Rickard.
Cheesen Cheesen skrev:
Men varför blir man blå om händerna av nytryckta virke? Skulle tro att 20% ligger på utsidan redan när man börjar montera virket.
Bra fråga, troligtvis är det inte koppar som är inuti brädan i alla fall. Tryckimpregnerat innehåller väldigt lite koppar egentligen så skulle det rinna ut koppar ur virket skulle ju skyddet försvinna jättesnabbt. Men det kan väl kanske vara så att det är överflödigt på utsidan som inte räknas med i den beräkning som NTR gjorde.

Finns ganska mycket att läsa om just tryckimpregnerat då NTR gjort mycket för att tydliggöra att det inte är samma giftiga skit idag som förr. Tror jag läst att en vanlig trallbräda innehåller ≈5g koppar som ny så då kan man ju själv räkna ut vad ens altan släpper ut om man räknar på 15% eller vad man nu själv tror på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
Perfekt att grilla korv med, eller majbrasan. Spara bensinpengar!
 
  • Gilla
JohanN03 och 1 till
  • Laddar…
Jag läste en utredning om detta nyss. Hela anledningen till återvinning av tryckimpregnerat är egentligen gammalt virke med krom och arsenik. Nu när de börjar uppnå sin tekniska livslängd och det inte finns så mycket kvar så är planen att snart börja behandla det som vanligt brännbart. Halterna arsenik och krom är nu så låga att det inte är värt extrakostnaden och påverkan på kopparinnehållet i askan är försumbart.
 
Redigerat:
  • Gilla
mrpeterteter och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Perfekt att grilla korv med, eller majbrasan. Spara bensinpengar!
Om man njuter av att samla på sig diverse sjukdomar.
Tryckimpregnerat är problemavfall och skall lämnas in. Jag brukar samla ihop hyfsat stora lass som jag för till sophanteringen. Räknat på en full släpkärra blir utsläppet från bilkörningen litet.
 
  • Gilla
Nicro
  • Laddar…
E
A arasmus skrev:
Jag läste en utredning om detta nyss. Hela anledningen till återvinning av tryckimpregnerat är egentligen gammalt virke med krom och arsenik. Nu när de börjar uppnå sin tekniska livslängd och det inte finns så mycket kvar så är planen att snart börja behandla det som vanligt brännbart. Halterna arsenik och krom är nu så låga att det inte är värt extrakostnaden och påverkan på kopparinnehållet i askan är försumbart.
Länken är trasig.
 
E El-Löken66 skrev:
Länken är trasig.
:) Jag letade men jag hittade den inte.
 
https://www.avfallsverige.se/kunska...]=1416&cHash=62c80b4bd5372182dd4348c87621169c

Här är en äldre rapport från 2012, där de beskriver en stor påverkan. De talar om att det inte kommer vara utfasat i avfallsledet förrän 2030. Kanske gick det snabbare än förväntat, eller så är det en ekonomisk avvägning? Rapporten jag läste rekommenderade iaf att man hanterar det som brännbart inom några år. Sen kan ju de haft fel förstås.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man njuter av att samla på sig diverse sjukdomar.
Tryckimpregnerat är problemavfall och skall lämnas in. Jag brukar samla ihop hyfsat stora lass som jag för till sophanteringen. Räknat på en full släpkärra blir utsläppet från bilkörningen litet.
Sjukdomsbingo är populärt , iaf för hypokondriker!
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
  • Gilla
Luddis_1 och 1 till
  • Laddar…
Hör och häpna. Idag delade jag och grannen på hans traktor-flak som kör förbi tippen någon dag nästa vecka. Jag tog idag ner ett fallfärdigt mindre garage med plåttak som jag inte har möjlighet att elda upp:rofl:

Nu vet jag inte hur miljövänlig grannens traktor är men beslutet känns mycket bra:cool: Hoppas på många ”likes” efter detta miljövänliga beslut.

Visserligen är jag fortfarande nyfiken på ett vetenskapligt utfall av miljöbelastningen för mitt tryckimpregnerade avfall.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Du sparar väl plåtarna.
Gammal takplåt är både praktiskt och miljövänligt att täcka över virke och ved med. Presenningar håller kvar fukten så ingenting torkar och så blåser de sönder och blir plastsmulor.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.