useless useless skrev:
Det finns en väsentlig skillnad: GVK, BKR och andra branschregler är helt frivilliga att följa och ok att göra avsteg ifrån. Elsäkerhetsreglerna är i de flesta fall lag och måste följas.
Det tror jag med.
Men om du inte följer bkr kommer inte din försäkring att täcka.
Men att inte ha koll på el är allvarligt
 
Jag tror att du skulle få lite bättre svar om du visar mer av förutsättningarna. Kommer den ex direkt i duschutrymmet skall du nog tänka om direkt.
Generellt är det troligen besvärligt att få det rätt. Ex har vi det jag skrev tidigt i tråden att ledningarna måste skyddas av jordfelsbrytare. Matande ledning till centralen behöver då ha en jordfelsbrytare före badrummet. Inte omöjligt men struligt och ovanligt.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
B byggeskafram skrev:
Bra svar. Jag tror du har rätt.
Men jag tror att en elektriker kan svara på om det generellt är ok. Det finns ju alltid gråzoner. Men det finns besiktningsmän som slår ned på olovliga konstruktioner.

Min kollega som är elektriker sa att det generellt är ok. Men jag var lite nyfiken vad ngn annan skulle säga.
Men med det sagt kan jag ha fel. Det kanske inte finns riktlinjer ens för elektriker. Men det känns otippat.
Jag tex tror inte en central får sitta i våt zon 1 tex
Nej den får inte vara i zon1. Men det är inte enligt BKRs zoner. Regelverket gör el har andra zoner.
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det kan vi inte tillåta tyvärr, det finns alldeles för lite fakta att gå på.

Du kan inte vända den 180 grader och sätta den på andra sidan väggen, eller det kanske är yttervägg?
Jo det är ett alternativ. Har funderat på det. Men då skulle den hamna i köket.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag skulle påstå att det inte är något problem. Inte vad det gäller elregler i alla fall. GKV kan säkerligen ha synpunkter.
Det sa min elektriker också
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tolkar det som att du inte vill ha någon hjälp med denna fråga, och du får givetvis som du vill.
Jag menade inget illa. Elektriker är dom jag tror har tydligast regler i branschen och verkar kunniga. Men jag kan såklart ha fel där.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vilken respons på ämnet.
Frågan är generell. Därför har jag inte lagt ut bilder eller ritningar.
Det är såklart bäst att flytta centralen men då blir ju allt mycket dyrare. Så vi funderar på att använda utrymmet där centralen sitter för att ha som badrum. Vi kommer att ha en duschkabin.

Jag tror inte man får ha den hur nära duschen som helst som flera skrivit redan i inlägg.
Men att man inte får ha den alls i ett badrum, dvs på ett rimligt avstånd från dusch vet jag inte. Grannen gjorde om sitt badrum och där sitter elcentralen i badrummet. Och deras elektriker sa att det var ok.
Om dom har jordfelsbrytare eller inte till centralen vet jag inte.

Ska forska lite mer och återkomma.
 
Visst finns det regler. Ska man följa dem ordagrant utan att förstå bakgrunden till dem så kan det bli väldigt dyrt.

Det finns t.ex inga regler för när ett badrum tar slut, utan ett badrum kan vara precis hur stort som helst så länge det inte finns väggar och dörrar som delar av. Vi har ingen aning om hur elcentralen skulle hamna i ditt tänkta badrum. Den hörnan kanske kan betraktas som helt torr som ett vardagsrum, utan nakna och blöta personer som tafsar på elcentralen, men det betraktas fortfarande som ett badrum. Allra enklast att lösa detta är att sätta elcentralen bakom en låst lucka eller dylikt så att den hamnar "utanför" badrummet.

Regeln om att alla ledningar i badrum ska skyddas av en JFB stämmer inte riktigt. Det finns alternativ, att begrava kabeln minst 5 cm in i väggen. Så huvudledning till elcentralen bör ganska enkelt gå att undanta. Dessutom handlar detta krav om risken för genomspikning så något i badrummet blir spänningssatt, t.ex en hylla eller handdukstork eller annat man kan greppa eller luta sig emot med en blöt kropp. Den sida kablar kommer in i ditt badrum kanske är långt ifrån detta scenario, men kan behöver ändå ta hänsyn till det.

Områdesindelningen i badrum håller vi dock helig, så en förutsättning är att elcentralen hamnar en god bit ut i oklassat område.

Och för övrigt ska man inte underskatta högljudda petimätrar och folk som "hört talas" om regler utan att närmare känna till dem. Så man bör ju inte överdriva och göra flagranta regelbrott utan man får lösa dem på något sätt, givetvis med bibehållen säkerhet.

Så vad som kan rekommenderas i just ditt tänka badrum har jag ingen aning om.
 
  • Gilla
swe.jocke och 1 till
  • Laddar…
Men det kravet gällde väl bara en mindre del av badrummet?
 
Det här med badrum. I Sverige har vi badrum som ett eget rum. I många andra länder finns det inte alltid en så tydlig gräns. Jag tror det är därför man numera tillåter elcentral i badrum. Det gäller att studera andra delar än just del 7 (del 7 handlar om specifika utrymmen, typ badrum) för att kunna göra en korrekt bedömning här.
 
