den dålig tätar det inte. Det kan vara smuts i tätningen. Det kan vara så att något hindrar flottören från att röra sig fritt. Det kan vara en läcka i flottören så att den inte flyter högt nog.

Ordentlig rengöring är som sagt steg ett. Hjälper inte det får man titta på de övriga punkterna.
Nu plockat isär förgasare inklusive munstycke,flottörnål med vagga och trottel.Legat i bensin ett dygn och körd i ultraljudstvätt 3 x på längsta tid."Putsat" plastflottören med luddfritt papper.Skruvat ihop och blåst i bränsleanslutning där det är flöde i normalläge och tätt upp och ner..bör vara ok med flottörens funktion nu antar jag.Provar med bensin när jag ordnat med filter.Ett slangmonterat "moppefilter" bör väl duga?Återkommer med resultat av nytt startförsök.
 
Funkar!Tack för hjälp!
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.