S Soltorp40 skrev:
Läs, men sluta kasta invektiver!
Om det inte går att förstå; läs en gång till, och om det inte hjälper: fråga.

Jag vet skillnaden på rummen och namnet.

Men jag kan inte veta om Du vet det.

Vrid nu om kontakten och sov.

Räkna inte med flera svar i framtiden från min sida.
Jag trodde du var ute efter billiga likes och därav min respons. jag tycker att i vissa trådar så blir det " grabbig " stämning och folk fiskar likes genom att dumförklara andras inlägg. Jag diggar inte sånt. Men det kanske inte var din mening och jag ber om ursäkt direkt.
 
E
B byggeskafram skrev:
Jag trodde du var ute efter billiga likes och därav min respons. jag tycker att i vissa trådar så blir det " grabbig " stämning och folk fiskar likes genom att dumförklara andras inlägg. Jag diggar inte sånt. Men det kanske inte var din mening och jag ber om ursäkt direkt.
Detta med likes är inget som är synonymt med ett välskött forum tyvärr.
Troligen mest för att trycka ner nykomlingar, jag har lagt ett par förslag i lådan, men räkna inte att någon kommer lyssna detta decenniet.

En hederlig länk till en trovärdig källa tycker jag är bra grejor däremot.
 
  • Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Detta med likes är inget som är synonymt med ett välskött forum tyvärr.
Troligen mest för att trycka ner nykomlingar, jag har lagt ett par förslag i lådan, men räkna inte att någon kommer lyssna detta decenniet.

En hederlig länk till en trovärdig källa tycker jag är bra grejor däremot.
Ett välskött forum är väl då användarna söker sig och skriver tydliga, korrekta, lättförståeliga inlägg.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Ett välskött forum är väl då användarna söker sig och skriver tydliga, korrekta, lättförståeliga inlägg.
Det är bra.
Och det hela börjar med inlägg 1.

Som alldeles för ofta innehåller alldeles för lite information för att kunna ge relevanta svar.

Ändå så kommer det en mängd svar. Du behöver se att forumet har ett visst ansvar här, är inte inlägg 1 tydligt blir svaren felaktiga och dessa kan komma att läsas och användas av folk i åratal.

Men visst finns här mycket samlad kompetens, om det var så du menade.

Men ett svar behöver inte vara mer korrekt vara för att det har 100 likes.

Ofta är ju problemet redan utrett och då menar jag att det går att förstärka svaret med en hänvisning till en trovärdig källa.

Detta eftersom svaren, likt världens ledande experters, alltid kommer gå i olika riktningar, där några är rätt men andra rentav kan vara fel.

Efter ett tag lärs namnen på skribenterna här, exempelvis @blackarrow ser jag som en seriös och duktig person, vad hens specialområde är har jag ingen aning om, men troligen Covid och elektronik.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är bra.
Och det hela börjar med inlägg 1.

Som alldeles för ofta innehåller alldeles för lite information för att kunna ge relevanta svar.

Ändå så kommer det en mängd svar. Du behöver se att forumet har ett visst ansvar här, är inte inlägg 1 tydligt blir svaren felaktiga och dessa kan komma att läsas och användas av folk i åratal.

Men visst finns här mycket samlad kompetens, om det var så du menade.

Men ett svar behöver inte vara mer korrekt vara för att det har 100 likes.

Ofta är ju problemet redan utrett och då menar jag att det går att förstärka svaret med en hänvisning till en trovärdig källa.

Detta eftersom svaren, likt världens ledande experters, alltid kommer gå i olika riktningar, där några är rätt men andra rentav kan vara fel.

Efter ett tag lärs namnen på skribenterna här, exempelvis @blackarrow ser jag som en seriös och duktig person, vad hens specialområde är har jag ingen aning om, men troligen Covid och elektronik.
E El-Löken66 skrev:
Det är bra.
Och det hela börjar med inlägg 1.

Som alldeles för ofta innehåller alldeles för lite information för att kunna ge relevanta svar.

Ändå så kommer det en mängd svar. Du behöver se att forumet har ett visst ansvar här, är inte inlägg 1 tydligt blir svaren felaktiga och dessa kan komma att läsas och användas av folk i åratal.

Men visst finns här mycket samlad kompetens, om det var så du menade.

Men ett svar behöver inte vara mer korrekt vara för att det har 100 likes.

Ofta är ju problemet redan utrett och då menar jag att det går att förstärka svaret med en hänvisning till en trovärdig källa.

Detta eftersom svaren, likt världens ledande experters, alltid kommer gå i olika riktningar, där några är rätt men andra rentav kan vara fel.

Efter ett tag lärs namnen på skribenterna här, exempelvis @blackarrow ser jag som en seriös och duktig person, vad hens specialområde är har jag ingen aning om, men troligen Covid och elektronik.
Jag tycker det är ok att ställa en generell fråga. Och skulle ngn utifrån den frågan svara felaktigt kan man inte belasta trådskaparen med. Men vår åsikt går väl isär där. Det är inget problem.
Det är många gånger jag läser trådar där folk skriver väldigt felaktiga saker. Det är en del av att använda ett forum. Men såklart är det positivt när ngn skriver det som är korrekt.

Och blir man frustrerad när TS inte ger bilder och mer information får man väl skippa den tråden.
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.